ch
door chrissie17 Apr 14, 2014 om 13:52
Geldzaken & recht

Pensioen afkoop/iaow uitkering

Ik heb een iaow uitkering en kan binnenkort mijn (kleine) pensioen afkopen. Eind september zal ik voor het eerst aow ontvangen. Ik zit ook in de schuldsanering tot maart volgend jaar. Nu is mijn vraag deze; moet ik het opgeven aan de gemeente en zo ja, wordt ik dan gekort? Of is er een mogelijkheid dat ik dit kleine bedrag (€1250,--, mag houden. Wie weet hierop antwoord?

1038 5 Rapporteer

getty
door getty - Apr 14, 2014 om 14:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als het bedoeld is als ouderdomspensioen, dus voor na uw 65 ste dan zal het waarschijnlijk als vermogen worden beschouwd en niet als inkomen. U moet het wel opgeven ter toetsing!

Als u het bedrag van de gemeente "mag houden" kan het nog wel zo zijn dat u het in de boedel moet storten tbv de schuldregeling. Dit moet u met uw bewindvoerder of schuldregelaar bespreken.

ch
door chrissie17 - Apr 14, 2014 om 14:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de snelle reactie.
Ja, het is bedoeld als ouderdomspensioen. Ik zal dit dan toch meten gaan bespreken.

fi
door fisbel - Apr 14, 2014 om 19:22
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het afgekochte pensioen komt in de boedel. U heeft er dus niets aan.
Uitkering van het kleine pensioen na februari 2015 zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

ad
door ada.vanderwilt - May 19, 2014 om 13:25
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Chrissie,

Waarschijnlijk krijg ik hetzelfde probleem.
Gelukkig heb ik meerdere kleine pensioenbedragen en ik wil proberen om deze samen te voegen, zodat het bedrag te hoog wordt om het voor mijn pensioendatum uit te betalen.
Ik weet nog niet of het lukt.

mahadma
door mahadma - May 19, 2014 om 13:29
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Praktisch alle inkomsten, hoe dan ook, komen ten bate van de aflossing in uw geval. Enkele minimale uitzonderingen daar gelaten.