bo
door bottronnix Dec 13, 2014 om 17:34
Geldzaken & recht

Mag een pensioenaanbieder (NN) eenzijdig zijn product opzeggen ?

Ik heb vandaag een brief van mijn werkgever ontvangen van mijn werkgever. Zij informeren mij hierin over de wettelijke pensioenaanpassingen per 01/01/2015 en dat Nationale Nederlanden (NN) per die datum het huidige pensioenproduct opzegt. Mijn werkgever bied een nieuw pensioenproduct aan (ook bij NN) maar er wordt geen informatie gegeven over het nieuwe pensioenproduct. Ik moet zelf naar een website om te kijken wat het nieuwe pensioenproduct inhoud. Er word dus geen vergelijking gegeven tussen het oude product en het nieuwe product.
Mijn werkgever gaat mij pas in 2015 over het nieuwe pensioen product informeren.

Als ik niet reageer (wat ik dus wel ga doen) gaat mijn werkgever er vanuit gaat ik akkoord ga met de wettelijke wijzigingen en dat ik wil overgaan naar het nieuwe pensioenproduct.

Nu wil ik graag mijn reactie onderbouwen en heb de volgende vragen aan jullie:
• Mag NN zomaar een Pensioenproduct opzeggen ?
• Mag mijn werkgever ervan uit gaan dat bij dergelijke wijzigingen ik zonder reactie automatisch akkoord ga ?
• Moet mijn werkgever mij (uitgebreid) informeren over de wijzigingen (middels vergelijking) ?
• Mijn werkgever geeft aan dat het vrij staat dat ik een adviseur mag raadplegen, maar op eigen kosten. Mag dit ?
• In de brief staat dat ze (weer) voor een product bij NN gekozen hebben omdat dit “eenvoudiger en goedkoper is om het huidige (mijn) pensioenbedrag over te hevelen”. Maar hoezo goedkoper ? Hier kunnen voor mij toch geen nadelen of kosten aan verbonden zijn ?
• Er wordt nergens gesproken over instemming van de ondernemingsraad, is dit nodig of mogen zij zonder instemming deze wijziging doorvoeren?
• Moet ik met dit nieuwe voorgestelde pensioenproduct accepteren / akkoord gaan, of heb ik alternatieven ?

Graag ontvang ik reacties op mijn bovenstaande vragen.

Niels

329 2 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U haalt wel een heleboel vragen aan. Zou het niet verstandiger zijn per omgaande de ondernemingsraad te informeren/op te trommelen, zodat u gezamenlijk kunt eisen dat wijzigingen vóór 1 januari toegelicht en besproken worden?

Dit moet voor uw werkgever toch al langer spelen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 13, 2014 om 19:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja als de wet dit voorschrijft dan is hij dat verplicht.