ma
door mark_r Feb 21, 2014 om 13:03
Geldzaken & recht

Nieuwe hypotheek nodig na scheiding ?

In 2007 heb ik op mijn salaris een woning gekocht en een hypotheek afgesloten. Woning € 240.000 Hypotheek € 260.000. € 160.000 aflossingsvrij en € 100.000 Spaar.
In 2009 ben ik getrouwd, nu dus in scheiding.
WOZ waarde woning € 205.000

Ik wil de woning "overnemen" de hypotheek lasten betaal ik altijd al. Hypotheek (akte) staat ook alleen op mijn naam

Volgens de advocaat moet de woning via een akte van scheiding en deling weer aan mij worden toegewezen. De hypotheek verstrekker in mijn geval de SNS moet hier dan toestemming voor geven, om haar te ontslaan als schuldenaar.

Vraag: moet ik nu een nieuwe hypotheek afsluiten voor de helft van de woning (en dan volgens de nieuwe regels) ? of kan ik gewoon de oude hypotheek voortzetten, die stond immers ook al alleen op mijn naam.

Elke tip / advies is welkom

1267 6 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Feb 21, 2014 om 13:15
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Zeer waarschijnlijk zal de hypotheek nemer niet meewerken aan hoofdelijk ontslag. De kans dat ze van 2 personen, beide hoofdelijk aansprakelijk, iets kunnen "vangen" is een betere garantie als van 1 persoon. Zelfs is het nog maar de vraag of u al een nieuwe hypotheek krijgt.

sc
door scontra - Feb 21, 2014 om 13:29
66 Antwoorden / 28 Vragen

Bent u destijds "in gemeenschap van goederen" gehuwd?

ma
door mark_r - Feb 21, 2014 om 13:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=scontra schreef op vrijdag 21 feb 2014, 13:29]Bent u destijds "in gemeenschap van goederen" gehuwd?

Ja we zijn (helaas) in gemeenschap getrouwd.

Indien de SNS niet zou meewerken kan de woning niet worden toebedeeld en blijven we met een onverdeelde boedel zitten.

Ik wil eigenlijk geen nieuwe hypotheek, die oude hypotheek is prima

snsbank webcare
door snsbank webcare - Feb 25, 2014 om 09:30
54 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mark,

Ik kan me voorstellen dat je in deze situatie tegen vragen aanloopt over de hypotheek en duidelijkheid wilt. Graag helpen we je verder.

Om je zo goed mogelijk te helpen, gaan we waar mogelijk in op jouw persoonlijke situatie. Ook als je meerdere specifieke vragen hebt, is het vaak handiger om een van mijn collega's te spreken.

Je kunt dan bellen met onze klantenservice (030 - 633 30 00). Uiteraard kun je er ook voor kiezen om jouw vraag kort samen te vatten en deze met je gegevens te sturen naar webcare@sns.nl o.v.v. Kassa.vara.nl. Ik verzoek één van mijn collega's dan om je even te bellen.

Met vriendelijke groet,

Nanda
SNS Bank Webcare

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2014 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de bank al wil meewerken aan het ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid van uw ex, zult u voor de helft dus een nieuwe hypotheek moeten aangaan op de nieuwe voorwaarden. Dus annuïtair aflossen.

Wat gebeurt er met de onderwaarde van € 55.000? Betaalt de ex die, onder aftrek van de helft van de opgebouwde spaarpolis aan u? Zo niet, dan is dat ern schenking aan haar en moet daarover schenkbelasting worden betaald.

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2014 om 10:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees bijvoorbeeld hier.

Klik