pintje
door pintje Jul 24, 2009 om 23:40
Geldzaken & recht

Reiskosten?

Een kroon kan van de belasting worden afgetrokken. Overige uitgaven. Ook in 2009.

Mijn vraag: mag ik ook de reiskosten aftrekken, heb het in turkije laten uitvoeren. Bij een erkende tandarts, en heb daar ook een rekening van. In nederland zijn de reiskosten wel aftrekbaar.

Groetjes, Pintje

515 10 Rapporteer

cassandra_1
door cassandra_1 - Jul 25, 2009 om 01:11
117 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Pintje,

Leuk bedacht, hoor.

Laat nog even weten waar je werkt, want mijn baas geeft maar 2 uur voor tandartsbezoek....

Groeten, Cassandra

ma
door maxdamage - Jul 25, 2009 om 08:58
60 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aftrekziektekosten2009/aftrekziektekosten2009-07.html#P113_7286

Zie bovenstaande link voor de voorwaarden.

Komt erop neer dat je aannemelijk moet maken dat je deze kosten hebt moeten maken voor de behandeling. Ik denk dat je snel de vraag krijgt waarom je niet in nederland bent behandelt.

Als je zekerheid wil kun je het schriftelijk voorleggen aan de afdeling inspectie van je regiokantoor.

birdies
door birdies - Jul 25, 2009 om 10:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@maxdamage: ik heb jouw link even gevolgd en daar staat het nog duidelijker aangegeven dan wat jij schrijft, nl.:
U mag de kosten aftrekken als u aannemelijk kunt maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten hebt. Deze hebt u in vergelijking met mensen die niet ziek of invalide zijn en in financieel en maatschappelijk opzicht met u vergelijkbaar zijn.

edwardus
door edwardus - Jul 25, 2009 om 10:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat lijkt mij ook wel wat, ik denk dat ik mijn volgende kroon maar 's in Maleisië ga laten doen. Of Hawaï, is ook leuk.

Of bedoelde je niet dat je het vliegticket wilt opvoeren?

birdies
door birdies - Jul 25, 2009 om 10:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@edwardus: er schijnen op de Zuidpool ook goede tandartsen te zijn.:)

kr
door krieties - Jul 25, 2009 om 13:17
442 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat bij deze vraag om reiskosten naar artsen, ziekenhuis etc. Extra vervoerskosten ivm invaliditeit is iets heel anders. Daarvoor gelden andere regels.

pintje
door pintje - Jul 25, 2009 om 14:56
48 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo Krieties,

Dus het gedeelte wat wel binnen de grenzen van redelijkheid liggen, is dus aftrekbaar, waar ligt de grens. Bij 10 of ergens bij 200 euro, hoe kom ik daar achter?

Vindt je antwoordt heel goed.

Groetjes Pintje.

kr
door krieties - Jul 25, 2009 om 14:56
442 Antwoorden / 0 Vragen

Deze kosten zijn niet meer binnen de grenzen van de redelijkheid en zijn dus niet aftrekbaar.

he
door henk1951 - Jul 25, 2009 om 15:08
256 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een van je vele vragen over belastingen in het verleden is het
advies gegeven om eens contact op te nemen met de belastingdienst,die
weten het juiste antwoord . Gezien jouw situatie als grensarbeider huis
in Duitsland en woning in Nederland welke verhuurd is eventueel een
goede belasting consulent.

gr Henk

kr
door krieties - Jul 25, 2009 om 17:39
442 Antwoorden / 0 Vragen

Wat redelijk is? Belangrijk is of je "verhaal" goed is. Zijn de gemaakte kosten noodzakelijk?

Iemand die is verhuisd en in de nieuwe woonplaats geen tandarts kan vinden en dus zijn oude tandarts blijft bezoeken zal geen moeilijkheden krijgen met de aftrek van de reiskosten.

Als je in het buitenland geopereerd moet worden zijn de reiskosten ook aftrekbaar, als je de noodzaak maar aantoont. Je mag zelfs de kosten van een begeleider aftrekken (als jij die kosten hebt betaald).

Zo zijn er nog diverse voorbeelden (uit de jurisprudentie) op te sommen. Van geval tot geval bekijken dus, en de jurisprudentie (uitspraken van rechters) in het oog blijven houden.

Alleen naar Turkije gaan voor een tandarts is absurd. Bovendien zal het vakantieeffect een grotere rol spelen. Reiskosten van de camping in Turkije naar een tandarts zijn uiteraard wel aftrekbaar.

En zo zie je maar dat het allemaal niet zo eenvoudig is. Succes.