re
door rewi Nov 15, 2016 om 10:49
Geldzaken & recht

Loon bestanddelen transitie vergoeding

Binnenkort zal mijn dienstverband worden beeindigd. Ik weet dat voor het berekenen van de transitievergoeding een aantal loonbestandsdelen worden gebruikt. (bruto loon, vakantiegeld, eindejaarsuitkering(en) e.d.)

Op mijn werk is er sprake van een "Levensfasebewust Personeelsbeleid".

Dit houdt in dat je per jaar een aantal uren als vrije tijd kan opnemen of deze uren kan laten uitbetalen.

Ik heb deze steeds laten uitbetalen.
Horen deze betalingen thuis in het berekenen van de transitievergoeding?
(afgelopen 3 jaar gedeeld door 36)
En hoe zit het met eenmalige bonussen en vergoeding thuisgebruik internetverbinding voor het werk.

2235 7 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Nov 15, 2016 om 11:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Onkostenvergoedingen, dus ook die van u, vallen niet onder het loon.

Wat er onder loon valt bij een transitievergoeding kunt u lezen op http://wetten.overheid.nl/BWBR0035998/2015-07-01.
Daar staat het Besluit loonbegrip vergoeding aanzegtermijn en transitievergoeding. Dat komt neer op het volgende:

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a. vergoeding: de door de werkgever aan de werknemer verschuldigde vergoeding, op grond van artikel 668, derde lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek of de transitievergoeding, bedoeld in artikel 673 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b. vaste looncomponenten: bij regeling van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangewezen looncomponenten, waarvan de hoogte niet bepaald wordt door het functioneren van de werknemer of de resultaten van de onderneming;

  • c. variabele looncomponenten: bij regeling van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangewezen looncomponenten, waarvan de hoogte bepaald wordt door het functioneren van de werknemer of de resultaten van de onderneming.

Artikel 2. Loon

  • 1 Voor de toepassing van artikel 668, derde lid, en artikel 673, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek wordt onder loon verstaan: het bruto uurloon vermenigvuldigd met de overeengekomen arbeidsduur per maand, of, indien geen of een wisselende arbeidsduur is overeengekomen, het bruto uurloon vermenigvuldigd met het gemiddelde aantal gewerkte uren per maand:

    • a. in de twaalf maanden voorafgaand aan het moment waarop de arbeidsovereenkomst eindigt; of

    • b. indien de duur van de arbeidsovereenkomst korter was dan twaalf maanden, gedurende de duur van de arbeidsovereenkomst.

  • 2 Indien het loon geheel of gedeeltelijk bestaat uit provisie of afhankelijk is van de uitkomsten van de verrichte arbeid, wordt onder loon tevens verstaan: het bruto loon verschuldigd in de twaalf maanden voorafgaand aan het moment waarop de arbeidsovereenkomst eindigt, voor zover dit bestond uit provisie of afhankelijk was van de uitkomsten van de verrichte arbeid, gedeeld door twaalf.

  • 3 Indien de duur van de arbeidsovereenkomst korter was dan twaalf maanden wordt het getal waardoor het bedrag, bedoeld in het tweede lid, wordt gedeeld, naar rato aangepast.

  • 4 Bij regeling van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kan worden bepaald dat voor de berekening van de arbeidsduur, bedoeld in het eerste lid, en het loon, bedoeld in het tweede en derde lid, een andere periode, dan de periode, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, en het derde lid, in aanmerking wordt genomen.

Artikel 3. Uitbreiding loon transitievergoeding

  • 1 Het loon, bedoeld in artikel 2, wordt voor de toepassing van artikel 673, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek vermeerderd met:

    • a. de vakantiebijslag en de vaste eindejaarsuitkering waar de werknemer binnen twaalf maanden aanspraak op zou hebben bij voortzetting van de arbeidsovereenkomst, gedeeld door twaalf;

    • b. de overeengekomen vaste looncomponenten verschuldigd in de twaalf maanden voorafgaand aan het moment waarop de arbeidsovereenkomst eindigt, gedeeld door twaalf;

    • c. de overeengekomen variabele looncomponenten verschuldigd in de drie kalenderjaren voorafgaande aan het jaar waarin de arbeidsovereenkomst eindigt, gedeeld door zesendertig.

  • 2 Het getal, waardoor het bedrag aan verschuldigde looncomponenten, bedoeld in het eerste lid, wordt gedeeld, wordt naar rato aangepast indien de duur van de arbeidsovereenkomst korter was dan de periode, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, b of c.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2016 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u hier iets aan?

http://ontslag.nl/ontslagvergoeding-en-transitievergoeding/welke-loonbestanddelen-tellen-mee-bij-de-berekening-van-de-transitievergoeding/

Mijns inziens tellen die uren "levensbewust" niet mee, net zo min als bovenwettelijke vakantiedagen als men die laat uitbetalen. En thuisgebruik internet? Waag het te betwijfelen.

jo
door jorisw - Nov 15, 2016 om 12:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Eenmalige bonussen zijn extra's voor bijzondere prestaties en geen structureel onderdeel van je inkomen. Als je die niet meer hebt moet dat in principe geen probleem zijn.

De vergoeding thuisgebruik internetverbinding is bedoeld zodat je thuis kunt werken. Dat thuis werken hoeft niet meer, dus heb je ook dat geld niet meer nodig.

re
door rewi - Nov 15, 2016 om 12:41
10 Antwoorden / 5 Vragen

Allemaal helder maar:
- Ik werkte vroeger op 1.2 FTE basis. dat mocht niet meer en is teruggebracht naar 1.0 FTE met ter compensatie van die 0.2 FTE minder een bestuurstoelage. (dit al ruim 6 jaar) Telt dat wel mee?
- Kun je de uurloon/aantal uren berekening niet gewoon vervangen voor het brutosalaris per maand? Komt toch op hetzelfde neer.

Zou anders iemand willen kijken naar de afbeelding? Daar staat alles op.

getty
door getty Nov 15, 2016 om 12:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u geen advocaat die u bijstaat, die zou u dit prima moeten kunnen uitleggen lijkt mij?

re
door rewi Nov 15, 2016 om 12:53
10 Antwoorden / 5 Vragen

Jawel maar het hier plaatsen geeft ook veel duidelijkheid en anderen hebben er dan mogelijk ook iets aan.

uwjurist
door uwjurist - Nov 15, 2016 om 14:57
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De toelage is een vast onderdeel van het loon, dus die telt wel mee.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

re
door rewi Nov 17, 2016 om 15:20
10 Antwoorden / 5 Vragen

Duidelijk, en hoe zit het met inkomenstoeslag vanwege (langdurige) ziekte?
Lees ook ergens het volgende:
1/12e van het vakantiegeld en vast eindejaarsuitkering(en) waar de werknemer binnen 12 maanden recht op zou hebben bij de voortzetting van het contract.

uwjurist
door uwjurist Nov 17, 2016 om 15:28
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Op de loonstrook wordt gekort wegens ziekte. Dat heeft dus een negatief effect. En uiteraard tellen vaste componenten die u noemt mee (naar rato, tenzij bijv. bij een bonus is bepaald dat men een heel jaar in dienst moet zijn daarvoor). Dat had ik al aangegeven.
Uw eigen jurist had u dat al lang moeten kunnen aangeven.

jo
door john kupper - Apr 5, 2017 om 14:38
1 Antwoorden / Vragen

wij kunnen ons bedanken bij minister Ascher die de wet heeft ingevoerd over de transitievergoeding maar nooit heeft afgewerkt waardoor veel mensen als slaapend werknemer in dienst gehouden worden en hun verlof uren niet uit betaald krijgen had die goeie man het beter afgerond dan hadden we het probleem niet nou word ik gedwongen om een concept beëindingsovereenkomst te tekenen waar op ik niet meer in aan merking kom voor transitievergoeding bedankt Minister Ascher, zo word mij de transitievergoeding door mijn neus geboord.

m.v.g.John.Kupper

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2017 om 15:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat valt dus wel mee, want die lacune in de wet wordt hersteld.

Afgezien daarvan, als men voorheen in de WAO kwam, was er ook geen vergoeding.