me
door mercedes1 Feb 20, 2007 om 10:00
Geldzaken & recht

OPMERKING VOOR IEDEREEN MET EEN DOORLOPEND KREDIET

Ik wil iedereen die een doorlopend krediet bij Finata, Ribank, Directbank ed. heeft afgesloten even op iets attent maken.

Bij veel van deze kredietverstrekkers is/was het gebruikelijk dat u naast het te lenen bedrag een bedrag moest meefinancieren voor een overlijdensrisicoverzekering. Dit bedrag kan oplopende tot duizenden euro's.

Afgezien van het feit, dat koppelverkoop niet is toegestaan is de premie die ze u laten betalen veel en veel te hoog. Als u zelf bij een andere maatschappij een verzekering voor hetzelfde bedrag afsluit bent u veel en veel goedkoper uit. Hier zit men echter niet op te wachten en als u dit aanbied wordt dit niet geaccepteerd.

Vaak geld het meegefinancierde bedrag aan overlijdensrisicopremie voor de gehele looptijd. De exacte looptijd van de verzekering staat op de kredietovereenkomst.

Wat er echter niet wordt bijvermeld is dat als u de lening vervroegd aflost, bijvoorbeeld door oversluiting, u nog recht heeft op de restant premie.

Bijvoorbeeld:

U heeft een lening afgesloten en daarvan is € 2.000,00 meegefinancieerd aan overlijdensrisicopremie. De looptijd was 5 jaar (60 maanden). U betaald dus € 33,33 per maand aan premie (€ 2.000,00 : 60) aan premie. Na 3 jaar lost u de lening af. U heeft dan voor 2 jaar (24 maanden) teveel aan premie betaald. 24 x € 33,33 = € 799,92 waar u nog recht op heeft!

Heeft u een lening afgelost of gaat u dit doen let hier dan op. Dit kan u nog een aardig bedrag opleveren.

Om het teveel betaalde premiebedrag als nog terug te krijgen moet u een brief schrijven naar de kredietverstrekker, waarin u verzoekt het teveel betaalde bedrag terug te storten op uw rekening. Af en toe moet u wel aanhouden, want echt toeschietelijk zijn ze vaak niet.

Heeft u nog een krediet lopen waar deze constructie op is toegepast zou ik toch proberen om van deze verzekering af te komen en hen een andere overlijdensrisicoverzekering aan te bieden. Het restant bedrag dat als premie in het saldo van u krediet zit kan men dan als aflossing op de lening boeken, zodat u sneller van de lening af bent.

808 3 Rapporteer

libra15
door libra15 - Feb 20, 2007 om 13:36
116 Antwoorden / 6 Vragen

>>>>DUBBELPOST<<<<<

bl
door blom1961 - Mar 5, 2007 om 19:03
16 Antwoorden / 2 Vragen

Beste  Mercedes

Hoeveel keer wordt hier niet voor gewaarschuwd. Deze verstrekkers lijken goedkoop, maar zijn het niet. Ga altijd naar uw eigen bank, zij kennen u en stemmen uw kredietbehoefte evt af op uw persoonlijke situatie

Succes

ge
door gelderland1 - Aug 29, 2007 om 13:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft de vraag kan ik antwoord geven wat betreft de Ribank. Ben aldaar een medewerker. Wat u beschrijft is wb de Ribank NIET waar. Sinds begin 2006 werkt de Ribank met maandelijkse premies voor aanvullende verzekeringen. Deze zijn dus géén koopsommen die vooraf worden afgedragen aan de verzekeraar. De klant is van maand tot maand verzekerd, betaald iedere maand de premie, en kan te allen tijde tussentijds de verzekering stopzetten. Dit in tegenstelling tot vele andere maatschappijen zoals u beschrijft. Die storten de koopsommen van de verzekeringen inderdaad direct aan de verzekeraar zoals u bovenstaand beschrijft.

Wat wel kan is dat u een contract heeft van vóór 2006, toen werd ook bij de Ribank met dat systeem gewerkt.

Overigens is bij de Ribank het verzekeren van het krediet nooit verplicht. Het wordt vaak wel geadviseerd want als men bv een auto financiert met een looptijd van 5 jaar en men heeft een risicovol beroep (bv de bouw) of u doet aan een sport waarbij u geblesserd kunt raken en er bebeurt daadwerkelijk iets waardoor uw inkomen daalt, dan dekken deze verzekeringen alle toekomstige termijnen zodat uw inkomensverlies gedeeltelijk wordt opgevangen doordat u geen maandelijkse lasten meer heeft van de betreffende financiering. Nogmaals, de Ribank stelt deze verzekeringen NOOIT verplicht, het is aan de klant om er voor te kiezen.

Hoop dat u iets heeft aan deze informatie