la
door langeco Jun 28, 2015 om 19:24
Geldzaken & recht

Meldingsplicht of onderzoeksplicht ?

Ik heb pas geleden een huis gekocht.
Met het huis is niets mis en ik ben met een aannemer door het huis gelopen voor ik heb kocht om te kijken of het een goede prijs/koopverhouding was.
Maar nu heb ik een vraag.
Wat is meldingsplicht en wat is onderzoek plicht.?

Nu ik in het huis woon merk ik dat de ketel niet naar behoren werkt.
We hebben gewoon warm water en de verwarming doet het ook.
Maar nu heb ik een verwarmingsmonteur erbij gehaald om naar de ketel te laten kijken en die zegt niet tot nooit onderhoud gehad wel aan geklungeld. Wat onderdelen vervangen zegt ie.
Maar hem inzien is de ketel op en als ik hem laat hangen dat ik dan regelmatig storing zal hebben dus onkosten.
De monteur zei erbij dit moeten de verkopers geweten hebben.
Nou is mijn vraag is dit onderzoek plicht of meldingsplicht.?
Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe sterk je als verkoper staat als de koper geen officieel onderzoeksrapport heeft en of de koper dan bij welk verborgen gebrek nog aanspraak kan maken bij de verkoper... Ow ja de ketel is reeds vervangen en alles is opgelost. Verder is het heerlijk vertoeven.

1171 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2015 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had warm water en de verwarming deed het ook. Wat is dan het verborgen gebrek? Wat werkte er dan niet naar behoren?

Wel een grapjas die verwarmingsmonteur. Niet tot nooit onderhoud gehad wel aan geklungeld en onderdelen vervangen.

Die zag een perfecte mogelijkheid om u een nieuwe ketel aan te smeren.

U hebt ronduit gezegd geen poot om op te staan.

pi
door pieterwolters - Jun 28, 2015 om 20:40
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt me een typische gevalletje onderzoeksplicht. Al had je maar gevraagd wanneer er voor het laatst onderhoud was gedaan.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 28, 2015 om 23:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U had zich beter van te voren over dit soort zaken inlichting kunnen nemen.

hansje klein
door hansje klein - Jun 29, 2015 om 11:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hàd! Ja, u hàd natuurlijk naar het onderhoudsboekje met protokollen kunnen/moeten vragen, dat redelijkerwijze samen met de gebruiksaanleiding overhandigd had moeten worden. Onderhoudsinstallateurs plakken soms ook jaarlijks een onderhoudszegel op het apparaat......en ook die waren er dus niet. Ik denk, dat het een misser in uw nadeel wordt, uw onderzoek was niet compleet. Wanneer er over apparaten niets in de advertentie staat, is het een extra reden om alert te zijn. Verkoper heeft niet gelogen, niets verzwegen......koper heeft niets gevraagd. Vergeet niet bij uw nieuwe energie-arme-ketel een onderhoudscontract af te sluiten en vergeet uw misser......u zit er nu weer warmpjes bij begrijp ik!

sl
door slobberbone - Jun 29, 2015 om 11:34
508 Antwoorden / 2 Vragen

Toch zou ik voorzichtig zijn met die onderhoudscontracten hier ketel pas na 3 jaar eerste beurt en 2e moet nog komen ketel is 6 jaar oud. iedere jaar een beurt is geldverspilling en onnodig.

Ketel is goedkope maar zeer goede en energiezuinig.

hansje klein
door hansje klein - Jun 29, 2015 om 11:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb ATAG-ketel met een onderhoudscontract van € 65,- per jaar die tegen alle verwachtingen in, na 30 maanden ging lekken.

Ook andere verwarmingsproblemen traden inmiddels op:

1 - Binnenwerk (warmtewisselaar is vernieuwd), 2 - scheurtje in een leiding, 3 - uitgevallen vloerverwarming, 4 - niet meer werkende thermostaat die tevens opnieuw geplaatst werd omdat die in de middagszon hing

Dit soort uitvallen gebeuren dan meestal ook nog in het weekend en tenslotte ben ik ook liever voorzichtig met gasapparaten. Ik kan een onderhoudscontract alleen maar aanbevelen. De levensduur van de installatie kan er tenslotte 5 - ook mee opgekrikt worden.

Betalen hoef ik, ook in de weekenden alleen gebruikt materiaal en kreeg korting op de edelstalen warmtewisselaar. Voorrijdkosten: geen!

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2015 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar een warmtewisselaar die na 30 maanden kapot is en een verkeerd opgehangen thermostaat die niet meer werkt, moeten garantiewerk zijn.en uitgevallen vloerverwarming? Waardoor?

hansje klein
door hansje klein - Jun 29, 2015 om 13:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Theoretisch is het allemaal zo eenvoudig.......met die garanties.

Maar een installateur die een dan twee jaar een ATAG-ketel van een nieuwe warmtewisselaar moet voorzien, wil eerst eens gaan uitzoeken wie dat dan gaat betalen, terwijl je op dat moment (in het weekend) wel in de kou zit. De uitgevallen vloerverwarming had een lek en is al 30 jaar oud.....en de thermostaat zat er al in toen ik het huis ooit kocht.

Wilde aantonen, dat je snelheid van afhandeling/reparatie zonder 'gedoe' en gepuzzel mee-inkoopt bij een onderhoudscontract. Ingekochte service.

door 1953 - Jul 2, 2015 om 01:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Verkopende partij heeft meldingsplicht en de kopende partij onderzoeksplicht.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 2, 2015 om 18:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik een huis koop met een onbekende CVketel dus bouwjaar en onderhoud bied ik gewoon E1600,- minder zodat ik geld heb voor nieuwe zelf te monteren ( of laten doen)

Dan moeten ze wel info geven, hetzelfde geld voor alle ramen en deuren, werken die of zitten er klemmende tussen.

Mijn woning;
De ketel uit 2005 is niet meer de beste...
De Schuifpui is wieltje stuk dus ook bingo!
Matig verf werk met enkele rotte plekken dus reken op E18.000,- minder voor Kunststof kozijnen.

Ja, zo mag je nu op dit moment dus ruim E28.000,- van de vraagprijs afhalen!
Alleen is alles al gepland en word het uitgevoerd en staat het niet te koop maar als voorbeeld dus!

Ik weet wat ik kwijt ben maar als ik het nu zou kopen, zou ik op elk twijfel punt er een flink bedrag afhalen zodat ik zonder risico kan kopen.
Verder is een vakman leuk maar Vereniging Eigen Huis is beter.... niet elke vakman weet alles...

curly
door curly - Jul 5, 2015 om 16:20
162 Antwoorden / 18 Vragen

Een cv-ketel kun je na 10 jaar wel als afgeschreven beschouwen. Om daar nu de verkoper voor aansprakelijk te stellen lijkt me overdreven. Beter is om een nieuwe energie zuinige ketel te (laten) installeren. Er is heel wat keuze. Remeha bijvoorbeeld.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@curly

Na 10 jaar afgeschreven? Op grond van wat? Als je bijvoorbeeld bij Feenstra huurt, betaal je twaalf jaar.

De Ts had warmte en warm water, mankeerde dus niets aan.