he
door heijnen_1 Mar 13, 2007 om 13:10
Geldzaken & recht

Onterechte rekening

Van 26-1 2004 tot 12-8 2004 heb ik onderdak verleend aan mijn broer.Op 12-8 2004 is mijn broer uitgeschreven op mijn adres en naar Duitsland gemigreerd.In augustus 2006 kreeg ik een betalings herinnering van OTTO.Uit telefonisch cotact bleek ook dat de spullen geleverd waren op het woonadres van hem in een periode voor zijn inwoning bij mij.Ook kwamen de voorletters en geboortedatum van de besteller overeen met die van mijn broer.Op verzoek van OTTO heb ik een en ander in een brief nog eens duidelijk uitgelegd en hun ook voorzien heb van de mij bekende adres gegevens van mijn broer. Als reactie kreeg ik een telefoontje waarin werd aangegeven dat als mijn broer niet zou betalen een incassodienst zou worden ingeschakeld, waarbij weer mijn adres gebruikt zou worden.

Ik heb per aangetekende brief mijn broer op de hoogte gebracht.

Die mij liet weten contact met Otto op te nemen.

Alles leek geregeld totdat ik op 16-12 2006 een nieuwe betalingsherinnering kreeg van OTTO.

Waaruit bleek dat mijn broer niet voldoende saldo op zijn bankrekening had en de afgesproken termijn niet geïncasseerd kon worden.Ook nu bleef OTTO ondanks telefonische en schriftelijke uitleg volharden in het aan mij sturen herinneringen en laatste kans brieven.Op 30 januari 2007 kreeg ik een brief van Euro incasso dienst waarin mij dringend verzocht werd de openstaande kredietsom te betalen.In een telefonisch contact werd mij ook nu verzocht mijn verhaal op papier aan hen toe te sturen en dan zouden zij de zaak beoordelen.

Hiervoor heb ik gezorgd.Op 8-4 2007 kreeg ik antwoord en zij beweren nu zelfs dat ik ook een deel van de bestellingen gedaan heb en sommeren mij te betalen en het voor de rest maar met mij broer te regelen.Ik heb nooit spullen bij OTTO besteld, ook zijn er nooit spullen op mijn adres geleverd door OTTO, Otto heeft van mij nog nooit ook maar een betaling voor iets ontvangen.

Kan Otto mij dwingen de schulden van mijn broer te betalen alleen omdat hij tijdelijk op mijn adres heeft gewoond. En misschien kunt U mij ook adviseren hoe ik mij verder moet gedragen.

Alvast mijn hartelijke dank.

Harry

883 4 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 13, 2007 om 13:36
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Alleen vanwege het afleveradres en/of factuuradres blijft Otto u voor de bestelling achtervolgen, alhoewel hen nu al duidelijk moet zijn dat u geen klant bent. Op u hebben ze geen vordering en u heeft ze al verwezen naar uw broer die de bestelling heeft gedaan en ontvangen heeft. Tot meer bent u niet verplicht en Otto kan u nergens toe dwingen.
Mogelijk heeft uw broer afwijkende informatie verstrekt op grond waarvan Otto meent dat een deel van de goederen aan u zijn geleverd. U bent echter geen partij in die kwestie die Otto met uw broer moet regelen.

vladja
door vladja - Mar 13, 2007 om 13:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een incassobureau uit vaak dreigende taal. Maar een incassobureau is niets anders dan uw buurman, die om geld vraagt en heeft evenveel (on)macht om dit te incasseren dan uw buurman.

Ze weten waar uw broer is, ze hebben kennelijk een afbetalingsregeling met hem lopen, die hij wegens onvoldoende saldo niet na komt. Ze weten dus waar ze moeten zijn, alleen is het lastig - omdat uw broer in Duitsland woont - om dit voor elkaar te krijgen.

Stuur een fax (met verzendadvies bewaren) aan het incassobureau dat u niet langer lastig gevallen wenst te worden voor de schulden van uw broer en dat - als zij volharden dit te blijven doen - u nadere maatregelen gaat nemen. Stel dat u geen partij bent in deze en dat ze het maar moeten uitzoeken met uw broer.

Otto en het incassobureau kunnen u niet dwingen de schulden van uw broer te betalen. Ze hebben geen poot om op te staan. Het incassobureau bedenkt trucs en bangmakerij om te proberen u zover te krijgen dat u betaalt.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2007 om 14:02
16887 Antwoorden / 202 Vragen

aanvullend op tonnieboy@ en vladja@: sommige incassobureau's zijn hardnekkig en bedreven in bluf en/of intimidatie.

Behoudens de fax als aanbevolen door Vladja@ of eventueel een brief, aangetekend te verzenden (maar is duurder dan een fax) behoeft u niets meer en niets minder te doen dan alleen als het onverhoopt tot een dagvaarding komt absoluut naar de zitting te gaan. Stel voorafgaande aan de zitting de kantonrechter op de hoogte dat u niet de persoon bent die heeft bestel etc. zoals u al aangeeft in de vraag en stel ook dat u dan schadevergoeding verwacht voor de dkosten die u moest maken voor de onterechte vordering.  Niet betalen. (Zou u bij een dagvaarding niet naar de zitting gaan, dan wordt u bij verstek veoordeelt, hoe onterecht dat ook is.)

me
door mercedes1 - Mar 15, 2007 om 21:02
9 Antwoorden / 2 Vragen

hallo,

jij bent niet de contracttand en jij hebt nergens voor getekend. hierdoor ben jij juridisch niet aansprakelijk voor de vordering die Otto op uw broer heeft ingesteld. Echter zal u wel actie moeten ondernemen, aangezien volgens Otto uw broer nog staat ingeschreven op uw adres. Mocht het incassobureau de vordering aan een deurwaarder overdragen en deze stuurt naar uw adres een dagvaarding op naam van uw broer en deze reageerd niet wordt hij bij verstek veroordeeld tot betalen. U loopt dan het risico dat - hoe onrechtmatig ook - deze beslag op uw inboedel legt. U moet dan maar weer aantoonbaar maken dat het uw spullen zijn. Om al deze ellende te voorkomen advieseer ik u het volgende te doen.

Stuur een aangetekende brief met bewijs van ontvangst naar Otto en in kopie naar het incassobureau. (zolang een vordering bij een incassobureau loopt heeft u nog het recht om rechtstreeks met de opdrachtgever Otto te communiseren. Dit gaat niet als de vordering bij een deurwaarder zit). Vermeld in de brief de volgende punten.

Dat het een vordering is die zei op uw broer hebben en niet op u. Vermeld de persoonsgegevens van hem.
Geef aan per welke datum hij bij Burgerzaken van uw gemeente is uitgeschreven op uw adres.
Eis dat zij bij Burgerzaken dit controleren.
Dat de betreffende goederen niet door u zijn besteld maar door hem en niet in uw bezit zijn.
U Otto en het incassobureau aansprakelijk stelt voor alle matariele en inmatariele schade die u hierdoor mogelijk ondervindt.
U eist dat binnen 14 dagen zij de vordering op uw adres stopzetten en u hiervan schriftelijk een bevestiging sturen. Dat indien zij dit nalaten u stelt dat de vordering op uw adres komt te vervallen.
U juridisch op geen enkele wijze aansprakelijk bent voor uw broer.
Voeg een kopie van de eerder door u aan Otto gezonden brief bij.
Stuur de brief gericht aan de directie van Otto.

Zoals al in een eerdere reactie staat moet u in geval dat er toch een dagvaarding volgt zich melden bij de rechtbank om e.e.a. tijdens de zitting toe te lichten. Stuur op voorhand een kort briefje naar de rechtbank met als bijlage alle brieven, waarin u vermeld dat de vordering onrechtmatig op uw adres is ingesteld.

Veel succes.

Mercedes