cl
door claudia1101 Jul 5, 2013 om 22:28
Geldzaken & recht

Recht op geld teruggave?

In december heb ik 3 eenpersoons dekbedovertrekken gekocht voor in onze nieuwe caravan. Om die reden heb ik ze recentelijk pas voor het eerst gebruikt en gewassen. Al tijdens het gebruik ontstonden er scheuren in 2 van de kussenhoezen en na het wassen zaten alle overtrekken onder de draden ivm het rafelen van de stof. Toen ik contact opnam met outlet avenue (de webwinkel waar ik ze besteld heb) deelde ze me mee dat er een retourrecht van 2 weken is. Op mijn opmerking dat ik pas na gebruik de slechte kwaliteit constateerde werd mij meegedeeld dat ze hooguit een maand na levering konden reclameren bij de fabrikant. Kan ik hier nog iets tegen doen, gezien de wettelijke minimale levensduur die er gesteld wordt voor goederen?

1240 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2013 om 23:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is al meer dan een half jaar geleden dat u die hoezen hebt gekocht. Binnen zes maanden na aankoop had u kunnen claimen, en dan had de verkoper moeten bewijzen dat de schade uw schuld was. Nu moet u bewijzen dat ze van begin af aan slecht waren. Dat zal haast niet lukken.

Er bestaat geen wettelijke minimale levensduur voor goederen.

zwemmer
door zwemmer - Jul 5, 2013 om 23:18
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je bent in de war met het begrip "levensduur" (De dekbedden hebben overigens niet "geleefd") Hoe dan ook je bent zoals je is uitgelegd te laat voor een reklamering.

Zwemmer

cl
door claudia1101 - Jul 6, 2013 om 00:01
13 Antwoorden / 4 Vragen

Ok, bedankt voor de info. Ik weet nu hoe ik ervoor sta.

alfatrion
door alfatrion - Jul 6, 2013 om 09:42
1659 Antwoorden / 1 Vragen

- Wanneer zijn de dekbedden precies geleverd?
- Wanneer is het gebrek precies ontdekt?
- Kun je aannemelijk maken het gebrek binnen zes maanden na aflevering te hebben ontdekt?

=tijger1 schreef op vrijdag 5 jul 2013, 23:17: Binnen zes maanden na aankoop had u kunnen claimen, en dan had de verkoper moeten bewijzen dat de schade uw schuld was.

Het zit iets anders in elkaar. De zes maanden regel geldt vanaf het moment van aflevering. Daarnaast gaat het niet om wanneer de consument het gebrek heeft gemeld, maar wanneer hij het gebrek heeft ontdekt. Consumenten hebben een klachtenplicht waarbij ze tenminste twee maanden de tijd hebben om het te melden. Derhalve kan TS hier nog binnen vallen.

dearagain
door dearagain - Jul 6, 2013 om 15:07
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het kan inderdaad zo zijn dat je de defekten binnen de eerste zes maanden na levering hebt gekonstateerd

*als je dan daarna dat binnen 2 maanden meldt bij de verkoper, dan dient de verkoper de produkten te repareren en als dat niet kan, te vervangen

*wat de regel is tussen de fabrikant en de verkoper, daar heb jij als koper niks mee te maken

*als koper heb jij een koopovereenkomst afgesloten met de verkoper en niet met de fabrikant

*de verkoper dient jouw wettelijke garantierecht af te wikkelen

halima
door halima - Jul 6, 2013 om 15:48
24 Antwoorden / 0 Vragen

goedemiddag claudia, dit is natuurlijk voor zowel jou als de leverancier iets wat eigenlijk niet is op te lossen omdat je het veel te lang ongebruikt hebt laten liggen. Ik geloof je op je woord dat dit zo gegaan is, alleen, de tijd is verstreken om te reclameren; kortom: dit is werkelijk helaas. Misschien kan je er een leuk tafelkleed o.i.d. uit maken, al is het een huishoudelijke oplossing?

cl
door claudia1101 - Jul 6, 2013 om 21:29
13 Antwoorden / 4 Vragen

Iedereen bedankt voor het delen van zijn of haar kennis. Ik laat het hier verder bij en schaf gewoon nooit meer iets aan via deze webshop. Misschien dat ik het hele pakketje nog wel naar ze terugstuur met een briefje erbij dat zelfs mijn oudste dekbedovertrekken (sommige zijn al meer dan 8 jaar oud) er nog niet zo aan toe zijn. Kunnen ze met eigen ogen constateren wat voor kwaliteit ze doorverkopen.

zoekster
door zoekster - Jul 6, 2013 om 22:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel je voor de dekbedhoezen hebt betaald. Ik zie op de site van outlet-avenue dat spullen worden aangeboden tegen outletprijzen. Doet mij vermoeden dat de kwaliteit dan ook wel onder de maat zal zijn. Het concept is me niet helemaal duidelijk, ze verkopen voor leveranciers partijgoederen voor bodemprijzen door, als ik het goed begrijp. Ik krijg daarbij het idee dat de leveranciers de aangeboden partijen aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen en hier een goede dumpplaats hebben gevonden, maar kan me vergissen.

Wat overigens niet wil zeggen dat dit acceptabel is.

cl
door claudia1101 - Jul 6, 2013 om 22:27
13 Antwoorden / 4 Vragen

Beste zoekster,
Ze waren €15 het stuk. Geen zware dure katoenen kwaliteit dus, maar dat wilde ik ook juist niet ivm het gewicht tijdens het reizen. Op de markt heb ik ook weleens overtrekken van die prijsklasse gekocht, maar die scheuren niet tijdens het gebruik of rafelen niet als ik ze was! Had er al eerder tot tevredenheid gekocht, maar nu zijn ze me zeker als klant kwijt!

zoekster
door zoekster - Jul 6, 2013 om 23:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is goedkoop, maar ik zie dat ze bij Wehkamp al vanaf 11,95 al in de aanbieding zijn.
Misschien een tip?

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2013 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of kijk eens bij de Wibra.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 7, 2013 om 09:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

outlet... dus ze kunnen al enkele jaren gelegen hebben en daardoor......
U had ze ook eerder kunnen uitpakken en wassen voor gebruik.

Ook opdruk, weef of naai fouten komen voor dus nooit te lang wachten met controle en 1e keer wassen.
En waarom geen wintersport of overwinter vakantie genomen?
Ik was in februari ook ijsbrekertje aan het spelen met mijn doerak.

Verder gebruiken de meeste dezelfde dekbedden en hoezen als thuis dus waarom speciaal gekochte of is het voor een jaarplaats?
Muf of schimmel komt vaker voor dan je denkt dus ik sleep wel regelmatig heen en weer.

cl
door claudia1101 - Jul 7, 2013 om 11:28
13 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi tot15karakters,
Dezelfde overtrekken als thuis gebruiken gaat niet op, thuis hebben we een extra lang 1.80 breed bed dus daar hebben we gewoon een lits jumeaux overtrek voor nodig. Neem wel altijd al het linnengoed mee naar huis na de vakantie dus last van vocht heb ik niet, alleen van een tekort aan opbergruimte! En andere reacties met tips voor andere aanbieders ook bedankt, heb inmiddels doodsimpele lakens kunnen vinden wat bij de huidige temperaturen nog het beste volstaat en niets weegt (idd van de wibra)!