aa
door aaltsje Aug 17, 2011 om 20:44
Geldzaken & recht

Schadevergoeding optellen bij belastbaar inkomen?

Mijn vriend heeft twee jaar geleden (2009) een werkongeval gehad. Als gevolg daarvan is zijn grote teen geamputeerd.

Vorig jaar (2010) heeft hij een schade uitkering gekregen via zijn werkgever. De belastingdienst telt dit bedrag nu op bij zijn belastbare inkomen van 2010 waardoor hij ineens een flink bedrag aan zorgtoeslag moet terugbetalen.

Mag een schadevergoeding voor zoiets zomaar bij je inkomen opgeteld worden?

12938 12 Rapporteer

vladja
door vladja - Aug 17, 2011 om 20:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Onder welke titel is de schadevergoeding uitbetaald? Wat staat er op de overeenkomst?

Vladja

vladja
door vladja - Aug 17, 2011 om 21:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Smartegeld, verlies aan arbeidsvermogen, gederfd loon, of anders?

Vladja

aa
door aaltsje - Aug 17, 2011 om 21:54
7 Antwoorden / 4 Vragen

Geen idee. Ik heb de papieren hier niet bij de hand. Zal ze even door hem laten opzoeken. Weet alleen dat het een uitkering van een verzekering aan de werkgever is geweest, en dat de werkgever deze weer heeft uitbetaald aan hem.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 17, 2011 om 22:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als de belastingdienst dit als inkomen ziet, en dat hebben ze gedaan. Kunt u toch het beste bij deze instelling vragen waarom.

aa
door aaltsje - Aug 17, 2011 om 22:01
7 Antwoorden / 4 Vragen

Ik hoor net wel dat het een letselschade vergoeding is vanuit de ongevallenverzekering van de werkgever. Weet niet of die info helpt?

En bedankt voor de reacties!

aa
door aaltsje - Aug 17, 2011 om 22:02
7 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 17 aug 2011, 22:00]Als de belastingdienst dit als inkomen ziet, en dat hebben ze gedaan. Kunt u toch het beste bij deze instelling vragen waarom.

Helaas, een telefoontje met de belastingdienst leverde niks op. De medewerker wist het ook niet.... Zoals wel vaker als je met de belastingdienst belt...

bosbess
door bosbess - Aug 18, 2011 om 07:44
354 Antwoorden / 40 Vragen

Een schadevergoeding is, zoals het woord al zegt, een vergoeding voor geleden schade. Je vriend heeft een financieel nadeel geleden dat door de verzekering weer wordt goedgemaakt tot er geen nadeel meer is. Er is dus geen financieel voordeel en er kan geen sprake zijn van belastbaar inkomen.

Dus snel schriftelijk bezwaar indienen en dit melden. Vertel wel uitgebreid dat het een uitkering betreft van de schadeverzekering van de werkgever, die aan de werkgever is uitbetaald. Waarschijnlijk lijkt het daardoor voor de belastingdienst op salaris, maar dat is het niet.

Laat je bij het opstellen van het bezwaarschrift bij voorkeur bijstaan door iemand van het Juridisch Loket.

fi
door fisbel - Aug 18, 2011 om 16:49
851 Antwoorden / 3 Vragen

Een schadevergoeding voor bijvoorbeeld een ongeluk in het verkeer is onbelast. De tegenpartij keert via zijn verzekering de schadevergoeding uit. Hetzelfde geldt voor schadevergoeding via een WA-verzekering of inboedelverzekering enzovoort.

Of een arbeidsgerelateerde schadevergoeding onbelast is, is maar zeer de vraag. Of deze schadevergoeding belast is of niet, hangt af van met welke bedoeling de schadevergoeding is verstrekt. Een vergoeding voor verlies aan inkomen is belast. Een vergoeding voor het verlies van arbeidsvermogen is onbelast.
Uit de feiten en omstandigheden zal moeten blijken of daadwerkelijk arbeidsvermogen verloren is gegaan. Alleen in deze laatste situatie is de schadevergoeding onbelast.

Smartengeld via de werkgever is in het algemeen belast. Lees hier

vladja
door vladja - Aug 18, 2011 om 17:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Raadpleeg een deskundige. De werkgever is hierbij alleen maar een doorgeefluik. Hij betaalt de uitkering niet vanuit zijn bedrijf.

Vladja

aa
door aaltsje - Aug 20, 2011 om 09:46
7 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor alle reacties! Ik merk nu dat het allemaal nogal wat haken en ogen heeft... Inmiddels alle papieren erbij.
Hieren staat dat het gaat om een schadevergoeding wegens 'invaliditeit'. Het is een uitkering die wordt toegekend bij het 'geheel of gedeeltelijk verlies of onbruikbaarheid van lichaamsdelen'. Er staat wel dat er aangifte moet worden gedaan van de uitkering bij de fiscus. Maar waarvoor dat gebruikt kan worden, staat niet aangegeven...

Uit de reacties merk ik dat we mogelijk wel een kans(je) hebben. Dus we gaan gewoon bezwaar indienen en sturen de papieren wel mee. En dan maar duimen :-)

rj
door rjw - Aug 20, 2011 om 11:41
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou even een fiscalist raadplegen zodat je wat gerichter bezwaar kunt aantekenen.

fi
door fisbel - Aug 20, 2011 om 13:45
851 Antwoorden / 3 Vragen

Verlies aan arbeidsvermogen is in het belastingrecht niet benoemd als belastbaar inkomen. Schadevergoedingen zijn over het algemeen onbelast. Tenzij de schadvergoeding arbeidsgerelateerd is. Dit verlies aan arbeidsvermogen wordt door de inspecteur vaak als belastbaar inkomen gezien. Dat blijkt ook uit uw informatie: zowel de uitkeringsinstantie (verzekeraar) als de Belastingdienst geven aan dat de schadvergoeding als belastbaar moet worden gezien.

De schadevergoeding als compensatie van direct verlies arbeidsvermogen is meestal belast. Bij uw vriend is er geen direct verlies aan arbeidsvermogen. De vergoeding is echter wel arbeidsgerelateerd en zit daarmee in het grijze gebied van wel of niet belast.

Gezien de omschrijving: 'geheel of gedeeltelijk verlies of onbruikbaarheid van lichaamsdelen' kan worden gesteld dat de schadevergoeding een immateriele schade betreft (smartengeld) Die zijn in het algemeen onbelast. Bijvoorbeeld wanneer het letsel het gevolg is van een verkeersongeval.

Of het zinvol is het standpunt van de inspecteur aan te vechten? Een deskundige raadplegen zal dan noodzakelijk zijn. Een gespecialiseerd bureau raadplegen lijkt een eerdere optie dan een fiscalist.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik wil u het standpunt van Belastinggids Kluwer 2009 niet onthouden. Kluwer geeft de volgende informatie over schadevergoedingen - blz. 56.
Samengevat: Als de uitkering van de werkgever geheel of gedeeltelijk bestaat uit een vergoeding voor immateriele schade (smartengeld) dan is dit gedeelte meestal niet belast.
Smartengeld is alleen belast bij voldoende verband met de dienstbetrekking. Het kan van belang zijn dat de kantonrechter bij de vaststelling van de schadloosstelling zelf immateriele schade aanwezig acht. Voor de inspecteur en voor de belastingrechter is dit echter niet bindend, zo blijkt uit fiscale rechtspraak.
Volledige tektst: Bron