Se
door Seagram62 Feb 17, 2024 om 02:36
Geldzaken & recht

Rechter en plichten in een woonzorgcentrum?

Mijn moeder (93j, zit in een rolstoel) woont in een woonzorgcentrum en nu vraag ik mij af waar ik de regels kan vinden (b.v. via de Wet Langdurige Zorg) waar mijn moeder zich op kan beroepen.
Ik vraag dit omdat de zorg steeds minder wordt. Nu 'krijgt' ze (betaald hier via het CAK een bijdrage van €1600,- p/m voor), 3 x een maaltijd, 2 x koffie/thee, dit wordt verzorgt in borden / bekers / bestek e.d door het woonzorgcentrum. Nu wil het woonzorgcentrum dat zij zelf voor de borden e.d. gaat zorgen (incl. afwas).
Het beddengoed, handdoeken, washandjes, keukendoeken, theedoeken, vaatdoekjes werd verzorgd door het woonzorgcentrum. De nieuwe regel gaat worden dat zij zelf voor keukendoeken, theedoeken en vaatdoeken moet gaan zorgen (incl wassen).
Voor beddengoed, handdoeken en washandjes geldt dit ook als het eigen spullen zijn. Kan wel worden gewassen (net als kleding) via een wasservice waar apart voor betaald moet worden.
Zijn er bijvoorbeeld ook regels hoe vaak iemand onder de douche gaat (nu 1 x p/w) en hoe vaak de kamer wordt schoongemaak (ook 1 x p/w). Weet iemand waar ik, als die er al zijn, regels hiervoor kan vinden. In de reglementen van het woonzorgcentrum kan ik hier niets over vinden.

9916 6 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Feb 17, 2024 om 07:14
531 Antwoorden / Vragen

Hallo, u zou eens kunnen informeren bij Het Juiste Loket, een 'onafhankelijk informatie- en adviespunt voor vragen over de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw)'.
En/of bij de betreffende gemeente of de ziektekostenverzekeraar.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 17, 2024 om 07:15
7226 Antwoorden / 3 Vragen

Een link voor u gevonden:

          Uit de link.

Wat biedt een woonzorgcentrum?
In een woonzorgcentrum zijn verschillende vormen van zorg mogelijk, zoals:

Hulp bij dagelijkse handelingen. Bijvoorbeeld wassen en aankleden.
Hulp bij het huishouden, zoals schoonmaken en boodschappen doen.
Meedoen met activiteiten, of gezamenlijk eten in een restaurant bij het complex.

https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/ouderen/verzorgingshuis

1paul
door 1paul - Feb 17, 2024 om 08:15
3189 Antwoorden / 0 Vragen

de was doe je zelf behalve beddengoed, dat is in verreweg de meeste zorgcentra al jaar en dag regel, huis 1 maal per week schoonmaken klinkt op zich niet gek maar 1 maal per week douchen is op zich voldoende MITS je moeder wel iedere dag even gewassen word.

kijk ook even in haar zorgplqan, hierin staat ook vaak hoe vaak je moeder gedoucht wil worden..

het is niet gek dat men deze weg kiest trouwens, er zijn steeds minder handjes aan het bed en de zorgvraag word steeds groter, kijk dus niet alleen naar wat niet meer kan maar kijk ook en vooral wat u kunt bijdragen in deze situatie!!

rj
door rjw Feb 17, 2024 om 13:56
3294 Antwoorden / 5 Vragen

+1

Als we de zorg op het oude niveau willen houden moet iedereen die nu van school komt of afstudeert in de zorg gaan werken. En hebben we op een gegeven moment geen mensen meer die het geld kunnen verdienen om de zorg te betalen. We zullen dus allemaal meer moeten gaan doen. Ik wacht nog steeds op de politicus die dat hard op durft te zeggen.

Iv
door Ivo W - Feb 17, 2024 om 16:12
737 Antwoorden / Vragen

De eerste vraag die beantwoord moet worden is op wat voor soort woonzorgcentrum (of afdeling) uw moeder woont.

Welke ZZP indicatie heeft uw moeder en wat is de minimum zorgindicatie om in aanmerking te komen voor een plek op de afdeling waar uw moeder woont?

De basisregel voor een zorgappartement in een verzorgingshuis is dat de bewoners zo veel mogelijk zelfstandig leven en daarbij hulp krijgen van het personeel van de instelling. Bepaalde zorg en verzorging is inbegrepen in het tarief (zoals een zorgbed, kledingkast, een tafel en stoel, de maaltijden, 1x per week schoonmaak) maar andere zaken niet, zoals overig meubilair en inventaris, kleine huishoudelijke klusjes zoals de afwas etc.

Bij verpleeghuiszorg is uitgangspunt dat de bewoner weinig tot niets meer zelf kan, en dat dus veel meer taken door de zorginstelling worden verricht.

sw
door swat1500 - Feb 17, 2024 om 19:15
3800 Antwoorden / 0 Vragen

De invulling van de zorg gaat u niet in de Wet vinden. Die is geheel afhankelijk van wat het betreffende woonzorg centrum biedt. In beginsel zou dit in de overeenkomst met het betreffende centrum moeten staan.

Li
door Lilian60 - Feb 19, 2024 om 13:16
9 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi.

Ik waste altijd alles van mijn moeder. Was woonachtig in verpleeghuis. Zelf deed ik haar kamer ook bijhouden met poetsen
 Deed haar ook vaak zelf douchen konden ze weer andete mensen helpen. Ook met eten hielp ik mee. Mijn moeder betaalde ook 1100 euro. Vond t fijn als ik kon helpen
Mss kun je ergens terecht met je vragen. Mss bewonerscommissie. Sucvrz