jo
door jorina Nov 6, 2007 om 15:04
Geldzaken & recht

"ruzie"@home

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik onderstaande klacht ingediend bij @Home.

Wat zijn volgen jullie mijn rechten?

Op 3 augustus 2007 heb ik een ADSL abonnement afgesloten met twee maanden proeftijd.

De proeftijd verstreek dus op 3 oktober 2007.

Omdat ik zeer tevreden was over het abonnement, heb ik besloten het na deze twee maanden door te laten lopen.

Tot mijn verbazing ontving ik op 13 oktober een brief met de mededeling dat ik, als ik gebruik wilde blijven maken van uw internetdienst, ook een TV BASIS abonnement moest afsluiten van €15,56 per maand.

Aangezien ik geen tv heb en ook geen radio luister via de kabel vond ik (€19,95 + €15,56 =) €35,51 per maand wel erg duur voor alleen internet.

Daarom heb ik op maandag 15 oktober jl. het in de brief vermelde telefoonnummer(074-8511116) gebeld.

Aan de medewerker (helaas weet ik zijn naam niet meer) heb ik mijn situatie uitgelegd en hij heeft mij verteld dat hij mijn abonnement per direct zou beëindigen en dat ik ook niet meer zou kunnen internetten.

Nu is er op 06-11-2007  €40,52 van mijn rekening afgeschreven, als zijnde het abonnementgeld voor het internet van oktober en november.

Zojuist heb ik contact opgenomen met de klantenservice en daar wordt mij doodleuk verteld dat mijn TV BASIS (waar ik me nooit voor aangemeld heb) beëindigd is.

Wat betreft het internet zit ik vast aan een jaarabonnement van €19,95 per maand, waar ik dus niks aan heb omdat ze mijn signaal hebben stopgezet.

Ten eerste; Naar mijn mening hadden ze ook eerder dan pas op 12 oktober (toen mijn proeftijd al voorbij was) kunnen inzien dat ik nog geen TV BASIS abonnement had.

Ten tweede: Ik vind het zeer klantonvriendelijk om iemand te laten betalen voor een abonnement waar zij niks aan heeft.

2244 27 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Nov 6, 2007 om 15:25
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Als je de aanelding deed via internet staat op de aanmeld pagina dat telefoon en intenet alleen mogelijk is als je al tv basis hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2007 om 15:44
16887 Antwoorden / 202 Vragen

leg dit voor aan :

www.consuwijzer.nl via de klacht mogelijkheid. Dit lijkt mij ergveel op niet toegestane koppelverkoop. Richt vervolgens ook een brief aan de directie van @home waarin u stelt dat u het aanspreekt op het tekortkomen in het naleven van een overeenkomst. U had uitsluitend en op proef een i-net abonnement afgesloten. Stel ook dat nu u bent afgesloten u onder geen enkele voorwaarde genoodzaakt bent om nog verder kosten te betalen zoals abonnementskosten. Wijs het op de artikelen:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html   tekortkomen in naleven van overeenkomst

en

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html schadevergoeding bij wanprestatie  (lees die artikelen ook even)

en stel tenslotte dat u zich alle rechten voorbehoud. zend de brief aangetekend. Houd er rekening mee dat als u belt u de kans heeft dat u een uitzendkracht treft die is ingehuurd in een call/help desk center (niets ten nadele van uitzendkrachten uiteraard maar wel mbt de handelwijze van @hom)k

johanpc
door johanpc - Nov 6, 2007 om 15:53
1379 Antwoorden / 2 Vragen

In de voorwaarden staat toch echt dat internet en telefonie via de kabel alleen mogelijk is in combinatie met een kabel abonnement.

En dat kabel abonnement kost €15.56

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2007 om 16:11
16887 Antwoorden / 202 Vragen

johanpc@ de nagekomen brief van @home met voorwaarde en "sanctie"is hier van belang. men had eerder een proefabbo afgesloten en wel degelijk zonder basisTV lees ik.

jo
door jorina - Nov 6, 2007 om 16:15
7 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt, dus eigenlijk hadden ze dat hele abonnement niet moeten activeren. Daarom heb ik hen ook geschreven dat ze wel eerder dan 12 oktober hebben moeten weten dat ik dat TV BASIS abo niet had.

Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe.

johanpc
door johanpc - Nov 6, 2007 om 16:19
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@ gerrit

Zonder kabel aansluiting is dit abonnement NIET mogelijk!  als dit toch duidelijk in de voorwaarden staat , en het proefpakket wordt aangevraagd mag de leverancier er toch van uitgaan dat je ook het kabelabonnement accepteerd.

Zonder kabelabonnement heb je GEEN signaal namelijk!

jo
door jorina - Nov 6, 2007 om 16:22
7 Antwoorden / 4 Vragen

@johanpc

U schrijft "Zonder kabel aansluiting is dit abonnement NIET mogelijk."

Dus hadden ze mijns inziens, mij dat hele abonnement niet moeten geven. Volgens mij moet je voor een tv basis abo nog altijd apart tekenen en dat heb ik niet gedaan.

flipjeburum
door flipjeburum - Nov 6, 2007 om 16:30
155 Antwoorden / 6 Vragen

Even Johan PC bijspringen..

Het is niet mogelijk bij welke kabelaanbieder dan ook te internetten of te telefoneren via de kabel zonder een TV basis abonnement (of welke benaming ze er dan ook aan geven).

Je zou dat TV basis abonnement zou je ook kunnen zien als het kabelabonnement, waar je dan 'gratis' tv en radio bij krijgt. Voor extra diensten sluit je dus losse abonnementen af.. Dit is dan mi ook geen koppelverkoop.

Dus vragensteller helaas. Niks aan te doen @home handelt terecht. Dit is ook algemeen bekende informatie waar u zich vooraf van op de hoogte had moeten stellen. Dat u de keus maakt om het TV basis abonnement te beëindigen en daarmee dus ook uw internet verbinding 'waardeloos' maakt is uw keus.

groet Flipje

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2007 om 16:52
16887 Antwoorden / 202 Vragen

ook flipje@ het gaat hierom: (quote)

Tot mijn verbazing ontving ik op 13 oktober een brief met de mededeling dat ik, als ik gebruik wilde blijven maken van uw internetdienst, ook een TV BASIS abonnement moest afsluiten van €15,56 per maand.  Men had dus een proefabbo "zonder" afgesloten. En herhaald het riekt naar niet acceptabele koppelverkoop.

flipjeburum
door flipjeburum - Nov 6, 2007 om 17:00
155 Antwoorden / 6 Vragen

@Gerrit,

Volgens mij zijn die twee diensten los van elkaar gekoppeld bij @home.. (immers, ik heb wel @home internet en neem TVbasis af bij kabel Noord, sterker nog; @home mag de basis kabeldienst niet eens leveren op ons adres.)

Dat er een vertraging tussen die diensten zit is niet geheel onlogisch bij dat bedrijf. En ook niet netjes etc.
Dat neem echter niet weg dat dit algemeen bekende informatie is. En daarom is in mijn ogen een klacht over het feit dat er ineens nog een TV basis abonnement om de hoek komt kijken niet terecht.

johanpc
door johanpc - Nov 6, 2007 om 17:24
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@gerrit

Ik heb hetnet als provider en een telefoon aansluiting van kpn.

Als ik nu kpn opzeg kan ik dan nog steeds via hetnet internetten. mijn gesprekskosten zijn namelijk ongeveer € 0,50 cent per 2 maanden en daar kan ik ook mijn gsm voor gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2007 om 17:39
16887 Antwoorden / 202 Vragen

het aardige bij deze site is dat meningen kunnen en mogen verschillen. Ik vind overigens de opmerking dat ²home bij u geen TV signaal mag leveren boeiend. men zou dat dan ook niet als voorwaarde kunnen stellen. Echet lever @ home de dient via de telefoonkabel en dat is niet regio/gebiedsgebonden als bij de RTV kabelaars.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2007 om 17:42
16887 Antwoorden / 202 Vragen

johanpc@ hetnet = kpn. Flipje... vermengt rtv kabelaars emt telefoonaanbieders. Herhaald, m.i. gaat het juridisch om de kern, wel eerst een proefabbo zonder maar dan stellen na twee maanden dat dat nietr kan en vervolgens afsluiten maar wel een rekening. Geen dienstverlenuing is niet betalen m.i.

flipjeburum
door flipjeburum - Nov 6, 2007 om 17:48
155 Antwoorden / 6 Vragen

@Gerrit

In ons gebied is kabel noord de leverancier van de kabel diensten. Tot voor kort (1,5 jaar) had KN geen eigen internet en telefoonabonnement en lieten andere aanbieder (te weten @home en Chello) toe op hun netwerk. Dit is nog steeds zo, maar KN is de leverancier van het basis signaal en dat abonnement MAG dus niet lopen via @home.

Dit staaft mijn idee dat deze diensten los van elkaar moeten worden gezien. Echter er is altijd een kabel signaal nodig. TS woont blijkbaar in een gebied waar @home de kabelaar is en heeft dus daar het basis abonnement af te nemen. (zo niet dan heeft ze een punt, maar zal dan als nog elder het basis signaal vandaan moeten halen)

Ter vergelijk:

De energiemarkt is vrij, maar je netbeheerder kan je niet ruilen en zonder netbeheerder geen energie!

Maar zoals je zegt, verschil van mening moet er zijn

groet van Flipje!

flipjeburum
door flipjeburum - Nov 6, 2007 om 17:53
155 Antwoorden / 6 Vragen

Oh en Gerrit,

@home is een kabel aanbieder GEEN telefoon of ADSL! Nooit geweest ook Dus ik verwissel niks

johanpc
door johanpc - Nov 6, 2007 om 17:59
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@gerrit

Oke. maar kan ik dan wel mijn telefoon abo.opzeggen?

En  bij de aanvraag voor een @home proefpakket  staat

Ik ben klant van @home en heb een tv basis pakket.

Ik  ben GEEN klant van @home en heb geen tv basis pakket.

Het tel.internet pakket is alleen mogelijk als u een tvbasis pakket hebt..

In de vraagstelling zit inderdaad een koppelverkoop element.

Maar de vraagsteller had kunnen weten dat het internet zonder tv basis abo niet mogelijk was bij @home.

Mijn dochter in apeldoorn heeft internet van upc in kombi met een tv abo. kan zij als ze een schotel neemt dan van het tv abo.af en toch internet blijven houden?

groet hans.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2007 om 18:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

ik slik even alle eerdere reacties in. @home is zoals ik nu lees een kabelaar net als UPC en Essent. Bij UPC kun je geen i-net hebben zonder basis rtv pakket. Vraagsteller heeft het echter over ADSL en dat is een technisch systeem om sneller via een koperen telefoonkabel te kunnen werken met dataverkeer. De RTV kabel kent geen ADSL en dat heeft mij in verwarring gebracht.  (Of beter zegd: bij i-net via een RTV kabel is geen sprake van ADSL.)

johanpc
door johanpc - Nov 6, 2007 om 18:02
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@gerrit

Kan gebeuren je bewijst hier mee dat je ook maar een mens bent en dat bedoel ik positief.

 groetjes hans.

jo
door jorina - Nov 6, 2007 om 18:02
7 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, daar heb je gelijk in, het is natuurlijk helemaal geen ADSL. Sorry voor de verwarring. Maar volgens jullie heb ik dus geen poot om op te staan?

jo
door jorina - Nov 6, 2007 om 18:03
7 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, daar heb je gelijk in, het is natuurlijk helemaal geen ADSL. Sorry voor de verwarring. Maar volgens jullie heb ik dus geen poot om op te staan?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2007 om 18:04
16887 Antwoorden / 202 Vragen

johanpc@ in apeldoorn kun je dus geen i-net hebben van UPC als je geen UPC kabel hebt met basis RTV abbo.

johanpc
door johanpc - Nov 6, 2007 om 18:08
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@ gerrit

bedankt voor je reaktie.

Overigens is het eigenlijk tegek voor woorden dat het signaal van 2 aparte diensten tv en internet via de zelfde kabel je huis binnen komen maar  je internet niet zonder tv kan afnemen lijkt mij technisch toch realiseerbaar.

Maar dat is een heel andere diskussie.

hans.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 7, 2007 om 00:26
16887 Antwoorden / 202 Vragen

jorina@ ja helaas met mijn excuses voor het eerdere. Zij het dat het vreemd blijft dat men wel eerst een i-net abbo aanbied zonder. Ook blijft staan dat men na afsluiten geen nota's mag sturen voor perioden na afsluiten. U bent en was immers geen wanbetaler. U heeft aan uw verplichting voldaan en het was @home die met de basistv voorwaarde, alsnog, kwam. Waag er toch maar een aangetekend te verzenden brief aan maar dan beperkt tot de nota bedrragen na het afsluiten.

birdies
door birdies - Nov 7, 2007 om 02:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......het was @home die met de basistv voorwaarde, alsnog, kwam......

Nee, niet alsnog; het stond/staat duidelijk op hun site vermeld. De fout ligt in dit geval toch echt bij topicstarter.

ge
door geert1964 - Feb 17, 2008 om 13:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een soortgelijke situatie heb ik ook meegemaakt. Na constant tegen de muur van het callcenter te zijn aangelopen, is het uiteindelijk wel opgelost door een speciaal klachtenteam. Godzijdank, want op een callcenter werken echt alleen maar idioten. Maar goed, dat is natuurlijk algemeen bekend, niet alleen bij een bedrijf als @home, maar ook bij Essent, of mijn vorige provider KPN was het huilen met de pet op.

Gelukkig is het vaak zo dat de aanhouder wint. Oftewel, als je maar lang genoeg zeurt, dan is er uiteindelijk wel een callcentermedewerker die je klacht echt doorzet naar zo'n klachtenteam.

Het bizarre is echter, dat ik nu heb gehoord dat @home als enige bedrijf nu die afdeling wil opheffen. Dat betekent dus dat wij nu weer afhankelijk worden van de kennis van het callcenter die worden geacht voldoende kennis te hebben. Nou, ik kan het me bijna niet voorstellen dat het gerucht klopt, want ieder groot bedrijf weet inmiddels wel dat je een callcentermedewerker nooit gelijk kan stellen aan een specialistische medewerker.

Maar toch schijnt het zo te zijn, dus het lijkt me verstandig dat Kassa dat eens gaat verifiëren.

jo
door jorina - Feb 17, 2008 om 13:39
7 Antwoorden / 4 Vragen

Het heeft even geduurd, maar ik heb ondertussen een brief terug gehad van @Home.

Het abonnement is alsnog stopgezet, en ik heb het geld dat ze van mijn rekening hadden afgeschreven terug gekregen..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2008 om 16:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

gefeliciteerd, al heeft het dan wel zo'n 4 maanden geduurd. Dank voor de terugmelding dat het is opgelost.