ed
door edwine6 May 4, 2010 om 11:58
Geldzaken & recht

Loon word niet op tijd uitbetaald

Hallo, mijn man zijn baas is iedere keer te laat met het uit betalen van het loon,ik ben zelf al meer uren gaan werken om onze hypotheek op tijd te kunnen betalen maar de laatste maanden loop ik steeds achter de feiten aan en betaal ik nog rekeningen van de vorige maand omdat er een blokkade op de rekening kwam, ik heb zijn baas al een brief gestuurd en de bond in geschakeld maar niets helpt,wat kan ik doen om dit allemaal te verhelpen?? dit speelt al sinds afgelopen maart 2009 , ik moet het aankomende jaar de gemeentebelasting in 2x betalen ipv van gespreid en ook de waterschapsbelasting moet ik nu in 1 x betalen, we hebben een gezin met 3 kleine kinderen wv 1 autistisch is zo langzamerhand weet ik niet meer wat ik moet doen en schaam me dood om elke keer weer uit te moeten leggen dat mijn man zijn baas niet op tijd betaald maar wij wel met de ellende blijven zitten, mvg Edwine6

4977 18 Rapporteer

stacey
door stacey - May 4, 2010 om 12:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Hoezo kan de bond niets doen ?

Lees even arikel hier:
--Werkgever betaald loon te laat
Betaalt de werkgever te laat het loon dan maakt de werknemer aanspraak op wettelijke verhoging. Dit is neergelegd in artikel 7: 625 BW. De wettelijke verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag na de dag waarop het loon had moeten worden betaald, 5% van het brutoloon voor elke dag. Voor elke werkdag die volgt komt daar 1% bij. De wettelijke verhoging kan nooit meer zijn dan 50% van het loon. ---Artikel, Klik Hier

stacey
door stacey - May 4, 2010 om 12:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ga anders een langs bij het Juridisch Loket die kunnen je wel op weg helpen.

ed
door edwine6 - May 4, 2010 om 12:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik ben al bij het juridisch loket geweest maar na al het juridisch taalgebruik kwamen ze met het antwoord dat ik maar een advocaat in moet schakelen,

stacey
door stacey - May 4, 2010 om 12:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=edwine6 schreef op dinsdag 4 mei 2010, 12:14]ik ben al bij het juridisch loket geweest maar na al het juridisch taalgebruik kwamen ze met het antwoord dat ik maar een advocaat in moet schakelen,

Dat kan kloppen, ze bekijken de mogelijkheden en geven advies, ze doen zelf geen zaken, als ze zeggen dat je een advocaat in moet schakelen heb je dus een zaak.

Je kunt een advokaat aanvragen op Toevoeging, dat is gesubsidieerde rechtshulp, je betaald dan een kleine eigen bijdrage die berekend wordt naar inkomen.
Juridisch loket kan je verwijzen naar een op toevoeging werkende advokaat, je kunt er ook zelf een zoeken, wel altijd goed informeren, niet alle advokaten werken op toevoeging namelijk.

mariegh
door mariegh - May 4, 2010 om 13:47
263 Antwoorden / 13 Vragen

Je schrijft dat je al bij de vakbond bent geweest. De juridische dienst daarvan kan je toch helpen om het geld en de verschuldigde boeterente te vorderen? Ikzelf heb goede ervaringen met ze. Ik ben via de bond verzekerd van juridische hulp bij persoonlijke problemen. Problemen met de werkgever horen daar zeker bij.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 5, 2010 om 01:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Edwine,

Je schrijft: ".... en de bond in geschakeld maar niets helpt, ..."

Ben je wel bij de vakbond geweest? Zo ja, bij wie dan?
De vakbond moet zeker wat voor je kunnen doen wanneer je man lid is. Voor alle zaken welke met inkomen te maken hebben kun je bij de vakbond terecht. Daar zijn ze juist voor.

Hardware ERror MAN. (heb 2 x met succes een advocaat van de vakbond gehad)

vr1944
door vr1944 - May 5, 2010 om 11:32
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals reeds gemeld is de vakbond het enige adres voor dit soort zaken.Wel is het tegenwoordig zo dat de vakbond je geen volledige gratis juridische steun verleend als je vanwege een conflict of dreigend ontslag etc gauw even lid word .Dat blijft dan beperkt tot het geven van een goed advies.Ik vraag me dan ook af waarom de vakbond niets voor je gedaan heeft.t

ed
door edwine6 - May 5, 2010 om 15:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn man is al vanaf zn 18 e lid bij cnv (nu 40) ik heb diverse keren met het cnv gebeld en gemaild hun advies, praten met je baas, dat had ik al diverse keren gedaan anders had ik de bond niet nodig en via een brief, wat ik ook al had gedaan, het maakt de werksfeer er niet beter op en banen liggen nou niet echt op voor het oprapen, het loon is goed alleen het uitbetalen niet, vorige maand afgesproken dat hij een voorschot zou betalen 1 x gebeurd en nu ztten we alweer in hetzelfde schuitje.

carla1452
door carla1452 - May 5, 2010 om 15:36
4 Antwoorden / 3 Vragen

sinds ik in de zw. ben ook onjuiste betaling van loon.
met teamleider besproken en verteld dat ik de bond het laat uizoeken.
brief van de bond aan werkgever gegeven, kreeg daarop een zeer onprofessioneel anwoordt op terug.
als een werkgever zich niet aan het c.a.o. houd is hij ook niet professioneel!!!
op een klein bedrag na is het nu bijna opgelost, dankzij de bond!!!!

als een werkgever zich niet aan c.a.o. is hij ook niet professioneel!

vladja
door vladja - May 5, 2010 om 15:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

carla,

Wat draagt dat bij aan de oplossing van het probleem van vraagsteller?

Vladja

watertoren
door watertoren - May 5, 2010 om 16:27
30 Antwoorden / 21 Vragen

Bij het FNV kan men een intake laten maken op een vakbondscentrum en dan word deze door gestuurt naar de juridisedient, de enige voorwaarde is dat men minimaal 1 jaar lid moet zijn

jo
door johnmarie - May 5, 2010 om 16:30
25 Antwoorden / 4 Vragen

Tja Edwine6,
Het is een moeilijke kwestie, bovendien ligt het er aan hoelang de werkgevenr de loon uitsteld het ligt niet zo makkelijk als de meeste denken.
Wij verschillende jaren het zelfde probleem gehad bij een bedrijf die ook alle normen en regels aan de laars lapte. Ik heb toen der tijd de kar getrokken, de FNV Bond ingeschakeld, naar de rechter enz. en naderhand ontlsag, want ik was de rotte appel. Nu blijk het zo te zijn: De werkgever mag precies een maand achter blijven met de betaling. Dus kort gepakt als hij de maand maart moet uitbetalen mag hij het uitstellen tot de laatste dag van april. Maar dan moet de uitbetaling wel voldaan zijn. Doet hij dat niet dan gaat de wettelijk rente van van kracht colgens art.7: 625 BW en dat kan dan aanzienlijk oplopen.in het ander extreme geval zou men het faillisement kunnen aanvragen. Wij hebben toen geproberd om met de bank te praten of ergens een soort lening te krijgen van een ruim maand salaris. De FNV Bond heeft in dit geval weinig of niets gedaan
Hier in deze zaken laat de wetgeving grove gaten vallen.
Ik ben nog altijd bezig met dit soort praktijken maar er geen instatie die hier naar luisterd.
Hopelijk hebben julie hier iets aan

carla1452
door carla1452 - May 5, 2010 om 16:42
4 Antwoorden / 3 Vragen

vladja

het probleem is dat je het niet altijd zelf kan oplossen maar samen met de vakbond kan het wel.

vladja
door vladja - May 5, 2010 om 16:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

carla,

Lezen is een schone zaak:

ik heb zijn baas al een brief gestuurd en de bond in geschakeld maar niets helpt,

Vladja

mariegh
door mariegh - May 5, 2010 om 16:46
263 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=edwine6 schreef op woensdag 5 mei 2010, 15:22]Mijn man is al vanaf zn 18 e lid bij cnv (nu 40) ik heb diverse keren met het cnv gebeld en gemaild hun advies, praten met je baas, dat had ik al diverse keren gedaan anders had ik de bond niet nodig en via een brief, wat ik ook al had gedaan, het maakt de werksfeer er niet beter op en banen liggen nou niet echt op voor het oprapen, het loon is goed alleen het uitbetalen niet, vorige maand afgesproken dat hij een voorschot zou betalen 1 x gebeurd en nu ztten we alweer in hetzelfde schuitje.
Bel met de regionale afdeling van de bond en vraag naar een jurist. Ik weet dat de receptionistes bij veel problemen al proberen een eerste advies te geven, maar dit is echt werk voor een jurist. En de CNV heeft hele goede juristen weet ik uit eigen ervaring.
Ik heb het zelf even nagekeken en als je al jaren lid van die bond bent, heb je sinds 2002 via je contributie recht op gezinsrechtshulp en daarvoor heb je toen ook een polis ontvangen. Ze kunnen zeker de werkgever dwingen de loonverplichting na te komen. Dus gewoon even aandringen bij de receptioniste en aan een jurist het verhaal uitleggen zoals je het hierboven hebt geschreven.
Je man heeft de hele maand gewerkt, dus de werkgever behoort hem op tijd te betalen. Heeft de baas soms financiele problemen? Wellicht toch verstandig om alvast eens naar een betrouwbaarder werkgever om te kijken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 6, 2010 om 01:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Vladja:

"carla,

Wat draagt dat bij aan de oplossing van het probleem van vraagsteller?"

"Lezen is een schone zaak:

ik heb zijn baas al een brief gestuurd en de bond in geschakeld maar niets helpt,"

Vladja, je moet niet steeds zo over mensen heen vallen. Bovendien heb ik nog geen vijf voorbeelden van je gezien, dus kan ik er ook nog steeds vanuit gaan dat je liegt. Dus ben je allesbehalve van perfect.

Mijn vraag aan Edwine: Welke bond?

Nu blijkt dat ze niet De vakbond ingeschakeld heeft, doch een bond.
Ik ben er van overtuigd dat De vakbond Edwine's man verder had geholpen. Die heeft structuur en een leger aan goed opgeleide vrijwilligers. Weet ik uit eigen ervaring. Nadere aanwijzingen zijn hier al gegeven.

H.

ed
door edwine6 - May 7, 2010 om 14:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

het is een klein bedrijf met genoeg werk want ze kunnen het niet voorrijden (transport) alleen de vorige boekhouder heeft er een zooitje van gemaakt en daar lijden wij nu onder, er zou een voorschot betaald worden en de rest in de loop van de week erna, snap best dat het voor zn baas ook niet leuk is, maar wij krijgen een slechte naam bij de bank en bij de verzekeraar omdat we niet op tijd kunnen betalen en iedere keer weer alles moeten uitleggen daar baal ik zo van!

ge
door gerland - May 7, 2010 om 15:13
127 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef:
"Vladja, je moet niet steeds zo over mensen heen vallen. Bovendien heb ik nog geen vijf voorbeelden van je gezien, dus kan ik er ook nog steeds vanuit gaan dat je liegt. Dus ben je allesbehalve van perfect."

@hrdwerrorman,

Als uw bovenstaande reactie aan uw eigen normen en waarden voldoet, is er voor u geen enkele reden om u druk te maken over Vladja.