ju
door jubel Mar 14, 2007 om 20:55
Geldzaken & recht

Schuldsanering, WAO uitkering en weer aan het werk

Een bekende van me zit sinds kort in de schuldsanering en krijgt dus maandelijks een vast bedrag aan leefgeld. Hij werkt niet aangezien hij al jaren voor 100% is afgekeurd.
Nu is er een kans dat hij een baan kan krijgen bij een sociale werkplaats waarin hij toch aan het werk zou kunnen, zij het op onregelmatige basis. Afhankelijk van zijn gezondheid.
Als hij deze baan accepteert, blijft zijn leefgeld dan hetzelfde en wordt het bedrag wat hij extra verdiend aan de schuldeisers toegekend?
Of mag hij het geld wat hij verdiend als "extra leefgeld" beschouwen?

919 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoogstwaarschijnlijk is het antwoord Nee.
Schuldeisers mogen  alles wat boven de 90% van een bijstandsuitkering uitkomt vorderen.

Waar ik mij meer zorgen nog om maak is dat u meld dat hij alleen op onregelmatige basis bij die werkplaats aan de gang kan.

Persoonlijk heb ik daar grote problemen mee zien ontstaan.
Uitkeringen, belastingen (gemeente, waterschappen, e.d)

Maar, u spreekt ook over "leefgeld". Hoezo? Woont hij soms op Heliomare o.i.d.?

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leefgeld is een term die ik er zelf aan heb gegeven.
Van zijn WAO uitkering betaald de schuldsanering zijn huur e.d. waardoor er 70 euro per maand over blijft om van te leven.

Wat zijn de grote problemen die door het onregelmatige werken kunnen ontstaan? In zijn geval kan hij vanwege rugproblemen de ene dag zonder problemen aan het werk gaan en de andere dag zou hij na een paar uur al af kunnen haken.
Sociale werkplaatsen houden hier rekening mee dus lijkt het mij een logische zaak dat gemeentelijke instanties hier ook een regeling mee getroffen hebben? Hoewel mijn logica niet altijd met de praktijk overeen blijkt te komen ;-)

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jubel,

Wanneer uw bekende via werk meer gaat verdienen dan dat ‘ie nu ontvangt, zal dat zeer waarschijnlijk niet betekenen dat er meer leefgeld over zal blijven. (Misschien wordt het potje "onvoorzien" wat ruimer) De extra inkomsten zullen waarschijnlijk als extra aflossing worden gebruikt, waardoor dit hele verhaal mogelijk eerder achter de rug is.

Er is echter maar 1 instantie die uw kennis hierover duidelijkheid kan geven: de schuldhulpverlener.

IJzerbroot