kr
door kraaitje Feb 21, 2008 om 10:28
Geldzaken & recht

Opzegdatum huur

Ik heb enige tijd geleden de huur van mijn woning opgezegd. Op het huurformulier stond: "opzegging huur met ingang van". Hier heb ik ingevuld 1-2-2008. In mijn belevenis heb ik nu aangegeven dat ik de woning tot 31-1-2008 wil huren en niet meer op 1-2-2008.

Nu heeft de woningbouw een eindinspectie gedaan op 1-2-2008, prima. Nu komt het leuke. Ze hebben nu 1 dag huur in rekening gebracht. Ik heb hier bezwaar tegen gemaakt. Men zegt nu als smoes "omdat wij de inspectie op 1-2-2008 hebben gedaan aan het einde v/d middag heeft u nog gebruik kunnen maken van de woning".

Uiteraard ben ik het hier niet mee eens. Het gaat om het schamele bedrag van €11,10 maar ik wil mijn gelijk halen. Heeft de woningbouw recht op deze €11,10 of heb ik gelijk?

16695 31 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Feb 21, 2008 om 10:48
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Uiteraard weet de woningbouwcorporatie ook wel dat u per 1-2 de woning oplevert.
Die rekening is feitelijk belachelijk.
Aan  de keus om die te betalen of niet.
Persoonlijk zou ik de rekening met bijgaande brief terugsturen naar de woningbouw.
Die rekening is toch wel naar uw nieuwe adres gestuurd mag ik aannemen? Dit is van belang mochten er aanmaningen komen: die moeten wel bij u terecht komen.

Vrgr. AF

kr
door kraaitje - Feb 21, 2008 om 10:54
7 Antwoorden / 3 Vragen
kr
door kraaitje - Feb 21, 2008 om 10:55
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ze hebben het geincasseerd dus ik ga het vandaag laten terugboeken. Uiteraard sturen ze het naar mijn nieuwe adres.

marcel75
door marcel75 - Feb 21, 2008 om 12:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt de huur opgezegd met ingang van 1-2-2008, dat betekent dus 1-2-2008 u nog de sleutels had en er nog in kon. U had dus eigenlijk de huur met ingang van 31-1-2008 op moeten zeggen. Voor de beeïndiging van de huur gaat echt in op het moment dat de sleutels ingeleverd worden bij de verhuurder namelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2008 om 13:53
16887 Antwoorden / 202 Vragen

marcel75@ deze uitzonderlijke keer ben ik het hier onder geen voorwaarde mee eens. De huur is opgezegd ingaande 1 feb 2008 en de huur is dus op 1 feb 2008 0.00 uur geeindigd! Dat de verhuurder eerst op 1/2 inspecteert is haar probleem. De verhuurder had de inspectie de dag ervoor moeten doen tenzij de huurder problemen zou hebben gehad met het dan al afgeven van de sleutel. dat zal echter niet aan de orde zijn, de woning zal echt wel al om 17.00 uur op 31/1 opgeleverd kunnen zijn of zelfs nog eerder die dag.

stacey
door stacey - Feb 21, 2008 om 17:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Wellicht ben je het er niet mee eens, maar helaas voor jou hebben ze wel gelijk.   Niet betalen zal tot hogere kosten lijden als ze een incassoburo inhuren......

Opzeggen met datum van  de laatste dag dat je daar wilt/moet zijn en betaald, 31 jan. in dit geval dus, dan lever je de sleutel 31 jan.  in en klaar.

Het is ook overal duidelijk aangegeven;

te beëindigen met ingang van (laatste huurdag):.

huuropzeggingsformulier.pdf

beïndigen met ingang van de volgende datum (datum dat de woning daadwerkelijk en leeg en ontruimd is):.

Huuropzegging

Succes,

kr
door kraaitje - Feb 21, 2008 om 17:34
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Stacey,

Ik weet niet of jij dit duidelijk vindt:

http://www.bestandjes.com/public/woonpartners.JPG

...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2008 om 17:58
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Stacey@wat nu als de woning op 31=1 geheel leeg was en ontruimd? Of wl de verhuurder eerst de dag erna de mogelijkheid van controle en inleveren gaf? Dan is je stellingname onjuist m.i.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2008 om 17:58
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Stacey@wat nu als de woning op 31=1 geheel leeg was en ontruimd? Of wl de verhuurder eerst de dag erna de mogelijkheid van controle en inleveren gaf? Dan is je stellingname onjuist m.i.

stacey
door stacey - Feb 21, 2008 om 19:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

@vraagsteller ; Wat ik er van kan lezen (=niet hele document) is het hier niet zo duidelijk , hier gaat het voorbeeld over de opzegtermijn zijnde een maand. Maar bij mijn weten hoeven ze het niet uit te spellen, het werk nu eenmaal (altijd) zo.

@ Gerrit, verhuurder kan wel de dag erna wel eind-controle voorstellen maar dat zou dan op zijn kosten zijn als het reeds beëindigd is, maar dat heb ik niet echt meegemaakt, want de volgende staat dan meestal al weer klaar.

En daar is in dit geval ook geen sprake van, ze hebben de controle 1 febr. gedaan Omdat de huur die dag afliep.

Hoe je het ook went of keert; opzegging huur --- met ingang van". Hier heb ik ingevuld 1-2-2008.--   Woning is 1-2-2008 dan nog verhuurd aan verhuurder, dus dan is dat laatste inspectiedag om geheel af te ronden.

Opzeggen doe je met datum laatste dag van de maand dat je gebruik maakt van. ……/betaald voor, doe ik met abonnementen ook zo.

Weet niet zo goed  hoe ik het begrijpelijk uit kan leggen, maar zo werkt het nu eenmaal, verhuurder staat hier in zn recht en dan heb je in dit geval nog geluk dat je per dag kunt opzeggen en niet enkel per einde maand anders hadden ze geheel februari nog als huur doorgeteld/berekend omdat die maand 1 februari al aangevangen was.

stacey
door stacey - Feb 21, 2008 om 19:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen

nog verhuurd aan verhuurder Moet natuurlijk zijn;

nog verhuurd aan HUURDER ;-)

ca
door calimer - Feb 21, 2008 om 22:22
96 Antwoorden / 11 Vragen

wanneer heb je precies opgezegd, misschien was nl je huuropzegging te laat binnen om 31-1 als laatste huurdag te hebben? je moet rekenen een maand opzegtermijn vanaf het moment dat zij je brief hebben ontvangen. (is maar een gedachte)

wat staat er in de bevestigingsbrief van de opzegging?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 22, 2008 om 13:05
16887 Antwoorden / 202 Vragen

calimer@ dan zou de huur eerst per 28/2 eindigen, toch?

ca
door calimer - Feb 22, 2008 om 18:58
96 Antwoorden / 11 Vragen

@ gerrit, 28-2 alleen als je per se per de eerste van de maand moet opzeggen, gelukkig is dat bij heel veel verhuurders, zeker woningstichtingen niet meer het geval en kun je per iedere datum die je wilt opzeggen.

Wij hadden laatst deze situatie: iemand had rond de kerst een opzeggingsbrief op de post had gedaan, die we pas 30-12 binnenkregen. Dus laatste huurdag 30-1. Hele heisa want we hadden moeten ruiken dat de brief verstuurd was (jaja duizenden huurders en wij moeten vooraf maar weten dat iemand gaat verhuizen :S) niet aangetekend of niks en dat rond de kerst. Tja, pech gehad hoor, 30-1 bleef het. Daarom vroeg ik me ook af of misschien de brief niet op tijd binnen was. Wij plannen nl altijd de eindinspectie op de laatste huurdag, is volgens mij ook gebruikelijk, tenzij in het weekend maar das dan voordeel huurder.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 22, 2008 om 19:07
16887 Antwoorden / 202 Vragen

zie de vraag, ik ga er vanuit dat meer dan een maand tevoren is opgezegd per 31/1 (Einde huur ingaande 1/2)

kr
door kraaitje - Feb 22, 2008 om 21:20
7 Antwoorden / 3 Vragen

jep is in november al stopgezet

ca
door calimer - Feb 22, 2008 om 23:19
96 Antwoorden / 11 Vragen

tja november is ruim op tijd idd.

wat stond er in de bevestiging van de opzegging? er wordt nog wel eens gesteld dat per 1-2 opzeggen betekent laatste huurdag op 1-2 maar bij ons geldt bv per 1-2 opzeggen is 31-1 laatste huurdag en PER, dus met ingang van 1-2 niet meer huren en klaar. Hierover wordt ook nogal eens van mening veranderd bij verschillende verhuurders. Kwam het voorstel tot eindinspectie op de 1e van hen? En waarom dan en niet de 31e? (niet dat jij dadelijk de extra dag moet betalen omdat hun medewerkers vrij of ziek of volgepland waren die dag bv)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 23, 2008 om 10:27
16887 Antwoorden / 202 Vragen

kraaitje, probeer nog te weten te komen per welke datum opnieuw is verhuurd. Als dat ook 1/2 is, is er helemaal een punt.

kr
door kraaitje - Feb 24, 2008 om 18:38
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hier wat aanvullende informatie:

- De nieuwe bewoners hebben op 1-2-2008 de sleutel gekregen, de woning is dus verhuurd vanaf die dag.
- Op de bevestigingsbrief staat:  Wij gaan akkoortd met beëindiging van de huurovereenkomst per 1 februari 2008.

door 4711 - Feb 24, 2008 om 18:51
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als U per 1-2 opzegt  en tot en met die betaalde is hun betaaldatum van belang en als zij de sleutel eerder kregen en pas 2-2 of nog later betaalde is er weinig te halen, alleen als U alle 2 voor 1 feb 08 betaalde is er soms iets mogelijk!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2008 om 18:52
16887 Antwoorden / 202 Vragen

hallo kraaitje, dat betekent dus dat concreet sprake is van een poging tot oplichting. Men int immers tweemaal huur over dezelfde dag (probeert dat). Maak dat dus de verhuurder duidelijk en stel dat u zich alle rechten voorbehoud betreffende het doen van aangifte, strafrechtelijk indien deze fout niet ongedaan wordt gemaakt.

akkefiet
door akkefiet - Feb 24, 2008 om 19:20
1075 Antwoorden / 10 Vragen

@Gerrit

Als je de links die @Stacey gegeven hebt bekijkt is het toch een ander verhaal. Met ingang van wordt wel degelijk beschouwd als de laatste huurdag.
Mijn eerdere antwoord klop dus niet.

@Vraagsteller: u voorkomt problemen door toch die ene dag wel te betalen.

Vrgr. AF

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 25, 2008 om 17:13
16887 Antwoorden / 202 Vragen

akkefiet, als u de reacties leest dat ziet u dat de verhuurder inzake 1/2 tweemaal huur in rekening heeft gebracht en dat mag niet!

ca
door calimer - Feb 25, 2008 om 17:54
96 Antwoorden / 11 Vragen

Even langs je oude adres gaan, kun je meteen je adres opgeven voor evt post door te laten sturen ;) en vragen per wanneer ze moesten betalen. Kan zijn dat ze alvast de sleutels kregen en vanaf 2-2 moesten betalen. Overigens, als wij een brief sturen dat de overeenkomst is opgezegd per 1-2, bedoelen wij dat per 1-2 de woning niet meer door jou wordt gehuurd, maar vrij is om te verhuren aan een ander. Laatste huurdag 31-1 dus. Deze verhuurder hanteert blijkbaar andere regels... Maareh, lees het woordenboek: per=met ingang van. Dus niet met ingang van de dag erna...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 25, 2008 om 18:09
16887 Antwoorden / 202 Vragen

calimer@ is u dit ontgaan, een reactie van kraaitje d.d. 24/2?

Hier wat aanvullende informatie:

- De nieuwe bewoners hebben op 1-2-2008 de sleutel gekregen, de woning is dus verhuurd vanaf die dag.
- Op de bevestigingsbrief staat:  Wij gaan akkoortd met beëindiging van de huurovereenkomst per 1 februari 2008.

ca
door calimer - Feb 26, 2008 om 10:23
96 Antwoorden / 11 Vragen

nee hoor gerrit, helemaal niet gemist.

Wij tekenen soms ook een dag eerder al een contract voor de dag erna, en als we dan de sleutels al hebben, geven we ze mee. Onzin om ze de dag erna terug te laten komen. Soms lukt het niet om het contract op de ingangsdatum zelf te tekenen vanwege bezetting of omdat het de dag erna weekend is, en de mensen er al snel inwillen, dat kan gewoon. Maar dat wil niet zeggen dat ze dan die dag ook al betalen, ze betalen dan pas een dag later.

Dat er in de opzeggingsbrief staat per 1-2, ja ik zei al, bij ons betekent dat dat je maar tot 31-1 hoeft te betalen, en naar de letter van het woordenboek zou dat ook zo horen. Het is niet de enige woningstichting die dat anders interpreteert/wil interpreteren. Heb je echter getekend op het opzeggingsformulier voor een laatste huurdag van 1-2, tja, pech gehad dan.

Ik zou me als ik de vraagsteller was vooral even richten op de vraag of die 1-2 door zowel vraagsteller betaald moet worden, als door nieuwe huurder is betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2008 om 10:30
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Calimer@ u werkt kennelijk bij een verhuurder die weet hoe het moet. Mijn standpunt m.b.t. de vraag is dat in mijn beleving zelfs het vermoeden van poging tot oplichting wordt opgeroepen als voor één woning bij twee huurders dezelfde huur wordt aangerekend, ook als is het maar m.b.t. één dag! Als je dat doet met een groot woningbestand, nou dat is dan een aardige "bijverdienste".

ca
door calimer - Feb 26, 2008 om 12:02
96 Antwoorden / 11 Vragen

Klopt Gerrit, dat moet ook helemaal niet kunnen. Vraagsteller moet wel even goed navragen of dat inderdaad gebeurd is, en of niet zoals bij ons ook wel eens gebeurd het contract al wel is getekend, maar de betaling een dag later in gaat. dan nog vind ik het niet netjes om al wel sleutels aan een ander te geven als de oude huurder die dag nog betaald, maar ja, officieel kun je ze dan niet veel maken. Komt vraagsteller erachter dat nieuwe huurder per 1-2 betaald heeft, en blijft men die ene dag ook van de vertrokken huurder eisen, zou ik even met Aedes bellen. (haha in ons ouderwetse computersysteem lukt het helemaal niet om twee mensen te laten betalen voor een en dezelfde dag, al zouden we het willen! :))

kr
door kraaitje - Mar 3, 2008 om 11:25
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kreeg vandaag een brief dat ik de € 11,00 terugkrijg, bedankt voor jullie advies!

Toch de nodige tijd erin gestoken voor  € 11 maar wel goed dat ik er even achteraan ben gegaan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 3, 2008 om 11:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kraaitje,

Het gevoel dat je genoegdoening hebt gekregen is veel meer waard dan die 11,-- euro. Ja, toch?

Zo krijg ik na veel gedram levenslang 50,-- pensioen per maand van een bedrijf die zei dat ze helemaal geen binding met me hadden en dat ze van mij niets in hun pensioenadministratie konden vinden. Lang aan het lijntje gehouden en na een half jaar gedreigd met rechtsbijstand. Toen kwam de zaak in beweging en 3 maand later kreeg ik bericht hoeveel ik krijg, met terugwerkende kracht vanaf juli j.l. Ook een geval van de aanhouder wint. Het is inmiddels binnen.

Hardware ERror MAN

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2008 om 16:42
16887 Antwoorden / 202 Vragen

idem, niet geschoten is altijd mis en ook m.i. had u volkomen gelijk! Men heeft dat dus erkend!