ka
door karel111 Feb 20, 2008 om 19:29
Geldzaken & recht

Rente

wij hebben augustus 2006 een hypotheek afgesloten bij de dsb bank

tegen een fariabele rent van 4% , na 1 jaar stond hij op 5,3 %

en nu staat hij inmiddels op 5.9 % (nog steeds flexibel)

nu leek het mij verstandig om hem vasttezetten daar de dsb adverteerd met 10 jaar vast 4,65 % 5 jaar 4,35 %

dus ik de dsb bank aangeschreven , maar zij komen met een rente van 6,3 % voor 5 jaar en 6,5 voor 10 jaar

is dit rechtmatig  terwijl ze zo adverteren ?

754 10 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 20, 2008 om 19:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

--is dit rechtmatig  terwijl ze zo adverteren ? ---

Aanbiedingen zijn altijd lokkertjes voor Nieuwe klanten ......

marcel75
door marcel75 - Feb 20, 2008 om 19:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is het zeker! Die rente geldt voor nieuwe klanten, niet voor bestaande.

Aangezien u variabele rente hebt, kunt u vaak zonder al te hoge boeterente over stappen naar een andere bank of deze lening oversluiten. U zit dan wel weer vast aan notariskosten en eventueel taxatiekosten.

door 4711 - Feb 21, 2008 om 17:11
885 Antwoorden / 2 Vragen

Dubieuze Schurken Bank.....
Ze geven de eerste periode altijd zeer lage rente dus alleen als je 15 jaren of langer zou afsluiten heb je voordeel, maar bij 30 jaren zit er meestal een te dure verzekering bij die elders goedkoper is, dus oversluiten naar een bank die altijd  hetzelfde voor nieuwe en bestaande klanten rekende zoals Argenta uit België.

Thans zijn er goedkopere met vaste rente van 10, 15 of 20 jaar rond de 5% dus oversluiten heeft nut en omdat het variabele rente is geen boete, dus kijk en vraag elders.....

En nog bedankt voor die subsidie op het mooie AZ stadion...

wi
door wippie - Feb 21, 2008 om 17:32
260 Antwoorden / 0 Vragen

@4711, Gozik en verdere directe Russische kennissen. Zij hebben gekozen voor variabele rente, niet de DSB. Als ze wijs zijn sluiten ze een rentevaste hypotheek af voor langere jaren. De rente gaat alleen maar stijgen, dit heeft te maken met de inflatie die toch wel de pan uit gaat rijzen. Mijn eerste hypotheek die ik afsloot was toendertijd tegen een rente percentage van 12,75%. Niet bij de DSB.

door 4711 - Feb 21, 2008 om 17:37
885 Antwoorden / 2 Vragen

@ Jonjo,
foutje, in de USA is de rente nu iets dalende, en de eerste plannen zijn hier ook, maar dit zijn kleine achter de komma cijfers...

Wel is het zo dat normale banken bij variabel de dagprijzen rekenen en DSB heeft voor jou als nieuwe klant een rente onder de 4% en mag je volgend jaar ook ruim 6% betalen....
Dit is hun manier om dure AZ stadion en hun zeer mooie kantoren in Wognum te betalen!

wi
door wippie - Feb 21, 2008 om 17:48
260 Antwoorden / 0 Vragen

@Gozik, dat in Amerika de rente steeds iets daalt is de ENIGE MANIER ON DE AMERIKAANSE HOOGMOEDSWAANZIN nog EVEN in stand te houden. Daar leven ze op PLASTIC.

edwardus
door edwardus - Feb 21, 2008 om 17:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Inderdaad, als je aan je centen waarde hecht, dan doen je geen zaken met ome Dirk met z'n voetbal-gekte. Ook de vele tientallen dochter- of zuster-ondernemingen zijn van hetzelfde laken een pak.

De hamvraag is nu natiuurlijk: kun je boetevrij oversluiten naar een andere hypotheek? Dat hangt van de voorwaarden af in je overeenkomst.

door 4711 - Feb 21, 2008 om 18:37
885 Antwoorden / 2 Vragen

De boete rente is normaal alleen over de rente vast periode en die is variabel... dus geen!
Of ben ik nu gek of teken ze zulke domme contracten zonder te lezen?

marcel75
door marcel75 - Feb 21, 2008 om 19:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@4711
Ook bij variabele rente kan er sprake zijn van boeterente of bedragen. De bank mag dat in de algemene voorwaarden hebben staan (niet alleen DSB heeft dat overigens, ook bij zakelijke hypotheken komt dat vaak voor). De bank mist uiteindelijk toch rente over de hele looptijd.

fl
door flextell - Jul 7, 2008 om 13:29
10 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al besloten wat te doen? Ik neem aan van wel gezien de datum. Wat heb je gedaan?

Gezien de rakties op je vraag ben je er niet echt mee opgeschoten.    Zit je nu nog bij de dsb