he
door henk o Dec 1, 2011 om 01:43
Geldzaken & recht

Sns deposito

Goedenavond,

een aantal maanden terug kwamen de 'spaardeposito's' in het nieuws, ik dacht rondom ABN en DSB, dat dergelijke leningen achtergesteld waren, en tevens niet onder de bankgarantie van DNB vielen (die nu tot 100.000 van je spaargeld garanderen).
Omdat sommige banken nu weer geld nodig hebben wordt de rente her en der weer verhoogd. Zo ook bij (bijv) SNS

Zij bieden een deposito aan, http://www.snsbank.nl/particulier/sparen/keuzedeposito-lp.html?cmp=6119, met een hogere rente en, en daar komt t: gegarandeerde rente, en zonder ergens voorwaarden te vermelden (o.a. 'deze rente valt niet onder het garantiestelsel).
Ik pik nu SNS eruit maar er zijn meer banken die niet hiervoor waarschuwen.
Hoe zit t nou precies ?

1191 9 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Dec 1, 2011 om 08:27
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Henk,

Ook het depositospaarbedrag valt samen met de andere spaar en betaalrekeningen onder het garantieregelingfonds tot een bedrag van € 100.000,-
Bij een en/of rekening geld dit voor beide personen.

Jantje

ni
door nico w. - Dec 1, 2011 om 12:25
142 Antwoorden / 4 Vragen

Het antwoord van Jantje hierboven is correct. Achtergestelde spaardeposito's werden, voor zover mij bekend, alleen aangeboden door de Dirk Scheringa's DSB Bank (inmiddels sinds oktober 2009 failliet) en, ik meen, verder alleen door de Garantibank. Door de DSB affaire zijn deze producten in diskrediet geraakt. Dit jaar heeft de rechter overigens geoordeeld dat de achtergestelde deposito's van DSB wel onder de garantieregeling zouden moeten vallen. De Nederlandsche Bank, oordeelde eerder van niet, maar is dus door de rechter ''teruggefloten''.
De klanten van DSB met een achtergestelde deposito zijn inmiddels volledig gecompenseerd.Althans voorzover zij zich bij de Nederlandse Bank hebben gemeld.

snsbank webcare
door snsbank webcare - Dec 1, 2011 om 14:50
54 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Henk o,

Het klopt inderdaad wat Jantje7 zegt.

SNS Bank heeft een bankvergunning en valt onder het depositogarantiestelsel. Het depositogarantiestelsel garandeert dat particulieren en bepaalde ondernemers bij ernstige problemen van een bank in elk geval hun spaargeld tot € 100.000 per persoon terugkrijgen. Alle betaal- en spaarrekeningen, lopende rekeningen en termijndeposito’s vallen onder het depositogarantiestelsel. Aandelen vallen er niet onder en obligaties doorgaans ook niet.

Als je nog verdere vragen hebt, horen we dit graag.

Met vriendelijke groet,

Tineke
SNS Bank Webcare

he
door henk o - Dec 1, 2011 om 23:51
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]Achtergestelde spaardeposito's werden, voor zover mij bekend, alleen aangeboden door de Dirk Scheringa's DSB Bank
Aha, ja ik wist dat er iets mee aan de hand was, en was dus nog niet helemaal tevreden/overtuigd met het antwoord van jantje. Ik had er alleen een mental note van gemaakt dat er iets met die achterstelling is. Spaarders, en ook beleggers, zijn zich nauwelijks bewust van risico's van het sparen.

te
door terpstra - Dec 2, 2011 om 00:58
174 Antwoorden / 5 Vragen

Pas op met SNS bank. Daar raken "zomaar" gegevens met afspraken en handtekeningen weg. Ook de vaste rente voor 5 jaar is al gehalveerd. Daar kom je een jaar later achter.
Uit coulance na klachten ( Ze leggen in eerste instantie de fout bij de klant ).
het eerste jaar wel de hoge rente vergoed. blijft 4 jaar winst en voor mij voorlopig verlies en een hoop gedoe. Heb al een rekening verwijderd.
Let op uw saeck. Groet, H.

snsbank webcare
door snsbank webcare - Dec 2, 2011 om 14:34
54 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Terpstra,

Wat vervelend dat er stukken zijn kwijt geraakt en dat je uiteindelijk je rekening bij ons hebt weggehaald. Als een deposito wordt verlengd, krijg je hiermee ook de actuele nieuwe rente. Het kan dus zijn dat deze rente lager is dan het jaar ervoor. Als we nog iets voor je kunnen doen horen we het graag.

Met vriendelijke groet,

Tineke
SNS Bank Webcare

te
door terpstra - Dec 2, 2011 om 22:46
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Tineke van sns.

Bedankt voor de moeite.Wel wil ik u de details toezenden als ik een è mail adres heb. U kunt beter waakzaam zijn over uw eigen positie.
Mijn feitelijke indruk is, dat het structureel beleid. is van de banken om de klant "in het ootje " te nemen . Zeg maar bewust frauderen.!!!
De sns heeft schriftelijk verklaard op verzoek van de klant om de rente van 4,36% om te zetten naar minder dan 3,8%.
De afspraak was 5% 5 jaar vast. Verkapitaliseerd.
Dat heb in dezelfde tijd ook afgesloten bij de Frieslandbank en ontvangen.
Ook de Friesland "vergeet"de verkapitalisering mee te nemen. Gelukkig had ik het eerste afschrift. Herstellen ging niet voor dat jaar.
De postbank maakt het nog bonter. Die bied kleine aandeelpakken aan. De helft verdwijnt op een spaar rekening van de postbank. W.u.v.rendement nul.
Verkoop buitenlandse valute. " We hebben gemiddeld, ik begrijp uw probleem niet". I.n.g. idem. bij afsluiten van hypotheek.
Bankenen verz. mij. zijn p.d. geen betrouwbare handelspartners. Het personeel wat het werk doet is overwegend eerlijk. Niet bij sns. Men kan de naam van de man in Drachten zelfs niet terug vinden. Helder? Groet, Henk.

te
door terpstra - Dec 2, 2011 om 22:51
174 Antwoorden / 5 Vragen

Let even niet op mijn taalfouten. - ik- faluta

snsbank webcare
door snsbank webcare - Dec 8, 2011 om 13:24
54 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Henk/terpstra,

Het is uiteraard niet onze bedoeling om bewust te frauderen. We vinden het spijtig dat je deze indruk krijgt. Daarom zoeken we graag uit waardoor de rente op het deposito is veranderd. Je kunt je gegevens sturen naar webcare@sns.nl, dan kijken we het graag voor je na en nemen we contact met je op.

Met vriendelijke groet,

Mariella
SNS Bank Webcare