se
door serce78 Sep 24, 2011 om 22:09
Geldzaken & recht

Mijn werkgever en ziek

Hallo allemaal, sinds 30 augustus jl. heeft mijn man zich ziek gemeld op zijn werk. De volgende dag is hij op aandringen van mij langs de huisarts geweest.Hij blijkt volgens de huisarts overspannen te zijn. Het gaat naar mijn beleving al een tijd niet goed met hem. Na het consult heeftr hij zijn werkgever gebeld en aangegeven wat er aan de hand is. Zijn werkgever riep dat hij niet geloofde in zijn ziek zijn. Mijn man heeft gevraagd of zij de bedrijfsarts kon inschakelen per e-mail. Zij weigeren tot op de dag van vandaag een arts in te schakelen ondertussen is hij regelmatig door zijn werkgever gebeld en onder druk gezet om op kantoor langs te gaan op advies van de huisarts is hij niet gegaan. Heeft zijn werkgever het recht om hem niet uit te betalen? alvast bedankt

5424 10 Rapporteer

stacey
door stacey - Sep 24, 2011 om 22:14
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Als werkgever een arbodienst heeft kan je man die zelf ook bellen.
En nee, werkgever mag niet weigeren te betalen bij ziekte, werkgever maakt niet uit of je man ziek is of niet, dat doet een arts en als de werkgever twijfels heeft moet hij maar een arts/arbodienst inschakelen.

se
door serce78 - Sep 24, 2011 om 22:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi stacey,
Allereerst bedankt voor je reactie. Het probleem is dat ze niet aangesloten zijn bij een arboarts en ze weigeren ook om een arts in te schakelen voor hem.

stacey
door stacey - Sep 24, 2011 om 22:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Lastig, je zou met arts kunnen overleggen toestemming te geven dat werkgever hem benaderd, ze geven dan geen medische informatie, enkel bevestiging dat je man niet in staat is te werken momenteel. Wellicht een schriftelijke verklaring van arts.
Maar of dat werkt.........
Verwacht dat er meer speelt als werkgever het zo `speelt`
Misschien informatie inwinnen bij UWV hoe hiermee te handelen, anders eens informeren bij Juridisch Loket ook betreffende het te vorderen loon.
Succes,

emcede
door emcede - Sep 24, 2011 om 23:14
960 Antwoorden / 4 Vragen

Een werkgever heeft een aantal verplichtingen ten opzichte van zijn werknemers. Zo moet hij gedurende 2 jaar het loon doorbetalen (70-100%, met googelen kun je die regels wel vinden).

Tot een paar jaar geleden moest een werkgever aangesloten zijn bij een Arbodienst. Dat is niet meer verplicht. Wel is er nog steeds de Arbowet, en nieuw sinds 2002 de Wet Verbetering Poortwachter, die gelden voor iedere werkgever. Daarin staat onder meer dat er na 6 weken ziekte een plan van aanpak moet komen, en dat hij zich daarbij verplicht moet laten ondersteunen door een arbodienst of bedrijfsarts.

Dus nee, de werkgever heeft zeker niet het recht om op eigen houtje de loonbetaling te stoppen. Ze zullen moeten meewerken aan het vaststellen van de oorzaak en de oplossing voor het verzuim.

Let goed op: een huisarts beslist alleen of iemand ziek is, NIET of die ziekte hem het werken onmogelijk maakt. De huisarts kan dus wel zeggen dat hij niet moet gaan werken (en zolang de werkgever niets anders aantoont ook zeker niet doen) maar hou wel in de gaten dat dit niet wetmatig is.

se
door serce78 - Sep 24, 2011 om 23:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi emcede,
Bedankt voor je reactie. Mijn man is ondertussen door verwezen naar een GZ- psycholoog maar nog steeds geen bedrijfsarts. Ik denk zelf dat het wellicht verstandig is om een deskundigheidsoordeel te vragen bij de UWV. Zijn werknemer onderneemt geen enkele stap zo af en toe krijgt hij een e-mail (intimiderend en bedreigend) dat het verstandig is dat hij zich op kantoor moet melden. Ik heb tegen mijn man gezegd om dit niet te doen zolang ze geen bedrijfsarts hebben ingeschakeld want tenslotte is zijn werkgever niet medisch onderlegd om zelf advies uit te kunnen brengen.

tenormin
door tenormin - Sep 25, 2011 om 00:39
16860 Antwoorden / 108 Vragen

serce78, bewaar in ieder geval die email zorgvuldig waar u omschrijft dat er intimiderende en bedreigende taal wordt geuit. Dit kan uw man bij zijn afspraak aan GZ-psycholoog laten lezen.

robtien
door robtien - Sep 25, 2011 om 10:39
269 Antwoorden / 10 Vragen

de werkgever moet u man gewoon uitbetalen tot 2 jaar na ziekmelding daarna gaat u man naar het uwv. echter kunt u ook zelf even contact leggen met het uwv en daar een advies vragen van wat u het beste kunt doen. verder een huisarts een medichische verklaring laten schrijven dat hij niet kan werken ik weet niet of dat mag maar daar kunt u alles over vinden op de volgende link en alle mails waarin dreigende taal enzo word geuit die moet u uitprinten en bewaren. zodat u dat kunt laten zien.

robtien
door robtien - Sep 25, 2011 om 10:40
269 Antwoorden / 10 Vragen

in de post hierboven zie ik dat mijn linkt niet te voorschijn komt. de link moet zijn http://knmg.artsennet.nl/

to
door tomszus - Sep 28, 2011 om 20:21
12 Antwoorden / 6 Vragen

voor informatie over hoe werkgever en werknemer moeten handelen in geval van ziekte, deze link: http://www.poortwachtersloket.nl/Informatie/Wet_Verbetering_Poortwachter.aspx?gclid=CK6yo_3GwKsCFYdO3god2T39ug
m.vr.gr.,

to
door tomszus - Sep 28, 2011 om 20:26
12 Antwoorden / 6 Vragen

En verder kunt u contact opnemen met de Weldergroep v/h helpdesk verzekerden en werk voor informatie en advies: http://www.weldergroep.nl. Dit is niet gratis, maar de informatie is goed en betrouwbaar. M.vr.gr.,