bo
door bolle035 Jan 11, 2014 om 16:08
Geldzaken & recht

Preventief thuis, ten koste van eigen vakantiedagen?

In december zijn op mijn werk "flexplekken" ingevoerd, wat bij ons inhoudt dat ik 1 dag in de week een andere werkplek heb. Dit resulteerde bij mij tot 2 keer toe in paniekaanvallen (afspraak met de psych is al gemaakt, dus dat is het punt niet). Na de tweede keer heb ik een gesprek gehad met mijn manager en de afdeling personeelszaken (PZ). Zij wilden dat ik per direct 2 weken naar huis ging om uit te rusten (vermoedelijk uit angst dat ik overspannen ben/word). De huisarts had eerder al aangegeven dat dit bij mij niet het geval was, vandaar de afspraak met de psych. Dit heb ik meerdere keren duidelijk gemaakt, maar chef+PZ bleven bij hun standpunt: 2 weken thuis uitrusten.

We hebben een systeem waarin we onze uren moeten bijhouden (ziekte, verlof, compensatie etc.). Op de vraag "hoe moet ik die 2 weken invoeren" kreeg ik als antwoord "verlof". Met andere woorden: de tijd die ik "gedwongen" thuis zat gaan van mijn vakantiedagen af. Mijn vraag is: mag dat? Is hier duidelijke regelgeving voor?

Achtergrondinformatie:
1) Ik heb zowel mijn manager als PZ continu op de hoogte gehouden van iedere paniekaanval, doktersbezoek met bevindingen van de huisarts, gemaakte afspraak met de psych etc.
2) Binnen de genoemde periode van 2 weken (vrijdag 20 december t/m vrijdag 3 januari) had ik al 3 dagen verlof ingediend, hiervoor had ik al een akkoord gekregen.

886 6 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jan 11, 2014 om 16:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit lijkt me onzin. De bedrijfsarts zou moeten beslissen of u wel of niet thuis moet blijven, niet de manager en PZ. Die kunnen helemaal geen diagnose stellen. Bovendien bent u of ziek thuis of niet. Niet preventief met verlof.

Als u wat gespecialiseerde rechtshulp wilt, zou u uw vraag hier nog eens gratis kunnen stellen.
Daar zitten goede arbeidsrecht juristen die wel weten hoe u dit varkentje moet wassen.

klik HIER

aurora1
door aurora1 - Jan 11, 2014 om 16:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En anders kun je als je lid bent van een vakbond ook daar doorgaans terecht met dergelijke vragen. Mocht je geen lid van een vakbond zijn overweeg dan eens om lid te worden. Wel geldt voor zover ik weet bij de meeste vakbonden dat je een bepaalde periode lid moet zijn voordat ze je met problemen helpen.

bo
door bolle035 - Jan 11, 2014 om 17:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties, niet verwacht dat hier zo snel op gereageerd zou worden!

Wat betreft een bedrijfsarts: volgens PZ kon ik het beste bij mijn eigen huisarts terecht "omdat die mij het beste kent". Ik doe het liever zonder rechtshulp of vakbonden; de reden daarvoor is dat ik een goede relatie heb met mijn werkgever en me niet op dat nivo (met alle respect) wil begeven. Een kijkje nemen bij Rechtshulp zal ik wel in mijn achterhoofd houden.

Afgelopen week weer een gesprek gehad over flexwerken met manager en PZ, daar gaf de PZ-er aan dat ik "het gewoon weer eens moest proberen" en "je kan het, heb vertrouwen in jezelf". Dat PZ het werkterrein uitbreidt naar psychologie is nieuw voor mij, overigens is met mijn zelfvertrouwen niets mis.

Ik heb het idee dat onze PZ-er niet al te best is in haar vak. Als iemand mij kan wijzen op regelgeving wat betreft het punt vakantiedagen, dan kan ik dat aangeven bij mijn manager en mag hij het verder uitvechten met PZ.

pi
door pieterwolters - Jan 12, 2014 om 11:08
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niet mogelijk om 1 of 2 dagen in de week thuis te werken om zo wat rust te creeren? In de meeste gevallen is dat onderdeel van flexplekken (zo niet, dan is het niet zo zinvol om flexplekken in te voeren, hoogstens als er relatief veel part-timers zijn).

ph
door philip36 - Jan 12, 2014 om 12:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Krijgt u doordat u 1 keer per week een andere werkplek hebt paniekaanvallen?
Ik zou zeggen, neem dan voorlopig die ene dag in de week vrij.

me
door mein33 - Jan 13, 2014 om 13:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Verlofdagen/uren komen ten laste van de werkgever en vakantiedagen/uren komen ten laste van uw opgebouwde vakantiedagen/uren.
Ik zou maar eens goed bij uw afd. personeelszaken navragen onder welke voorwaarden u naar huis bent gestuurd.
Mocht het zo zijn dat u voor eigenrekening "ziek" thuis zit dan dient u zich alsnog ziek te melden en bent u vervolgens met ziekteverlof.