door 123inekevo Dec 28, 2011 om 21:33
Geldzaken & recht

Pensioen

Vanaf ca 1963 heb ik ca 16 jaar gewerkt voor een Amerikaanse uitgeverij in Kunstboeken in Bentveld, dit bedrijf is opgeheven in Nederland en is overgenomen door een franse uitgeverij en dus in Frankrijk nu gevestigd.
Hoe kom ik er achter of er destijds pensioen voor mij is opgebouwd? Ik ben van 1945 dus nu 66 jaar.

Ben benieuwd naar reacties.

Ineke

1399 12 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - Dec 28, 2011 om 22:06
483 Antwoorden / 2 Vragen

Neemt u even contact op met de Sociale Verzekerings Bank.

sw
door swat1500 - Dec 28, 2011 om 22:32
3800 Antwoorden / 0 Vragen

De SVB gaat alleen over de AOW uitkering. U zult bij het betreffende bedrijf moeten zijn. Overigens is het niet altijd verplicht voor een bedrijf om een pensioenregeling te hebben. Het moet u destijds bij uw in dienst treding verteld zijn.

U kunt een en ander ook controleren via de (overheidssite) mijnpensioenoverzicht.nl.
U moet dan wel beschikken over een DigiD.

sw
door swat1500 - Dec 28, 2011 om 22:34
3800 Antwoorden / 0 Vragen

Besef ook dat u uw pensioenuitkering zelf moet opvragen. Als u niets (op)vraagt krijgt u ook niets.

tenormin
door tenormin - Dec 28, 2011 om 22:51
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 28 dec 2011, 22:34]Besef ook dat u uw pensioenuitkering zelf moet opvragen. Als u niets (op)vraagt krijgt u ook niets.

U zegt dat zo stellig, vandaar mijn wedervraag: waarom informeerde de PM
(pensioen Metaal) mij dan zelf dat mijn pensioen per....in zou gaan?

moeder56
door moeder56 - Dec 28, 2011 om 23:22
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 28 dec 2011, 22:32]De SVB gaat alleen over de AOW uitkering. U zult bij het betreffende bedrijf moeten zijn. Overigens is het niet altijd verplicht voor een bedrijf om een pensioenregeling te hebben. Het moet u destijds bij uw in dienst treding verteld zijn.

U kunt een en ander ook controleren via de (overheidssite) mijnpensioenoverzicht.nl.
U moet dan wel beschikken over een DigiD.

De SVB kan vragen beantwoorden over hoe te handelen.

an
door andriessen3 - Jan 10, 2012 om 23:49
6 Antwoorden / 0 Vragen

Voorheen had de vereniging van bedrijfstakpensioenfondsen een helpdesk vergeten pensioenen. Inmiddels is deze helpdesk opgeheven. Wel kunt U met deze link: http://bit.ly/wtz80Q zien waar uw pensioen is gebleven.

testcase
door testcase - Jan 11, 2012 om 00:10
189 Antwoorden / 1 Vragen

Opsporingsplan vergeten pensioenen

http://www.vbportal.nl/subweb/mijnpensioen/index.php

rj
door rjw - Jan 11, 2012 om 09:59
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u al op www.mijnpensioenoverzicht.nl gekeken?

vladja
door vladja - Jan 11, 2012 om 10:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een uitgeverij valt onder de grafische industrie. Er zijn/waren vier grafimediafondsen (GBF, PGB, het sociaal fonds ASF, het spaarloonfonds SGB en [het Vut-fonds FWG]). Onder welke van de 4 een uitgeverij valt, weet ik niet.

Sinds december 2011 zijn die als volgt te bereiken:

Voor informatie over pensioen bij PGB, kunt u voortaan terecht bij PGB zelf: www.pensioenfondspgb.nl, over de Grafimedia fondsen (ASF, FWG, SGB), kunt u terecht op www.grafimediafondsen.nl en over de uitvoeringsorganisatie Timeos (voorheen GBF), kunt u naar: www.timeos.nl.

Deelname aan een pensioenfonds was niet verplicht en ik betwijfel of een Amerikaans bedrijf vrijwillig daaraan deelgenomen heeft. Niet alleen een werknemer moest bijdragen, maar ook de werkgever.

Ik heb in die tijd ook enige tijd voor een Amerikaans bedrijf gewerkt. Geen pensioenfonds. Sterker nog, de Amerikaanse werknemers hadden de pest in dat er AOW-premie werd ingehouden van hun loon (volgens de Nederlandse wetgeving). "I am paying for everybody's grannie", was de kreet.

Pensioenfondsen hebben - voor het uitkeren van pensioenen - inzage in de Gemeentelijke Basis Administratie en benaderen a.s. gepensioneerden over hun pensioen, als ze ze kunnen vinden.

Niet geschoten is altijd mis, dus doe navraag op de gegeven websites.

Vladja

jantje7
door jantje7 - Jan 11, 2012 om 10:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=rjw schreef op woensdag 11 jan 2012, 09:59]Heeft u al op www.mijnpensioenoverzicht.nl gekeken?

Als je reeds een pensioenuitkering hebt, wordt dit niet meer weergegeven bij "mijnpensioenoverzicht.nl".

Jantje

vladja
door vladja - Jan 11, 2012 om 10:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jantje7 schreef op woensdag 11 jan 2012, 10:24][quote=rjw schreef op woensdag 11 jan 2012, 09:59]Heeft u al op www.mijnpensioenoverzicht.nl gekeken?

Als je reeds een pensioenuitkering hebt, wordt dit niet meer weergegeven bij "mijnpensioenoverzicht.nl".

Jantje

Dan hoef je het toch ook niet meer te zoeken? Of bedoel je wat anders?

Vladja

jantje7
door jantje7 - Jan 11, 2012 om 10:33
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Vladja,

Als je altijd bij het zelfde bedrijf gewerkt hebt, hoef je inderdaad niet meer verder te zoeken. Mogelijk bij meerdere bedrijven gewerkt en een deel van je pensioen waar je recht op hebt wordt niet betald omdat dat pensioenfonds je huidige gegevens niet heeft. Vandaar dat je dan verder moet zoeken.

Jantje