re
door reikimaster Jan 16, 2008 om 18:36
Geldzaken & recht

Mijn curator legt weer beslag op me salaris

Hallo ik en me man staan in falissement en nu wil ze via haar zelf beslag leggen op onze salaris mag dat of moet de rechter dat doen.

1786 9 Rapporteer

door 4711 - Jan 16, 2008 om 18:40
885 Antwoorden / 2 Vragen

Totaal beslag mag niet, wel tot bijstands nivo want U moet kunnen leven en ter voorkoming dat alles word opgemaakt zouden ze het kunnen!

Hoe dat precies gaat moet een deskundige adviseren, maar ze mogen nooit het hele bedrag claimen!

marcel75
door marcel75 - Jan 16, 2008 om 18:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik snap de vraag niet. Een curator zal niet zomaar beslag leggen, nog afgezien van het feit dat door het faillissement van rechtswege beslagen opgeheven worden.  Ik vraag me dus af waarop de curator beslag wil leggen en vooral waarom. Het kan wel zijn dat de curator een betalingsvoorstel heeft gedaan waardoor er minder voor u netto overblijft. Voordeel op langere termijn daarvan voor u is dat er meer en sneller aan de schuldeisers betaald wordt.

re
door reikimaster - Jan 16, 2008 om 18:49
8 Antwoorden / 7 Vragen

ja maar moet ze geen beslag leggen via de rechter inplaats dat ze zelf een brief stuur naar mijn werkgever

marcel75
door marcel75 - Jan 16, 2008 om 19:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Loonbeslag mag de curator al leggen. Zij zal hierover contact hebben gehad met de RC, maar de curator mag veel doen om de belangen van de schuldeisers te behartigen.

ro
door ronny530 - Jan 16, 2008 om 19:03
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Erg genoeg de curator mag in geval van faillisement beslag leggen op alle banktegoeden, en alle salarissen. Hij/zij gaat dan bekijken wat er voor u nodig is om van rond te komen. Om het nog enger te maken als u overmatig dure spullen in huis hebt worden ze verkocht. Ik weet niet wat uw problemen heeft veroorzaakt maar ik neem aan dat u ex ondernemer bent, dan wordt een gedeelte van plus/minus 95% van bijstands niveau vrijgelaten.

Kan niets anders dan u veel sterkte wensen.

Ronny.

re
door reikimaster - Jan 16, 2008 om 19:14
8 Antwoorden / 7 Vragen

maar moet ik dan geen orginele brief ontvangen van de rechter  of van de rechtbank?

marcel75
door marcel75 - Jan 16, 2008 om 19:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

U krijgt daarover geen aparte brief van de rechtbank. De curator is immers al aangesteld en heeft dus verregaande bevoegdheden. Uiteraard moet de curator wel contact houden met de rechter-commissaris en als bijvoorbeeld een woning verkocht moet worden moet hij dat voorleggen ter goedkeuring.

re
door reikimaster - Jan 16, 2008 om 19:35
8 Antwoorden / 7 Vragen

maar als je dan in fallisement staat dan moet ze toch ook beslag leggen via de rechter

ro
door ronny530 - Jan 16, 2008 om 19:36
2804 Antwoorden / 41 Vragen

@vraagsteller. u geeft in de vraag aan dat u en uw man salaris ontvangen.Is de wettelijke schuldregeling omgezet in faillisement?

Ronny.