hv
door hvangent Sep 22, 2012 om 16:01
Geldzaken & recht

Schenkingsrecht verjaard ?

Mijn partner heeft sinds 2007 diverse geschillen gehad met een zakenpartner, hierover zijn (zowel zakelijk als privé) rechtszaken over geweest die allemaal in het voordeel van mijn partner waren. De laatste uitspraak was uit september 2010. De geschillen gingen over zaken tussen 2004 en (halverwege) 2007. Heden ontvingen wij een brief van de belastingdienst betreffende het niet aangeven van een (vermeende) schenking van de betreffende zakenpartner. Los van het feit dat er volgens ons geen schenking is geweest (waarover de rechter al diverse keren geoordeeld heeft) vraag ik mij of of dit ondertussen niet verjaard is, dit zou uiterlijk in 2006, eerste helft 2007 gebeurd moeten zijn.
Wat is de verjaringstermijn van het schenkingsrecht (2007) ?

1202 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 22, 2012 om 16:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zijn de ontvangen bedragen een gevolg van de uitspraak van de rechter of op andere wijze aantoonbaar vergoeding van iets?

Vladja

hv
door hvangent - Sep 22, 2012 om 17:30
3 Antwoorden / 2 Vragen

Die bedragen zijn geen gevolg van de uitspraak van de rechter maar zijn betwiste schenkingen (periode 2004-halverwege 2007) waar de rechter al van heeft bepaald dat niet aangetoond was dat dit schenkingen zouden zijn. Wel was er een lening en daarvan was aantoonbaar dat deze afgelost was. De betreffende persoon waarmee we in conflict waren (en naar nu blijkt nog steeds zijn) was de boekhouder van mijn partner en heeft dus zelf de stukken opgesteld waaruit blijkt dat de lening reeds afgelost is. Hij zou dus heel goed de gang van zaken moeten weten bij dit soort situaties. Pas later (toen bleek dat hij zwaar in geldproblemen zat en zelfs geld uit een nalatenschap, wat hij in beheer had, verduisterd had) kwam hij met deze conflicten om zo te proberen zijn financiele situatie te redden maar helaas is hem dat niet gelukt want zijn bedrijf is failliet. Ik vermoed dat hij nu de belastingdienst ingelicht heeft over deze 'schenkingen'.
Maar de vraag was dus feitenlijk of deze zaak qua schenkingsrecht al niet verjaart is...

dearagain
door dearagain - Sep 22, 2012 om 17:49
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*bijzondere verjaringstermijnen:

verder kent de wet enkele bijzondere verjaringstermijnen, zoals:

? Schadevergoeding wegens milieuverontreiniging: 30 jaar
? Belastingschulden: 5 jaar (die navorderingstermijn wordt echter verlengd tot 12 jaar als wegens opzet of (grove) schuld er te weinig belasting is betaald door middel van een onjuiste of niet ingediende aangifte*

hv
door hvangent - Sep 22, 2012 om 18:34
3 Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel, goed om te weten. Waarschijnlijk zullen we dit niet als argument gebruiken want er is/was al helemaal geen sprake van een schenking dus van schenkingsrecht is dan ook geen sprake.
Rest nog een andere vraag: Is het aannemelijk dat dit aangekaart is door de ex-boekhouder ? Om ons nog meer te pesten/dwars te zitten en ons nog meer op kosten te jagen ?

dearagain
door dearagain - Sep 22, 2012 om 20:45
2462 Antwoorden / 7 Vragen

"Rest nog een andere vraag: Is het aannemelijk dat dit aangekaart is door de ex-boekhouder ? Om ons nog meer te pesten/dwars te zitten en ons nog meer op kosten te jagen?"

*op deze vraag kunnen natuurlijk de respondenten van dit forum geen antwoord op geven*

rb
door rb - Sep 25, 2012 om 09:42
65 Antwoorden / 0 Vragen

Simpel antwoord

Een schenking verjaard 5 jaar na overlijden schenker of begiftigde

hv
door hvangent - Sep 25, 2012 om 10:51
3 Antwoorden / 2 Vragen

Toch niet zo simpel denk ik want het gaat hier niet om een erfenis dus zowel 'schenker' als begiftigde zijn nog springlevend.....