ge
door gerritstok Mar 23, 2008 om 00:35
Geldzaken & recht

Pleegkind 18+

Ik ben mentor/bewindvoerder van een jong-volwassene (18 jaar)die in een AWBZ-instelling wordt verpleegd(hij woont daar en gaat naar school)
Ik ben door de rechtbank benoemd als mentor/bewindvoerder. Ik ben niet de natuurlijke ouder
Kees komt al 7 jaar in ons gezin. Ik had een pleegouder-contract met de W.Schrikkerstichting,die mij in mijn werk als pleegouder begeleidde.
Kees is nu 18 en krijgt een wajong-uitkering,
De W.Schrikkerstichting gaf mij voor mijn 'werk' een onkostenvergoeding van
18 euro per dag. Kees komt 120 dagen per jaar bij ons.
Ik moet alle kosten nu zelf dragen,want in de aangifte 2007 is daar pas mogelijkheid voor
als Kees ouder is als 27 jaar.(euro 9 +reiskosten)
De instelling heeft mijn verzoek om een bijdrage afgewezen.
Wie kan mij raad geven om die kosten toch bij de belasting te kunnen neerleggen.
Gr

Gerrit

589 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 23, 2008 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier zie ik geen mogelijkheden, omdat het kind nu zelf een Wajong uitkering heeft, waarvan allerlei kosten van levensonderhoud kunnen worden betaald, zoals reiskosten. Het kind kan -in principe- nu zelf de door u betaalde kosten voor hem zelf vergoeden (als u dat al wilt).

ve
door verwijderd - Mar 23, 2008 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leg deze vraag voor aan de inspecteur van de belastingen van de regio waar onder u valt.

Hij kan aangeven of er mogelijkheden zijn, en wat dat voor u is.

Schrijf dan wel een brief waarin u zo concreet mogelijk de vraag neerzet, met een overzicht van de door u gemaakte kosten.

JOjanda

ve
door verwijderd - Mar 23, 2008 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met alle respect jojanda, jij wil veel voorleggen aan de inspecteur. Neem van mij aan dat die al genoeg werk heeft. Antwoord zal zijn (als je al antwoord krijgt): je moet aantonen dat het kind  in belangrijke mate wordt onderhouden en dat kan de pleegouder niet door de Wajong uitkering.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2008 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog wel een tip: vergeet volgend jaar niet om een T-biljet voor hem in te vullen. Mede door de eigen bijdrage AWBZ zal hij wel geld terug krijgen.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2008 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

een bewindvoerder mag 5% van de opbrengst (rente of dividend )van het nettovermogen aan kosten doorberkenen aan de cliént . u kunt aan de kantonrechter vragen of er een hoger bedrag vergoed kan worden . een bewoner in een awbz instelling houdt netto maar heel weinig over dus veel geld levert het niet op. maar waar doet u het voor, om geld eraan te verdienen of om iemand te helpen die dat zelf niet kan? €18.00 euro per dag zult u zeker niet krijgen hiervoor. u moet dus niet bij de belasting zijn maar bij de kantonrechter .

ve
door verwijderd - Mar 24, 2008 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Jojanda en Krieties

Laat aub beiden het idee los dat er sprake is van een pleegkind en en jullie zullen zien dat er (helaas) geen mogelijkheid is tot aftrek van kosten. Hoe goed de intentie van Gerrit ook is.

Gerrit, volg het advies van Rositha!

Groet

Joost

ve
door verwijderd - Mar 25, 2008 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

[ ... Off topic, verwijderd redactie]

ve
door verwijderd - Mar 25, 2008 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@krietis :

Het enige wat ECHTE duidelijkheid geeft, is als je een vraag hebt mbt. tot aftrekposten waar jij denkt recht op te hebben, of voor wilt informeren of er een mogelijkheid is om dat op te voeren, is het voorleggen aan de inspecteur.

[...off topic, verwijderd redactie]