ju
door juba Oct 21, 2013 om 00:21
Geldzaken & recht

Ontslagvergoeding

Ik verdien 20.000 euro per jaar en krijg hierdoor huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebondenbudget. Ca 430 euro per maand.
Nu ben ik (buiten mijn schuld om) ontslagen en krijg ik een ontslagvergoeding van 10.000. Dit om mijn ww te kunnen aanvullen en ter compensatie voor als ik een baan vind waar ik minder verdien.
Van mijn ontslagvergoeding gaat 42% belasting? En omdat ik nu dit jaar teveel verdien voor subsidies (deze ontslagvergoeding wordt bij mijn salaris opgeteld als inkomen) moet ik bijna het hele bedrag terugbetalen wat ik dit jaar aan toeslagen heb ontvangen.
Rekensom:

10.000 - 42% = 5.800 euro
5.800 euro - 4.600 euro toeslagen terugbetalen = 1.200 euro wat ik over hou van mijn ontslagvergoeding.

Dit is toch van de zotte? Klopt dit wel?

14764 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2013 om 00:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat klopt inderdaad, maar niet per se voor alles. Voor de huurtoeslag is er een bijzondere regeling, waar u na afloop van het jaar ern beroep op kunt doen. Klik hier

Voor de zorgtoeslag en het kindgebonden budget geldt dit niet. Het is verstandig voor die twee toeslagen alvast via Mijn toeslagen de gegevens te wijzigen, zodat de cijfers meteen aangepast kunnen worden. En u ook geen rente over de teveel ontvangen bedragen hoeft terug te betalen.

Ook kunt u nadat de aanslag 2013 is opgelegd nagaan of het zinvol is middeling aan te vragen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen over de jaren 2011, 2012 en 2013. Maar wellicht is het verstandiger te wachten met middeling als u verwacht over 2014 en wellicht 2015 werkeloos te blijven, waardoor uw inkomen nog veel lager is.

U moet niet vergeten, dat als u volgend jaar werkeloos bent, uw inkomen daalt, waardoor de huurtoeslag en de zorgtoeslag hoger zullen zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2013 om 00:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een inkomen van € 20.000 en een kind heeft u als echtpaar aan zorgtoeslag en kindgebondenbudget ca € 248 recht op toeslag. Bij € 30.000 is dat ca. € 152 per maand.

Dus bij een beroep op die bijzondere regeling voor de huurtoeslag, valt het terug te betalen bedrag aan toeslagen wel mee.

ju
door juba - Oct 21, 2013 om 01:04
16 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt! Ik ben alleenstaand moeder. Vergeten te melden. Wellicht dat dit onvloed heeft..

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2013 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, uiteraard heeft dat invloed.

Voor de huurtoeslag blijft mijn zelfde opmerking van toepassing. Maar voor de zorgtoeslag en het kindgebondenbudget geldt dan het volgende.

Ik ga er even van uit dat er één jong kind is.

Bij een inkomen van € 20.000 had u dan per maand recht op € 84 kgb en € 81 zorg
Bij een inkomen van € 30.000 hebt u dan per maand recht op €60 kgb en € 8 zorg

Zijn er meer kinderen of oudere dan is de kgb hoger. De zorg wijzigt niet.

Even voor de goede orde, u doet toch wel aangifte voor de inkomstenbelasting, zodat u door de belastingdienst de combinatiekorting en de alleenstaande ouderkorting uitbetaald krijgt?

Als u in 2014 geen inkomsten uit arbeid hebt, maar alleen WW, is de alleenstaande ouderkorting een stuk lager.

ju
door juba - Oct 21, 2013 om 10:06
16 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt.
Ik denk dat de ontslagvergoeding buiten een speciale regeling valt. Wordt dus gewoon bij je salaris opgeteld.
Berekeningen via toeslagen gedaan. Ik hou helaas echt maar ieys van 1200 euro over...

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2013 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt na het opleggen van de definitieve aanslag huurtoeslag, altijd binnen zes weken nog een beroep doen op die speciale regeling. Niet geschoten is altijd mis. Beslist doen.

U hebt die heffingskortingen aangevraagd?

ju
door juba - Oct 26, 2013 om 00:10
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ga mijn best doen. Bedankt ! Ik heb alleen weer een beschikking ontvangen dat ik een deel van de kinderopvangtoeslag ook terug moet betalen. Bijna 400 euro ! Ik hou echt niets over... Kan toch niet de bedoeling zijn. Ik heb die vergoeding ontvangen ter compensatie voor gederfde inkomsten als ik een baan vind die minder verdiend of ter aanvulling van mijn WW... Nou, valt niets aan te vullen

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2013 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=juba schreef op maandag 21 okt 2013, 10:06]Bedankt.
Ik denk dat de ontslagvergoeding buiten een speciale regeling valt. Wordt dus gewoon bij je salaris opgeteld.
Berekeningen via toeslagen gedaan. Ik hou helaas echt maar ieys van 1200 euro over...

Die speciale regeling staat ook niet vermeld in het gewone formulier. U hebt dt nodig, klik hier

U moet natuurlijk wel toeslagen terugbetalen, maar verschillende heffingskortingen vallen hoger uit, zoals cobinatiekorting, alleenstaande ouderkorting en aanvullende alleenstaande ouderkorting. Dus daar krijgt u meer van.

Deze kortingen kunt u ook vast laten aanpassen, werkt simpel via internet.

Uiteraard is het heel vervelend dat de toeslagen lager worden door die ontslaguitkering, maar troost u, veel mensen krijgen helemaal niets.

ju
door juba - Oct 31, 2013 om 11:04
16 Antwoorden / 6 Vragen

Kinderopvang toeslag verrekening gehad van 1e helft van het jaar 388 terug betalen. Komt er dus nog bij.... en in de scheiding heeft onze mediator een berekening gemaakt van alimentatie die ik ontvang. Ook gebaseerd op de toeslagen die ik ontvang.. en ik dit jaar dus NIET ontvang. Ik loop dus aan alle kanten leeg ! Ik moet er waarschijnlijk flink op bijleggen. Dit kan de bedoeling toch niet zijn??? Die ontslagvergoeding heb ik gekregen ter compensatie van het loon wat ik straks minder ontvang.... Nu is er geen compensatie meer...... erger nog. Ik moet bijleggen !!

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2013 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u al wel gekeken wat u meer krijgt aan heffingskortingen?