jo
door jobson Mar 1, 2009 om 15:40
Geldzaken & recht

Omzetten koopsompolis in pensioenverzekering

Mijn vriendin heeft in 1990 2 lijfrente polissen afgesloten , die in dus van de bel. afgetrokken zijn en onder het oudste regiem passen.We willen deze laten uitkeren, wat dus schijnbaar ineens kan, maar de bank adviseur vraagt of we er geen verzekering van willen kopen met overlijdensrisico. Met een looptijd van min. 10 jaar, onder het motto van het is geld wat je gekregen hebt waar je niks voor hebt hoeven doen.

Mijn vriendin heeft een startende eigen zaak en de waarde van de polissen is nu 25.000 bruto. Ik ben bang met verzekeringen dat ik later minder uitkrijg dan  nu en dat de vogels dan gevlogen zijn als ze moeten betalen. Terwijl we nu het geld altijd hebben.Kan me een eerklijk iemand de nadelen van zoon pensioenpolis vertellen en iets adviseren wat de nadelen zijn?

We willen geen risico lopen en altijd onze centen terugkrijgen. Wie kan me een advies geven? Hartelijk dank hiervoor....

1587 10 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Mar 1, 2009 om 17:12
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk wl die adviseur dat omdat a: hij dan de provisie kan opstrijken gedurende die 10 jaar  en b: de banken jou geld liever bij hun hebben dan bij jou.

En met zo'n verzekering blijft het dus in hun bodemloze put zitten.

En is die verzekering over 10 jaar zeer waarshijnlijk niets meer waard.;

vladja
door vladja - Mar 1, 2009 om 17:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Moet er geen inkomstenbelasting betaald worden over het ontvangen geld à ca. 50%.

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 1, 2009 om 17:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Vladja,

Voor zover ik weet, niet. Waarom?

H.

vladja
door vladja - Mar 1, 2009 om 17:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Omdat je in het jaar van uitbetaling er inkomsten bijkrijgt bovenop je gewone inkomen.

Toen mijn zoon - uit hoofd van een reisverzekering - door overlijden een bedrag als nabestaande kreeg, werd dat door de belastingdienst als inkomen aangemerkt en moest er belasting over betaald worden.

Ook bij een afkoop - door de pensioenverzekeraar - van een te laag pensioen voor jaarlijkse uitbetaling, werd daarover belasting ingehouden door de verzekeringsmaatschappij en wel in het hoogste tarief.

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 1, 2009 om 19:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Vladja:

Bij die 12 jarige constructie golden afwijkende regels. In ieder geval hoeft over het rendement (=is het overgrote deel) geen belasting te worden betaald.
Van het bedrag dat indertijd aan de inkomstenbelasting is onttrokken, kan ik me voorstellen dat dit alsnog belast wordt. Thans wel tegen mijn 65+ tarief.

De situaties welke je opvoert zijn niet 1:1 met deze te vergelijken. Belasting op een bedrag dat je als nabestaande uit een reisverzekering krijgt, heeft meer het aspect van successierecht.

Je tweede voorbeeld is normaal, want het is uitgesteld loon of loon uit vroegere arbeid en daar moet normaal belasting van worden betaald. Omdat  de verzekeraar de inkomenspositie niet kent, houdt deze altijd heffingen via het hoogste tarief in. Dan valt het nooit tegen, achteraf.
Bij het invullen van de volgende aangifte wordt dat weer rechtgetrokken naar een voor de inkomenspositie passend tarief.

Bij mij is door de verzekeraar op die oud regiempolis geen enkele heffing ingehouden. Zou de Bel. Dienst hier alsnog over vallen, kan ik het nabetalen.
Geen probleem.

En naderhand wordt nog gemiddeld.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 2, 2009 om 10:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag jobson,

Goed dat u hier advies vraagt en u niet direct een pensioenverzekering PLUS een overlijdensrisicoverzekering hebt aan laten smeren! Dat kost alleen maar geld. Het is sinds vorig jaar januari een achterhaald product. Dat weet die "adviseur" ook wel, doch hij/zij gaat voor de provisie.

Waarom zegt u 25.000 bruto? Bij oud regiem is dat na 12 jaar netto.
Oud regiem lijftentepolissen mogen inderdaad, nadat ze minimaal 12 jaar hebben bestaan, direct inclusief opgebouwde rente uitbetaald worden. Over het rendement hoeft door die 12 jaar geen belasting te worden betaald, is indertijd besloten.

Heeft zij het geld niet direct nodig, zet de €25000,- op een bank b.v. in een termijndeposito. Dat geeft bij gerenommeerde banken een rendement van 4,5 %., voor één jaar vastgezet. Kan ook korter, b.v. 1 maand, doch dan is het redement minder.
Dan kan ze na de termijn er steeds vrij over beschikken. Bij onverhoopt overlijden gaat het volledige (resterende)geld dan naar de erfgenamen, of via testament naar u. Er kunnen dan wel successierechten op kunnen rusten, zoals bij alle erfenissen. Vraag na of er hogere rente's zijn bij 25000,-

Zo gauw ze de polissen vrij ter beschikking heeft door overboeking van de poliswaarde, dient ze die ook aan te geven in box 3 als vermogen en de fiscus roomt er dan 1,2 % jaarlijks vanaf. Met 4 % rente wordt dit goedgemaakt. De inflatie knaagt er dan nog wel aan.

Voor nieuw regiem koopsompolissen is het beste het "bankspaarproduct" te nemen. Deze geblokkeerde spaarrekening mag je in minimaal 5 jaar "plunderen". Dan blijft bij vroegtijdig overlijden het kapitaal toch in de familie, zonder overlijdensrisicoverzekering.

Vorig jaar augustus kreeg ik zelf een oud regiem koopsompolis vrij, in 1992 gekocht voor ongeveer Fl. 17450,-. Ik ontving ruim €29000,-. Leuk toch? Het allerleukste was dat ik niets meer wist van die polis. Doordat ik met mijn paspoort naar de bank moest waar ik verder niets heb, voor een kopie, vroeg ik wat mijn binding met hun was. Toen kwam die polis boven water.
Bij nader zoeken kwam ze bij mij wel boven water. (Te goed verstopt;-)

Veel plezier met de centen.

Hardware ERror MAN.

jo
door jobson - Mar 2, 2009 om 10:32
5 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt error man, ik heb zelf ook het gevoel dat we  gewoon moeten gaan cashen. Na mijn meegroeihypotheek met verzekering vertrouw ik geen bank meer en kijk ik alleen nog maar naar wat ik we in onze  beurs hebben. Tevens moeten komende augustus de rente opnieuw vastzetten op de hypotheek. Misschiens dat de bank iets met de rente doet als we een leuk bedrag bij hun vastzetten op een deposito. Of met het geld xtra aflossen  Ik denk wel dat we belasting zullen  moeten betalen over de koopsompolissen, want destijds is hij ook als zodanig opgegeven en afgetrokken van de belasting. Op dit moment valt ons inkomen lager uit dan de afgelopen jaren ivm ontslag van mijn vriendin haar werk. Is misschien nu wel gunstig om uit te betalen, daar haar zaak nog niet voor 100 % loopt dus een groter deel in de 33% zit.

Gr Jobson

ja
door janparl - Apr 3, 2009 om 19:17
8 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb er ook een paar koopsompolissen van oud regime  die binnenkort vrijvallen en heb me dus ook in deze marterie verdiept.

de keuze is dus

1) via een verzekeraar verlengen bij dezelfde of een andere verzekeraar met of zonder overlijdensrisico, tip.. vraag zelf een gratis offerte f aan bij bv centraal beheer. (als ze beide oud regime zijn dan samen voegen,dan blijven de kosten lager)

2) via een bank  h.et bedrag stoppen in zgn ""banksparen""...bij bv abn-amro heet dit fiskaalsparen vraag offertes bij div banken.

3) uitlaten betalen

als je laat uitbetalen, moet je opzeker belasting betalen. ze betalen altijd bruto uit, het gehele bedrag dus en van gedeeltelijk belast heb ik nog nooit gehoord..maar laat me graag met bewijs overtuigen.als je het geld na belasting gewoon nodig hebt, dan is de keuze snelgemaakt denk ik.ik zou zeggen neem de polissen mee naar de bank en kijk wat de mogelijkheden ze zien.maar beslis zelf.tis uw geld, uw eigen zaak en uw leven...en die banken en verzekeraars willen alleen aan U verdienen...

ik heb oa een gratis boekje aangevraagd bij robein leven dat heet uw koopsompolis valt vrij..wat is wijsheid""leuk om te bestuderen want ik moest er ook weer helemaal inkomen.

suc6

Jan

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 4, 2009 om 02:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Jan:

Gewoon banksparen. Dat brengt geen kosten met zich mee en je hebt ook geen overlijdensrisicoverzekering nodig.
Ga je dood, dan is het resterende geld dat je nog niet uit hebt laten betalen (je moet daar wettelijk minimaal 5 jaar over doen, dus ineens uitbetalen lukt niet/mag niet!) gewoon beschikbaar voor de erfgenamen en wordt na inkomstenbelasting boven vrijstelling dan nog belast als erfenis. Dus niet doodgaan is het beste;-)

Ik heb het vorig jaar augustus bij de RAMBO-bank in een bankspaarproduct gezet, tegen 4,9 % rendement, zonder kosten. Nu ja, vijf knaken: ieder jaar èèn en dan is het op. Wordt jaarlijks achteraf uitbetaald, doch kan ook per maand: 12 knaken per jaar kosten, bij iedere uitbetaling 1 knaak.

Bij een verzekeringsmij. vervalt het geld aan de mij. als je geen overlijdensrisicoverzekering hebt. En zo'n verzekering (premie) is toch jammer geld!

H.

jo
door jobson - Apr 4, 2009 om 12:26
5 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Jan

Bedankt voor je antwoord alvast ,  raar maar waar,  afgezien van een mail van mijn " advizeur " die bij ons is geweest op 12 februari, waarin stond ik heb het erg druk en ik neem zsm kontakt met u op als ik de offerte klaar heb, heb ik niks meer van de vriendelijke meneer gehoord.

Mocht ik een advies van hem krijgen dan plaats ik het ook zsm hieronder zodat iedereen er wat aan heeft.

Vol vew8ing klopt ons hart

Jobson