ph
door phela Oct 31, 2006 om 20:25
Geldzaken & recht

Moeten wij na overlijden van vader zijn huurhuis terug in de oude staat brengen

Een maand of 2 geleden had mijn vader besloten dat hij naar een verzorgings tehuis wilde aangezien hij het thuis  niet meer alleen kon redden met zijn ziekte. Omdat hij zelf wat aan het huis had gedaan (onderandere steenstrips op de muren 2 tegelvloertjes en een serre gebouwt) had hij de woningbouw vereniging gebelt om te vragen wat hij daar mee aan moest.   Er kwam dus iemand kijken en die vertelde dat als hij weg ging niets aan het huis hoefde te doen hij had enkele dingen genoteerd en vertrok weer.  Nu is mijn vader vorige week overleden en hebben wij dus de woningbouw vereniging op gebelt en vertelt wat er afgesproken was met 1 van hun medewerkers.    Er kwam weer iemand kijken en die vertelde dat we nu alles moeten verwijderen toen we zeiden er was iets anders afgesproken zei hij we kunnen er geen gegevens van vinden dit wordt een koopwoning en we willen het in de oude staat terug hebben. Kan dit nu zomaar?

4049 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ja helaas kan dit `zomaar`, de woningbouw heeft het recht woning in oude staat weer opgeleverd te krijgen.

Als je iets gaat veranderen en je wilt zekerheid dat je het achteraf niet meer hoeft terug te brengen moet je deze afspraak zwart op wit en voor accoord getekend hebben.

Je hebt nu geen enkel bewijs, heel vervelend maar niets meer aan te doen.

Je zult de wijzigingen nu dus ongedaan moeten maken, of het de woningbouwvereniging laten doen- maar dan krijg je hier de rekening voor die je zult moeten betalen-

Succes,

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds 2003 is er een nieuwe huurwet, die is in veel gevallen gunstiger voor de huurders.

Als je echt wilt weten of je hier rechten hebt, neem dan eens contact op met het Huurdershuis in Arnhem. Zij geven gratis advies voor alle mensen die huren, dus niet alleen voor Arnhem. Voor adres kijk op www.huurdershuis.nl

Vraag ook bij de woningbouw vereniging een boekje zelf aangebrachte voorziening. Het zogenaamde ZAV-beleid.

Sterkte in deze moeilijke periode.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag phela,

Voor alle huurovereenkomsten van vóór 1 augustus 2003 geldt:

Huurdersprobleem-oorspronkelijke staat:

Verhuurders hameren er nog steeds op dat je het verhuurde bij vertrek in de 'oorspronkelijke staat' moet opleveren. Het is zo (en dat weten ze heel goed) dat de staat van het gehuurde bij oplevering goed danwel redelijk moet zijn. Dat hoeft echter niet per se de oorspronkelijke staat te zijn. Zo menen verhuurders vaak dat huurders verplicht zijn kleine veranderingen en bijvoorbeeld bekleding en stoffering bij het beëindigen van de huur te verwijderen om het gehuurde in de oorspronkelijke staat op te leveren. De rechter en de jurisprudentie die daarover is, neemt echter meestal aan, dat huurders die verplichting niet hebben tenzij het gehuurde door het niet verwijderen niet in goede staat zou worden opgeleverd danwel in beschadigde staat. Kortom het gaat niet zo zeer om de oorspronkelijke (oude) staat maar om een goede respectievelijk redelijke staat. Mijn advies is dan ook om de verhuurder een brief te schrijven met daarin je verweer dat je naar redelijkheid en billijkheid het gehuurde in goede danwel redelijke staat hebt opgeleverd en dat je de kosten die het verwijderen van de veranderingen met zich meebrengen niet zult betalen. Eventueel schakel je de rechtsbijstandverzekeraar in.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste  Phela,

Kijk ook eens op   www.woonbond.nl

groet

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Read, verwacht je dat --een serre gebouwt------ (wellicht zelf geknutseld ?) onder de regeling valt? Ze zijn wel schappelijker met kleine dingen als gronolmuren en douchecabines, schuurtjes ed

maar een serre veranderd wel erg veel, zeker als het niet een (door een aannemer) proffesioneel aangebouwde serre zou zijn, ik geloof nooit dat ze dit zomaar hoeven te accepteren. Ik vrees dat ze dat nooit gaan winnen ;-(

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey,

Een serre lijkt me buiten de kleine veranderingen vallen. Ik heb het in mijn post over de grote lijn en daar weten de woningbouwverenigingen best wel van. Het gaat dan om een nieuw tegelvloertje in het toilet, een nieuwe ruit in het zijraam (dubbelglas), een verlaagd plafond in de hal, enz., enz,. Wel vind ik je aannames wat bout. Het kan best zo zijn dat de vader van phela een vakbekwame ex-bouwvakker was en dat de serre die er gebouwd is het huis juist in waarde heeft doen stijgen. Een buurman van mij heeft pas toch zijn schuurtje verbouwd tot een garage en ik kan je zeggen dat daar de zogenaamde professionele bouwvakkers nog een puntje aan kunnen zuigen.

Collegiale groet en welterusten, Read.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read, Wel vind ik je aannames wat bout. Bot ? bedoel je denk ik

sorry, ;-) zo (bot) bedoelde ik het natuurlijk niet, maar ik had offertes en bouwtekeningen ed van de serre in gedachten die je krijgt als het via een aannemer gedaan is en dit heeft wellicht waarde dan voor de woningbouw waardoor ze er wel mee accoord zouden kunnen gaan en het dan niet afgebroken/in oude staat terug gebracht hoeft te worden.

Groetjes,

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

boud (bn.)
1 al te stoutmoedig

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag stacey,

off-topic

Ik bedoel toch echt boud/bout en niet bot. In de Van Dale vindt je dat terug bij bijvoorbeeld 'een boute uitspraak' (te zelfverzekerd, te sterk). Zo zie je maar weer dat één letter anders tot mogelijk een vervelend misverstand kan leiden. En dat is zeker niet de bedoeling tussen ons, want daarvoor waarderen we elkaars "werk" te veel.

Collegiale groet, Read.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

 ;-)