missjacky
door missjacky Jul 11, 2006 om 17:13
Geldzaken & recht

Opdarchtbon getekend, bedrag foutief

Gisteren had ik een medewerker van een kozijnenfirma thuis voor een offerte betreffende 4 ramen. Ik heb direct de opdrachtbon getekend voor het totaalbedrag wat hij opgaf. Nadat hij weg was kwam ik tot de ontdekking dat hij welliswaar 4 ramen op de bon had


gezet, maar 3 ramen had berekend.Wat is nu mijn recht???


4 ramen geplaatst krijgen tegen het getekende bedrag of moet ik alsnog het vergeten bedrag erbij betalen?


 

3534 16 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Waarschijnlijk zullen ze zelf ook achter de komen en deze willen herstellen.
Wat voor fout er gemaakt is zal ook belangrijk zijn, staat er een stuksprijs en is er een fout gemaakt bij het eind aantal.
Ook zal belangrijk zijn of of het een duidelijke fout betreft,waarvan u weet kon hebben.
Als de offerte juist was geweest had u het dan ook gedaan?
Neem contact op met de firma en stel ze van de fout op de hoogte en probeer er samen uit te komen.
Of laat de opdracht ongedaan maken wanneer u de prijs van 4 ramen te duur vindt.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Missjacky,


U kunt er vanuit gaan dat er een vergissing is gemaakt op de bon. Dat pleit u niet vrij van het betalen van de uiteindelijke correcte nota. De wet spreekt hierover eigenlijk in vrij subjectieve termen als "redelijkerwijs".


Voorbeeld: als met in een offerte ergens een foutief bedrag zet, bijvoorbeeld Eur 2050 i.p.v. Eur 2500, dan kan men van u, als leek, niet verwachten dat u dit verschil zou bemerken. Als er echter zou staan Eur 25,00 i.p.v. Eur 2500, dan moet er zelfs bij de leek een belletje gaan rinkelen dat dit niet zou kloppen.


Met andere woorden, als u zelf de fout, als leek zijnde, zou kunnen herkennen, dan is er sprake van een duidelijke vergissing. Als u dit niet kunt, dan komt het wel voor rekening van de kozijnenboer.


In dit specifieke geval kunt u dus zelf er al vanuit gaan dat de berekening niet klopt en ben ik bang dat er weinig terug te halen valt als de uiteindelijke rekening volgt.


Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als er staat  4x E100+ 300 is het altijd fout,


maar bij vermelding 4 ramen voor E 300,- is het niet duidelijk en mag u verhoging weigeren,


Het is van belang wat er precies op staat..


Verder is ook de maat belangrijk, ik heb als voorbeeld een klein raampje zonder montage genomen, maar als U verhoging niet erg vind is het een leuke kans, anders snel reageren.


Bij verhoging totaalbedrag kunt U nu nog annuleren, later word moeilijker..

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

In navolging van binka en brynnar: u weet dat er een fout is gemaakt. Offertes zijn weliswaar bindend, echter tenzij duidelijk sprake is van een fout en indien u slechts voor drie ramen zou betalen, dan kan gesteld worden van kwader trouw.


Ik sluit niet uit, dat uw melding zeer wordt gewaardeerd en mogelijk korting oplevert.


De mening van gozik@ deel ik dus pertinent niet in dit geval. Hier is geen sprake van oplichting of iets dergelijks, hier is sprake van een fout en vergissen is menselijk.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

er staat geen stuksprijs op vermeld, maar alleen het eindbedrag.


Hierover heb ik tenminste 4 keer verbaasd gereageerd waar de medewerker bij zat, en hij antwoorde : dit is het bedrag wat wij willen hebben mevrouw.Ik vond het zeer laag in vergelijking met een eerder ontvangen offerte van een ander firma, heeft hij dan niet voldoende gelegneheid gehad zijn fout te herstellen, ondanks dat ik het om dat moment ook niet zag. Pas nadat hij weg was ging ik zelf nog eens tellen daar ik op zijn kladbriefje wel de stuksprijzen had gezien, maar daar er twee identieke ramen bijzitten heeft hij wellicht maar een keer het bedrag geteld, maar toch 2 stuks op de bon gezet

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

er staat dus 4 ramen zonder stuksprijs en dan onder de streep het totaalbedrag, hetgeen dus maar van 3 ramen is.


Heb zelfs verbaasd gereageerd op de totaalprijs daar deze erg meeviel, en zelfs nog meerdere keren gevraagd of er nog iets bijkomt, BTW ofzo, hetgeen door hem werd ontkent. Nee, dit is het bedrag zei hij.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 01:02
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik denk dat u ook de firma zou verwittigen als de prijs te hoog zou zijn. In dit geval zou het u sieren als u de firma van hun fout op de hoogte zou stellen. Ik ben van mening dat iedereen krijgt wat hij toekomt, en dat jezelf aankijken in de spiegel zonder schuldgevoel meer waard is dat €1.000.000,-. Maar goed, dat is slechts een persoonlijke mening. Ik wens u veel wijsheid. Joost


ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 01:39
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Miss Jacky


Als u een opdrachtbon heeft getekend voor een totaalprijs zonder vermelding van de stuksprijs dan heeft u recht van spreken. Voor u valt immers niet te herleiden wat de stuksprijs is. Dat deze wel op een kladje stond dat u terloops heeft gezien, kan door de verkoper niet als bewijs van kennelijke onjuistheid aangevoerd worden. Anders is het als u van dit bedrijf een offerte heeft ontvangen. Dan zal de vergissing hersteld worden en dient u gewoon te betalen.


De exacte hoogte van de nota hoeft geen twijfel te brengen. Ik heb vandaag een offerte voor een autoverzekering aangevraagd en bij de onderscheidende maatschappijen constateerde ik een laagste premie van 70 euro en een hoogste van 124. Dat offertes van andere bedrijven u aan het denken zetten, zegt op zich niets.


Doch: het zou u sieren als u gewoon betaalt wat er geleverd wordt.


Naar mijn collega experts: ik weet dat ik de waarden te voeten treed met dit antwoord. Miss had echter van een jurist hetzelfde antwoord gekregen. Ik vertrouw erop dat zij handelt zoals zij dat betamelijk acht.


Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 08:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ Miss Jacky & Cannacampo,

Zoals het nu omschreven wordt (een totaalprijs, plus het impliciete feit dat de kans is gegeven om de fout te herstellen) is er inderdaad recht van spreken. Maar inderdaad, mocht de fout aan het licht komen, dan zou het wel zo netjes zijn om de correctie te accepteren.

Of is er een aanbieding (4 plaatsen, 3 betalen)? :-)

Mvgr - B



ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

In de kozijnen en puienhandel zijn de prijzen, kortingen of toeslagen zo ondoorzichtig voor een leek dat de offerte mijns inziens bindend is voor de verkoper, die dat zelfs na uw opmerking nogmaals bevestigd heeft. Ik zie derhalve geen gegronde reden om van die offerteprijs af te zien in het geval zij de foute berekening (die vor u niet inzichtelijk is) alsnog wensen te herstellen.


ve
door verwijderd - Jul 14, 2006 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Meestal is het zo dat er algemene leveringsvoorwaarden worden geghanteerd waarin beschreven staat in welke gevallen de koop ongedaan gemaakt kan worden. (geldt voor beide partijen) In uw geval bent u nadrukkelijk op de hoogte van de gemaakte fout. Ik adviseer u daarom contact met het bedrijf op te nemen en hun hiervan in kennis te stellen. Je zou dan kunnen proberen een deal te sluiten waardoor je het vierde kozijn, wat volgens jou niet is berekend, voor een speciale prijs te krijgen. Beide partijen hebben hier voordeel bij. En wa te doen als ze  er achter komen (en neem van mij aan dat het wordt ontdekt) en de te weinig berekende kosten via plaatsing ergens op je terughalen? Weet jij veel van kwaliteitseisen want het komt nogal nauw bij plaatsing. Of ze brengen extra kosten in rekening voor bijvoorbeeld afvoer materiaal enz. Ook al sta je misschien formeel in je recht, hetgeen ik betwijfel, dan nog ben jij de verliezende partij.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2006 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is in de kozijnenbranche zeer gebruikelijk om kortingen te geven. Zeker wanneer er iemand voor een offerte over de vloer komt zijn de prijzen vaak van het type natte vinger en worden door de verkoper ter plekke ingeschat. Wij hebben zelf diverse offertes laten uitbrengen, en kortingen van 20-25% waren eerder regel dan uitzondering.


Het zou dus best kunnen dat het bedrag gewoon klopt.


Groetjes,


Ingrid

ve
door verwijderd - Jul 14, 2006 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Miss Jacky, U vraagt wat is mijn recht? Hierover zou u helemaal niet moeten hoeven na te denken. Wat zou u doen als ze zich vergist hadden en er stond op de rekening 5 ramen en u had hieronder uw handtekening gezet? U zou toch meteen de firma in deze op de hoogte brengen dat zij zich vergist hadden? Wat ge niet wilt wat u geschiedt doet dat ook aan anderen niet! Dit gezegde gaat altijd nog op voor een ieder die eerlijk is. Ik wens u veel wijsheid! Marann.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2006 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ook dit is mij al eens overkomen. Toen bleek na nadere bestudeering van het bedrag dat dit te hoog was , heb toen welliswaar naderhand nog gereageerd , maar het antwoord was, U hebt getekend dus helaas.!!!!!!!!  Dus men hanteert dan het feit dat er getekend is voor het vermeldde bedrag, en komt daar niet meer op terug.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2006 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

U vraagt zich alleen af : wat is Uw recht? Maar heb je ook niet de plicht om gewoon eerlijk te zijn? Bel de firma op en vertel ze dat je ontdekt hebt dat ze een foutieve offerte gemaakt hebben. Vaak duurt eerlijkheid het langst en de kans is groot dat deze eerlijkheid zo gewaardeerd wordt dat er vast wel iets geregeld wordt in Uw voordeel. Mocht het zo zijn dat U het juiste bedrag teveel vindt en anders niet getekend zou hebben ( dus dat U gewoon verkeerd bent ingelicht) dan heb je alweer een ander verhaal. Dit lijkt mij een menselijke fout die aannemelijk te maken is. Maar nogmaals : Wees gewoon eerlijk!


 


 

ve
door verwijderd - Jul 14, 2006 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Miss Jacky, Ja wat u is overkomen is natuurlijk niet eerlijk, maar waarom zou u zelf niet eerlijk zijn tegenover een ander? Voor mij geldt nog altijd : eerlijk duurt het langst. Ik wens u veel succes bij uw afweging wat u moet doen. Met vriendelijke groeten, Marann

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

anita555
anita555 - May 31, 2024 om 20:46
Vakantie & reizen

Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?

Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer

Si
Sita B - May 31, 2024 om 20:42
Geldzaken & recht

Mijn ex-man is in 2014 overleden en ik moet nog steeds zijn schuld betalen omdat

Omdat sociale dienst van Den Haag ze dat ik moet betalen. 9 jaar geleden betaalde ik €20 per maand. Daarna hebben ze zelf besloten dat het vedrag van €33,17 per maand moest. En nu heb ik brief van sociale dienst ontvangen dat ik vanaf juni moet €80 per maand moest betalen. 

terwijl niet mijn schuld is waarom moet ik betalen. En hij had recht op bijstand en kreeg zo'n €200 per maand 

Lees meer

S.
S. Anne - Jun 2, 2024 om 12:41
Huishouden & energie
Schimmel in trapkast

Schimmel in trapkast

Ik woon sinds een week in een koopwoning uit 1974. We hebben 4 maanden geklust en toen zag ik al zwarte schimmel in de trapkast, die deels onder de grond zit. Dit zat op 3 van de 4 muren, alleen op kelderniveau. Er zit geen kruipruimte, en aan de andere kant van de muren zit dus grond. (Die waarschijnlijk flink vochtig is na alle regen van de afgelopen maanden.)
2 weken geleden heb ik de schi ... Lees meer