Mrdjc
door Mrdjc Nov 18, 2023 om 12:19
Geldzaken & recht

Randvoorwaarden DHL omtrent verzekering niet transparant.

Ik heb een pakket verstuurd, daar heeft de koper incl verzendkosten €310,- voor betaald.

Via my.dhlparcel.nl heb ik een verzendlabel aangemaakt, en de service "Verzekerd versturen" geselecteerd.

Hier word aangegeven dat je zelf een label dient te printen - verder niets.

In de bevestigingsmail staat ook letterlijk "Zoek online de locatie en openingstijden van jouw DHL ServicePoint en geef je pakket af."

Dus dat is wat ik gedaan heb, het bij een DHL ServicePoint afgegeven.

Pakket is ingescand, en vervolgens ruim een week geen vooruitgang meer.
Aangemeld bij DHL, ze zijn een onderzoek gestart, en nu 2 weken later is het pakket kwijt.

Ze willen nu een bedrag van €42,45 uitkeren, dat is de kiloprijs plus de verzendkosten.

Dat zou betekenen dat ik zelf €267.55 kwijt ben

Ik heb DHL nagevraagd hoe dit volgens hun zit, gezien het nergens expliciet vermeld word tijdens het hele proces van label aanmaken tot verzenden, en hun reactie is dat dit in hun algemene voorwaarden vermeld staat.

https://www.dhlecommerce.nl/nl/algemene-voorwaarden

Zelfs daar staat op die pagina enkel:

VERZEKERING

Voor consumenten
DHL eCommerce gaat altijd voorzichtig met jouw zending om. Toch kan er weleens iets misgaan. Daarom kun je heel makkelijk een verzekering afsluiten. Zo ben je zonder eigen risico verzekerd tegen schade of verlies, tegen een aantrekkelijke premie. Een verzekering kan via de Mijn DHL app, online via deze website en via een baliemedewerker bij een DHL ServicePoint.

In de algemene voorwaarden [1.2] staat:

Indien de Afzender deze beperkte aansprakelijkheid ontoereikend vindt, kan tegen meerkosten een verzekering worden afgesloten

Nou dat heb ik dus gedaan.

Wat blijkt, er is dus nog een apart document met nog meer voorwaarden voor de verzekering, naar mijn weten heb ik hier nooit mee ingestemd of is deze nooit beschikbaar gesteld tijdens het genereren van het verzendlabel, enkel de Algemene Voorwaarden.

Voor mij is dit een vorm van dwaling, er word een service aangeboden zonder transparant en duidelijk te communiceren wat de randvoorwaarden zijn om gebruik te kunnen maken van de service.
Er word dus iets verkocht waar je in feite niets aan hebt als je een zelfscan of servicelocker DHL ServicePoint gebruikt, terwijl het wel gecommuniceerd word dat je daar je pakket af kan/moet leveren nadat je een label hebt aangemaakt.

Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben?

Ik vraag mij af hoe vaak dit nou gebeurd, en of DHL geforceerd kan worden hun communicatie transparanter te maken.

3052 19 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Nov 18, 2023 om 12:29
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Er zullen zeker meer mensen zijn met gelijke ervaringen. U krijgt dus conform de voorwaarden de kiloprijs vergoed, dit gebeurd bij andere vervoerders ook, u kunt het zelf in persoon bezorgen , maar is helaas een non topic

Mrdjc
door Mrdjc - Nov 18, 2023 om 12:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer dat u het zo ziet.

Het [de aanvullende randvoorwaarden voor extra verzekering] staat namelijk niet in de algemene voorwaarden vermeld.

Er staat ook geen verwijzing in de algemene voorwaarden dat er andere algemene voorwaarden van toepassing zijn indien je voor extra verzekering kiest.

De aanvullende randvoorwaarden worden ook niet vermeld bij het selecteren van de optie.

De aanvullende randvoorwaarden worden ook niet vermeld bij het ontvangen van het verzendlabel.

De aanvullende randvoorwaarden worden ook niet vermeld bij het inscannen van de verzendlabel bij de DHL ServicePoint.

Met andere woorden je kiest een service, betaalt hiervoor maar word niet op de hoogte gesteld dat de service pas geldig is als je nog aan andere randvoorwaarden voldoet.

Dit is tegenstrijdig met de informatie/instructies die je tijdens het hele proces ontvangt.

Je komt er pas achter als het fout gaat, dat je verzekering voor niets betaald hebt.

Dit mag wat mij betreft een heel stuk transparanter zodat de consument weet waar hij aan toe is alvorens te betalen voor een service waar hij niets aan heeft.

Non topic betwijfel ik dus.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Nov 18, 2023 om 13:01
531 Antwoorden / Vragen

U bent ontevreden over de communicatie van DHL en onderbouwt dat.
Zeker geen non topic.
Ik hoop dat er meer mensen met een inhoudelijke reactie komen met vergelijkbare ervaringen.
Wellicht biedt dit artikel van de Consumentenbond nog info waarmee u verder naar DHL kunt reageren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 18, 2023 om 17:34
2119 Antwoorden / Vragen

Dus je betaalt voor een verzekering maar die keert blijkbaar niet uit omdat je niet aan de voorwaarden hebt voldaan. Als ik het zo correct heb begrepen, aan welke voorwaarde was dan niet voldaan?

Thijs12
door Thijs12 - Nov 18, 2023 om 17:41
558 Antwoorden / Vragen

Heb je verzekerd verzenden ook betaald?
Of alleen de verzendkosten?
De kiloprijs is toch indien het niet verzekerd is.

Thijs12
door Thijs12 - Nov 18, 2023 om 19:29
558 Antwoorden / Vragen

Die aanvullende verzekering voorwaarden krijgt U toch overhandigd na het inleveren en betalen van de verzend- en verzekering- kosten.

ne
door neodutchio - Nov 18, 2023 om 21:12
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Wat uw verhaal niet zegt: Mocht het pakket dan niet zelf ingeleverd worden? Moest dat op een aparte plek? Hebt u ook daadwerkelijk betaald voor de verzekering en hebt u de waarde moeten opgeven? Welke reden geeft DHL nu aan dat ze enkel de kiloprijs vergoeden en niet de verzekerde waarde?

Mrdjc
door Mrdjc - Nov 19, 2023 om 12:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Henkdezevende/Neodutchio

Dit is de reden die door DHL word aangegeven:

Helaas kunnen we voor deze verzekerde zending niet overgaan tot een hogere claim. In samenwerking met afdeling security zijn er voorwaarden voor verzekerde zendingen opgesteld, waarin het volgende staat aangegeven:

Uw verzekerde pakket kunt u alleen bij een baliemedewerker van een DHL ServicePoint afgeven en laten scannen – niet bij een DHL Pakketautomaat of scanzuil. Wanneer uw verzekerde pakket alleen een innamescan heeft gehad bij een DHL Pakketautomaat of zelfscanzuil, voldoet het niet aan de eisen voor dekking van de verzekering. Dit betekent dat u geen aanspraak op vergoeding van schade kunt maken. Om deze reden vergoeden we deze zending alleen op basis van het gewicht en de verzendkosten.

Thijs12

Ja, zoals in het eerste bericht aangegeven is er gekozen voor de extra verzekering.

Naar mijn weten zijn de aanvulende algemene voorwaarde niet duidelijk en expliciet gecommuniceerd.

Bij het afrekenen krijg je hetvolgende te zien:

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en privacyverklaring.

Daarmee kom je op de volgende pagina uit, een heel algemene pagina met eigenlijk alle voorwaarden die mogelijk wel of niet van toepassing zijn op je zending.
https://www.dhlecommerce.nl/nl/algemene-voorwaarden

Mijn klacht is als volgt:

In de Bekijk de Algemene Voorwaarden [pdf]

Staat niets vermeld over extra aanvullende voorwaarden voor de verzekering, enkel:

7 VERZEKERING VAN DE ZENDING 7.1 Indien de Afzender bovenstaande aansprakelijkheidslimieten als onvoldoende beschouwt, kan hij een speciale waardeverklaring afgeven en een verzekering aanvragen. DHL eCommerce kan zorgdragen voor een aanvullende verzekering ter dekking van de waarde van de Zending in het geval van verlies of beschadiging van de Zending, mits de Zending aan deze Algemene Voorwaarden voldoet en de Afzender DHL eCommerce daartoe schriftelijk opdracht geeft en de toepasselijke premie betaalt.

In de "Aanvullende voorwaarden Extra Zeker" [pdf]
Staat niets vermeld over het enkel mogen laten inscannen van een pakket door een baliemedewerker.

Dan is er nog een "Voorwaarden consumentenverzekering" onder op de pagina.

Hierin staat het inderdaad tussen een muur van tekst aangegeven:

"Je verzekerde pakket kun je alleen bij een baliemedewerker van een DHL ServicePoint afgeven en laten scannen – niet bij een DHL Pakketautomaat of scanzuil. Wanneer jouw verzekerde pakket alleen een innamescan heeft gehad bij een DHL Pakketautomaat of zelfscanzuil, voldoet het niet aan de eisen voor dekking van de verzekering. Dit betekent dat je geen aanspraak op vergoeding van schade kunt maken."

Maar hoe moet ik als consument weten dat ik van alle documentatie op die pagina, dat juist dat document betrekking heeft tot de service die ik heb afgesloten?

Dit is de enige plek waar dit omschreven staat (En natuurlijk de mail zodra het fout gaat, waarom ze niet uitkeren)

- Niet bij het selecteren van de service.
- Niet bij het accepteren van de algemene voorwaarden.
- Niet bij het afdrukken van de label.
- Niet bij de instructies om het af te geven - daar staat enkel "DHL ServicePoint" - naar mijn weten is een DHL Pakketautomaat of Zelfscanzuil nog steeds een DHL Servicepoint.
- Niet bij het inscannen van het pakket bij een DHL ServicePoint.

Ik vind dit persoonlijk een vorm van dwaling, dit moet veel transparanter aangegeven worden.

-Er word iets verkocht zonder op voorhand duidelijkheid te scheppen wat er van de consument verwacht word.

-Er zijn meerdere momenten tijdens het traject om de consument hierop te wijzen, dit word niet gedaan.

-De instructies die je ontvangt van DHL blijven enkel "DHL ServicePoint" aangeven.

-Ik heb de algemene voorwaarden gelezen, daar staat niets over deze randvoorwaarde in.

Of had ik en alle andere gebruikers van de service ook alle andere documenten op die pagina moeten doorlezen inclusief voor de zakelijke verzenders (Staat tenslotte ook op de algemene voorwaarden pagina)

Ik ben op zoek naar mensen met dezelfde ervaring, want dit kan en moet anders om andere consumenten de ellende te besparen.

Product kwijt, en een hoop geld kwijt gezien de koper weer zijn geld terug moet krijgen.

Door krachten te bundelen kan je zoiets voor elkaar krijgen.

ne
door neodutchio Nov 19, 2023 om 12:38
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Wat snapt u niet aan de zin: "Zoek online de locatie en openingstijden van jouw DHL ServicePoint en geef je pakket af."

Er staat niet ga naar een automaat of naar een zelfscan. Je pakket afgeven aan een automaat kan niet en zelf alles regelen valt ook niet onder afgeven.

Mrdjc
door Mrdjc Nov 19, 2023 om 13:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Iets te kort door de bocht lijkt mij, en wat bedoelt u met "Zelf alles regelen"? Ik volg de instructies op die door DHL zelf worden meegegeven.

https://www.dhlecommerce.nl/nl/consument/vind-dhl-punt?q=Weert&op=Zoek+DHL+punt

Staat toch echt "DHL ServicePoints bij jou in de buurt" boven aan de pagina.

Een DHL ServicePoint is een DHL ServicePoint, ongeacht de vorm ervan.

Bij de opties van zowel een Pakketpunt als een fysieke winkel staat "Pakket versturen met label" - er word niets aangegeven over wel of niet accepteren van pakketen met verzekering.

Om het nog een stukje leuker te maken, er zijn kennelijk meerdere types "Winkel". Sommige waar je het moet overhandigen, en sommige waar je het zelf scant en in een karretje neerlegt.

Voor mij is het als consument niet duidelijk bij welke van de 12 ServicePoints ik dan wel had moeten zijn.

(Ik weet uit ervaring dat degene waar ik geweest ben in de laatste paar jaren tegenwoordig ook gewoon een zuil hebben staan, en je enkel een nieuw label kunt kopen achter de balie, maar dat komt weer niet overeen met de instructies "Een verzekering kan via de Mijn DHL app, online via deze website en via een baliemedewerker bij een DHL ServicePoint."

Waar dien ik dan mijn pakket af te geven? Hoe kom ik daarachter? Als de DHL medewerker in een winkel zegt "Daar zit al een label op, die kunt u zelf scannen en in het karretje neerleggen" - Moet ik daarmee dan in discussie gaan?

Hoe moet ik als consument weten dat dat niet het geval is?

Het is immers een ServicePoint, en ik heb de instructies gewoon gevolgd...

atlas1302
door atlas1302 - Nov 19, 2023 om 16:49
341 Antwoorden / 13 Vragen

Volgens mij heeft u gewoon gedaan wat gedaan moest worden. U heeft de instructie's opgevolgd, u heeft betaald en een verzekerd. Wat moet er dan nog meer gebeuren om dat pakketje normaal te verzenden waarvoor betaald is?

Ik vraag me nog steeds af? waar blijven al die kwijtgeraakte pakketjes dan..?? Nergens meer te vinden en gewoon spoorloos! Ik zou er gewoon nog wat geld tegen aan smijten en een civiele zaak aanspannen. Ik wil gewoon weten waar mijn pakket is gebleven, en de rechter zal naar een oplossing moeten kijken.

Als iedereen dat nu eens doet, dan is DHL gewoon een keertje klaar met dit gezijk, ik heb in ieder geval besloten om niks meer te verzenden met dit waardeloze bedrijf. Ik neem Fed-EX, tja een beetje duurder..maar dan kan je gerust achter over leunen, dat spul komt altijd bij wie dan ook aan.!

(ik werk niet voor FedEx hoor)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 20, 2023 om 03:53
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte MRDJC,

U heeft het over een koper, dus bent u op het verkeerde forum.

Stel uw vraag op een forum voor ondernemers:

https://www.higherlevel.nl/

ba
door bakkersjors Nov 20, 2023 om 17:01
48 Antwoorden / 0 Vragen

Ja geboren Amsterdammer hij is een VERKOPER maar dat is IEDEREEN die iets via bijv. Marktplaats of  E-Bay verkoopt.
Dat wil dus NIET zeggen dat hij een zakelijke verkoper is.
Wanneer stop jij nou eens met je rare,niet doordachte opmerkingen en suggesties?
Het zelfde met je nergens opslaande vragen zoals bijv. wanneer hebt u het verstuurd
Waar hebt u het verstuurd?
Waarom hebt u het verstuurd?
En zo kan ik nog wel even doorgaan, houd je aan (goedbedoelde) adviezen en ONThoud je van ongevraagde niet terzake doende vragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 20, 2023 om 20:23
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bakker Sjors,

Mijn advies om de vraag op Higher Level te stellen is prima : misschien zijn er ondernemers, die ook problemen met DHL hebben....

Het gaat immers om een flink bedrag (310 euro).

atlas1302
door atlas1302 Nov 21, 2023 om 09:52
341 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt, op Higher Level kampen ze volop met dit proibleem. Ben daar zelf ook als ondernemer lid van, prima club!

Mrdjc
door Mrdjc - Nov 20, 2023 om 08:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste GEBOREN AMSTERDAMMER,

Bedankt voor uw aanname, maar die is helaas onjuist.

U heeft als particulier kennelijk nog nooit iets via marktplaats verkocht?
Of zelf als particulier een verzend label gekocht?

Hoort hier wel degelijk thuis.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 20, 2023 om 20:26
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte MRDJC,

Om wat voor product gaat het?

Ik vind € 310 ,- een flink bedrag om per pakket te sturen......

Mabelle
door Mabelle - Nov 20, 2023 om 09:28
483 Antwoorden / 1 Vragen

Sowieso krijgt een consument van vervoerders geen schadevergoeding op basis van de verkoopwaarde. Gekeken wordt naar de aankoopwaarde. Dus als je iets bij de kringloop voor 2 euro hebt gekocht en je verkoopt het voor 200 euro, gaan ze uit van 2 euro. Wordt er ook nog gevraagd om een aankoopbon.

wi
door wilhelmina59 - Nov 20, 2023 om 09:34
525 Antwoorden / 0 Vragen

Ts, wat zijn de verzendkosten geweest? dus wat u aan DHL betaald heeft.

Topantwoord

Thijs12
door Thijs12 - Nov 20, 2023 om 10:01
558 Antwoorden / Vragen

Amsterdammer, zelf kom je hier regelmatig met oneigenlijk consumenten vragen alleen maar om je ongenoegen over sommige zaken proberen door te drukken.
Nu wil je oprechte consumenten vragen afwijzen.
Laat anderen die serieuze vragen hebben met rust en gebruik een consumenten forum niet als jouw persoonlijk forum.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 20, 2023 om 20:24
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

Waarom reageert u niet onder mijn antwoord?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 20, 2023 om 13:45
2119 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat je een weldegelijk punt hebt. Je wilt gebruik maken van verzekerd verzenden, schaft dat ook aan, krijgt geen instructies of een signaal dat je iets verkeerd doet, en als het scenario waar die verzekering voor bedoeld is, ze zijn je pakje kwijt, zich dan voordoet betalen ze niet uit. Ik zou beginnen met een schriftelijke klacht en met het antwoord bekijken of je er nog ergens mee naartoe kan en of dat loont.

sa
door sanne1 - Nov 20, 2023 om 14:05
47 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn verzonden pakketje via DHL was ook kwijtgeraakt maar na 6 weken werd het toch tot mijn grote verrassing, zonder enig bericht vooraf bezorgd.
Dus wie weet komt het pakketje toch nog aan bij de koper.

sa
door sanne1 - Nov 20, 2023 om 14:12
47 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn verzonden pakketje was ook kwijtgeraakt bij DHL . Maar wat schets mijn verbazing, zonder bericht vooraf werd het pakketje na 6 weken toch bezorgd bij de koper.
Dus wie weet!

Mrdjc
door Mrdjc - Nov 20, 2023 om 15:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

MABELLE:

Snap de relevantie niet met betrekking tot dit topic, en ik wil ook niet te veel van het onderwerp afdwalen. Ze hebben om de verkoop factuur gevraagd maar besluiten enkel de basale (Degene die je ook krijgt zonder de extra verzekering - gebaseerd op gewicht) vergoeding uit te betalen. Wat de waarde van het product is wat de gek ervoor geeft. Het idee van de verzekering is om (Binnen de grenzen van de verzekering) de persoon kostenloos te kunnen stellen indien het fout gaat om een vervangend product aan te kunnen schaffen.

WILHELMINA59:

Geen idee waarom je die informatie nodig denkt te hebben, maar ik laat mij graag verassen:

Standaard pakket (max 10kg) €4.95 + thuis bezorgen €1.-  + verzkerd versturen € 2.50, totaal €8.45.

HENKDEZEVENDE:

Gelukkig ben ik niet de enige die zo denkt, maar ik ben bang als ik dit zelf zo zou oplossen dat de volgende persoon die hier tegenaanloopt weer de klos is.

Het moet structureel verbeterd worden voor iedereen, niet alleen opgelost worden voor mij.

SANNE1:

Laten we hopen dat het pakket nog steeds terecht komt, al heb ik mijn twijfels, echter zou dit het probleem van de misleiding/dwaling niet oplossen vanuit DHL. Er moet meer gebeuren om de consument hiervoor te beschermen.

Je sluit tenslotte een verzekering af voor het geval dat het onverhoopt fout gaat, maar in dit geval geeft het enkel schijnveiligheid waar je er pas achter komt dat het voor niets was als je het nodig hebt.

(En laten we heel eerlijk zijn, als ik had geweten dat het op een andere manier ingeleverd had moeten worden had ik dat zeker ook gedaan)

wi
door wilhelmina59 Nov 20, 2023 om 17:06
525 Antwoorden / 0 Vragen

Wauw je wil dus gecremeerd worden wel succes dan....................
Blijkbaar dus wel verzekerd verzonden alleen de waarde zal aangetoond moeten worden.
Daar zal m wel de itch in zitten.

Mrdjc
door Mrdjc Nov 20, 2023 om 17:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Gecremeerd worden?? Die gaat mij even voorbij.

Ik verbaas mij echt enorm hoe moelijk het voor sommige mensen is om begrijpend te lezen of inhoudelijk te reageren.

In mijn openingspost staat letterlijk dat ik de optie "Verzekerd versturen" heb gekozen. Ik snap niet dat u daar aan twijfelt.

Het heeft niets met waarde te maken, het heeft met de niet transparante randvoorwaarden te maken.

In mijn tweede reactie staat letterlijk de reactie van DHL waarom ze de claim afwijzen.

Hierbij nogmaals precies dezelfde informatie dat hierboven al vermeld staat.

Helaas kunnen we voor deze verzekerde zending niet overgaan tot een hogere claim. In samenwerking met afdeling security zijn er voorwaarden voor verzekerde zendingen opgesteld, waarin het volgende staat aangegeven:

Uw verzekerde pakket kunt u alleen bij een baliemedewerker van een DHL ServicePoint afgeven en laten scannen – niet bij een DHL Pakketautomaat of scanzuil. Wanneer uw verzekerde pakket alleen een innamescan heeft gehad bij een DHL Pakketautomaat of zelfscanzuil, voldoet het niet aan de eisen voor dekking van de verzekering. Dit betekent dat u geen aanspraak op vergoeding van schade kunt maken. Om deze reden vergoeden we deze zending alleen op basis van het gewicht en de verzendkosten.

Zodoende begrijp ik uw vraag om het bedrag niet, en tevens ook uw reactie totaal niet. (Gecremeerd worden?!)

U doet aannames en speculeert over beredenatie terwijl het gewoon zwart op wit al omschreven staat.

Zoals al aangegeven heb ik het topic gestart om te kijken of er meer mensen zijn die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, om te kijken of dit breder opgepakt kan worden dan mijzelf "solo" tegen DHL.
Ook advies is van harte welkom, dat hebben tot nu toe twee mensen gegeven, waarvoor ik zeer dankbaar ben.

Speculeren (Het is wel weer  bijna Sinterklaas.. hmm speculaas!) en aannames doen terwijl de informatie gewoon beschikbaar is heb ik een beetje moeite mee.

Ik hoop dat u dat begrijpt.

wi
door wilhelmina59 Nov 20, 2023 om 20:00
525 Antwoorden / 0 Vragen

Lees je eigen reactie maar eens:-;

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 20, 2023 om 20:44
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte MRDJC,

Kunt u een foto van de reactie van DHL hier plaatsen?

Wel even uw privé gegevens afdekken.

Zie bijgevoegde foto.

Ik lees dit hieronder ,in de algemene voorwaarden van DHL :

https://www.dhlecommerce.nl/nl/algemene-voorwaarden