la
door langeco May 17, 2015 om 17:03
Geldzaken & recht

Schade bij de buren

Ik ben aan het verbouwen thuis en heb daarom een Container gehuurd voor afval in te gooien.
Bij het ophalen van de afvalcontainer heeft de vrachtwagen van dat bedrijf schade aangericht bij de buurman zijn voortuin.
De hoek van de bestrating is helemaal de grond in geduwd.
Ik heb gelukkig foto's van dat de vrachtwagen de container op komt halen daar is niet op te zien dat hij in de tuin staat maar je kunt er wel uit opmaken dat hij die schade heeft toegebracht.
Nu heb ik het bedrijf gebeld en gemaild met de foto's van hoe de auto stond en hoe de bestrating er nu uitziet.
Mijn vraag is hoe ik nu verder moet handelen, moet ik nu alles aan mijn buurman geven en het hem uitlaten zoeken met dat afval bedrijf of moet ik het bedrijf de gegevens van mijn buurman geven zodat zij onderling dit op gaan lossen.
Ik ben wel de opdrachtgever maar ik ben toch verders niet meer verantwoordelijk voor de schade bij mijn buurman.
Ik dacht zo Buurman jij het schade, Afval bedrijf jij heb schade daar toegebracht dus jullie moeten samen er maar uit komen. Dus ik mail mijn buurman met de nodige informatie van waar hij heen kan bellen en mailen en dan is het aan Hun beide.
Of Toch Niet. Denk ik te simpel.???

2121 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 17, 2015 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar stond die container dan, dat de tuin van de buren schade heeft opgelopen? En is die vrachtwagen dan -deels- door de tuin van de buren gereden?

En wat was de reactie van het bedrijf na de melding van u?

ge
door gerboe - May 17, 2015 om 18:32
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een zaak tussen de buurman en het bedrijf. U hebt geen enkele verantwoordelijkheid voor het rijden van de chauffeur. Het had ook schade in een straat verder kunnen zijn tenslotte.
Het is uw buurman en dus doet u het netjes als u de buurman van de nodige info voorziet en een beetje meedenkt.

la
door langeco - May 17, 2015 om 18:40
17 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 17 mei 2015, 18:18]En waar stond die container dan, dat de tuin van de buren schade heeft opgelopen? En is die vrachtwagen dan -deels- door de tuin van de buren gereden?

En wat was de reactie van het bedrijf na de melding van u?

la
door langeco - May 17, 2015 om 18:47
17 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 17 mei 2015, 18:18]En waar stond die container dan, dat de tuin van de buren schade heeft opgelopen? En is die vrachtwagen dan -deels- door de tuin van de buren gereden?

En wat was de reactie van het bedrijf na de melding van u?

Ik heb een hoekwoning en mijn buurman zit een meter of 4 van mij vandaan.
De chauffeur had de container in mijn voortuin(2 METER) gezet want wij wonen in een doodlopend straatje en is smal plus mijn voortuintje is bestraat net als die van mijn buurman. Nou heeft de chauffeur bij het ophalen zijn linker voorwiel net in de tuin van mijn buurman gezet en met het opladen van de container die denk ik rond de 5 ton woog heeft het gewicht er voor gezorgd dat de stoeprand en een stuk van de bestrating de grond in is gezakt.
Het bedrijf reageerde naar mij toe zo van u bent toch al aan het klussen misschien dat ik het zelf kon repareren. Maar die stoeprand en bestrating is echt helemaal gelijk gedrukt met de straat en zijn steentjes zijn gebroken ook.

la
door langeco - May 17, 2015 om 18:50
17 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gerboe schreef op zondag 17 mei 2015, 18:32]Het is een zaak tussen de buurman en het bedrijf. U hebt geen enkele verantwoordelijkheid voor het rijden van de chauffeur. Het had ook schade in een straat verder kunnen zijn tenslotte.
Het is uw buurman en dus doet u het netjes als u de buurman van de nodige info voorziet en een beetje meedenkt.

Dus als ik de foto's en telefoonnummer van dat bedrijf door mail naar mijn buurman dan zal hij er een zaak van moeten maken.??

valerius-2
door valerius-2 - May 17, 2015 om 19:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het bedrijf waar voor de container is opgehaald moet daar dus voor aangesproken worden, u heeft daar verder niets mee van doen.

ho
door hopetobehelping - May 17, 2015 om 19:43
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste langeco,

u kunt er weinig aan doen.
De schade is de verantwoordelijkheid van de chauffeur (en zijn werkgever. bedrijf).
Zoals u aangeeft, laat ze het samen regelen. Hoe spijtig ook dat het gebeurt als men een container bij u op komt halen en vervolgens schade aan de tuin van uw buurman toebrengt.

'Beter een goede buur dan een verre vriend' zegt men wel eens. Als ik u was zou ik eerst overleggen met uw buurman en daarna de gegevens naar hem mailen.
De veroorzaakte schade is de verantwoordelijkheid van het bedrijf dat de schade heeft veroorzaakt (die zullen daar vast voor verzekerd zijn).
Mocht uw buurman er niet uit komen met het bedrijf en u heeft het bedrijf nog niet betaald dan zou ik van de schade een factuur opmaken, opsturen naar het bedrijf en deze verrekenen met de factuur die u van het bedrijf krijgt (of heeft gekregen).

pi
door pieterwolters - May 17, 2015 om 21:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 17 mei 2015, 19:43]
Mocht uw buurman er niet uit komen met het bedrijf en u heeft het bedrijf nog niet betaald dan zou ik van de schade een factuur opmaken, opsturen naar het bedrijf en deze verrekenen met de factuur die u van het bedrijf krijgt (of heeft gekregen).

Grote kans dat zo'n bedrijf dat helemaal niet verwerkt of kan verwerken (bij mij op het werk kunnen facturen alleen maar worden verwerkt als er een opdracht aan gekoppeld zit). Als je dit wilt verrekenen met het bedrijf moet je de factuur die het bedrijf stuurt aan laten passen (in overleg).

ge
door gerboe - May 18, 2015 om 10:11
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 17 mei 2015, 19:43] Mocht uw buurman er niet uit komen met het bedrijf en u heeft het bedrijf nog niet betaald dan zou ik van de schade een factuur opmaken, opsturen naar het bedrijf en deze verrekenen met de factuur die u van het bedrijf krijgt (of heeft gekregen).

@langeco: Dat moet u nu juist niet doen. U moet zich niet mengen in de afwikkeling van de schade want het is uw zaak niet.
Help de buurman op weg met info/foto's en laat het verder over aan het transportbedrijf en uw buurman. Dat zijn de enige partijen in het schadeverhaal.