lv
door lvank Mar 21, 2015 om 19:47
Geldzaken & recht

Spaarrente

Stel dat de spaarrente inderdaad negatief wordt. Dan gaan mensen hunspaargeld van de bank halen en bewaren in de sok. Maar..... je moet dat geld wel opgeven aan de belastingdienst. Op zich geen probleem, want je moest dat al aangeven toen het op de bank stond. Maar nu ga je de belastingdienst (zijn ook maar mensen) vertellen dat je een bak geld thuis hebt liggen. Lijkt me qua veiligheid niet verstandig. Wat doet de belastingdienst met dit mogelijke toekomstprobleem?

1691 23 Rapporteer

sw
door swat1500 - Mar 21, 2015 om 20:19
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Dat "probleem" lijkt mij alleen te gaan spelen als u in een keer een forse som geld van de bank haalt. Dan zou de belastingdienst wel eens kunnen informeren wat u met dat geld gedaan heeft en dan moet u wel bonnetjes kunnen tonen of een goed verhaal hebben.
Tenzij een belastingmedewerker "lekt" komen derden niet te weten dat u veel geld thuis heeft. Dat lek zou overigens ook bij uw bank kunnen zijn daar weet men immers ook dat u veel geld hebt opgenomen.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 20:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst doet helemaal niets met dit toekomstige "probleem". U mag als u dat wilt best uw geld thuis bewaren. Niet slim of handig, maar het staat u vrij.

mahadma
door mahadma - Mar 21, 2015 om 20:49
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Bij of € 512 of € 1024 cash in huis heet het al geld ..........

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zelfs cadeaubonnen, het tegoed op uw OV kaart en de chipknip telt mee.;-))

Vooral niet vergeten op te tellen.;-))

mahadma
door mahadma - Mar 21, 2015 om 21:46
11590 Antwoorden / 51 Vragen

(lol)

@Tijger1, verlopen kadobonnen en de chipknip mag je "houden".

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 21:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien waren ze op 1 januari 2014 nog wel geldig en toen bestond ook de chipknip nog. Oh, oh. ;-))

wi
door willems123 - Mar 21, 2015 om 22:46
117 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 20:19]Dat "probleem" lijkt mij alleen te gaan spelen als u in een keer een forse som geld van de bank haalt. Dan zou de belastingdienst wel eens kunnen informeren wat u met dat geld gedaan heeft en dan moet u wel bonnetjes kunnen tonen of een goed verhaal hebben.
Tenzij een belastingmedewerker "lekt" komen derden niet te weten dat u veel geld thuis heeft. Dat lek zou overigens ook bij uw bank kunnen zijn daar weet men immers ook dat u veel geld hebt opgenomen.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 22, 2015 om 00:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het grootste probleem wordt dat de meeste mensen geld van de bank halen, dat daardoor de banken in moeilijkheden komen. Kijk maar eens wat er gebeurde bij de DSB bank toen er veel geld uit de reserve moesten komen en daardoor de bank niet meer kon werken.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 00:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat wordt een probleem, waar moet die ton loonsverhoging dan van betaald worden?;-))

Gr
door Grunn1 - Mar 22, 2015 om 03:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Enige oplossing is dat de belastingdienst weer de oude reken methode gaat hanteren maar dat zullen ze wel niet doen. Oftewel 30% belasting betalen over het werkelijke rendement (ontvangen rente). Jaren geleden is dit afgeschaft en makkelijker gemaakt door 1,2% over het niet vrijgestelde vermogen belasting te heffen.
Helaas is de belastingdienst nier eerlijk maar door de huidige rente stand betaal je dus teveel belasting.

"Over het belastbaar inkomen in box 3 dient u 1,2% inkomstenbelasting te betalen. Dit percentage is niet willekeurig gekozen. De belastingdienst gaat er van uit dat u minimaal 4% rendement zult maken over uw bezittingen (het werkelijke rendement is niet relevant). Van deze 4% vraagt de belastingdienst 30% vermogensbelasting. 30% van 4% is 1,2%"

Bovenstaande berekening is niet meer relevant en zou eigenlijk aangepast moeten worden maar dit gaat de staat geld kosten dus doen ze dit niet.
Ben eigenlijk wel erg benieuwd wat ze zouden doen als de rente boven de 5% zou zijn maar net als ik weten jullie vast het antwoord wel.

Gr
door Grunn1 - Mar 22, 2015 om 03:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Enige oplossing is dat de belastingdienst weer de oude reken methode gaat hanteren maar dat zullen ze wel niet doen. Oftewel 30% belasting betalen over het werkelijke rendement (ontvangen rente). Jaren geleden is dit afgeschaft en makkelijker gemaakt door 1,2% over het niet vrijgestelde vermogen belasting te heffen.
Helaas is de belastingdienst niet eerlijk maar door de huidige rente stand betaal je dus teveel belasting.

"Over het belastbaar inkomen in box 3 dient u 1,2% inkomstenbelasting te betalen. Dit percentage is niet willekeurig gekozen. De belastingdienst gaat er van uit dat u minimaal 4% rendement zult maken over uw bezittingen (het werkelijke rendement is niet relevant). Van deze 4% vraagt de belastingdienst 30% vermogensbelasting. 30% van 4% is 1,2%"

Bovenstaande berekening is niet meer relevant en zou eigenlijk aangepast moeten worden maar dit gaat de staat geld kosten dus doen ze dit niet.
Ben eigenlijk wel erg benieuwd wat ze zouden doen als de rente boven de 5% zou zijn maar net als ik weten jullie vast het antwoord wel.

Gr
door Grunn1 - Mar 22, 2015 om 03:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

sorrie voor de dubbele reactie

diumenge
door diumenge - Mar 22, 2015 om 08:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 22 mrt 2015, 00:15]Het grootste probleem wordt dat de meeste mensen geld van de bank halen, dat daardoor de banken in moeilijkheden komen. Kijk maar eens wat er gebeurde bij de DSB bank toen er veel geld uit de reserve moesten komen en daardoor de bank niet meer kon werken.
Lijkt mij niet. Als de banken negatieve rente gaan hanteren voor consumenten, voorlopig is daar nog helemaal geen sprake van, dan hebben ze het geld kennelijk niet nodig en gaan ze kosten rekenen voor het veilig bewaren van je geld. Als het geld niet nodig hebben, dan zou een bankrun ze dus niet in de problemen moeten laten komen.

jo
door joentje1978 - Mar 22, 2015 om 12:02
367 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=epcot schreef op zondag 22 mrt 2015, 03:14]
Ben eigenlijk wel erg benieuwd wat ze zouden doen als de rente boven de 5% zou zijn maar net als ik weten jullie vast het antwoord wel.

Als die rente boven die 4% uitkomt dan zijn ze er als de kippen bij, dan is het ineens niet moeilijk om de regels aan te passen.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joentje1978

Bij de invoering was de rente boven de 4%. Dus uw veronderstelling is onjuist.

jo
door joentje1978 - Mar 22, 2015 om 12:15
367 Antwoorden / 6 Vragen

Mensen die momenteel minder dan 1% spaarrente krijgen zijn "slapers" die hun geld bij de grote banken gestald hebben staan.
Zijn genoeg banken waar je meer dan 1% rente kan krijgen (1,6% rente) dus er zal wel een langere tijd overheen gaan voordat de rente daar negatief word.

Als ik ooit zou moeten betalen om mijn geld bij een bank te stallen dan zou ik het er creatief af halen.

Eerst wordt je al jaren door De Belastingdienst bestolen, slikken ze boven de vrijstelling bij een spaarrente van 1,6% maar liefst 75% van je ontvangen spaarrente in.
En dan zou je bij een negatieve rente ook nog eens geld aan de bank moeten betalen en daarnaast ook nog die 1,2% vermogensrendementsheffing?
Ben gekke Henkie niet.

Maar denk dat die 1,2% vermogensrendementsheffing straks wel veranderd word.
Is nu al niet meer geloofwaardig dat men stelt dat je 4% rendement op je spaarrekening kunt halen, laat staan dat als je spaarrente straks onder de 1,2% vermogensrendementsheffing zit of zelfs negatief.

Denk dat het er straks er op neer komt dat je hetzelfde of zelfs nog meer vermogensrendementsheffing gaat betalen.
Heffen ze straks over het gehele spaartegoed vermogensrendementsheffing.

Maar wacht het allemaal rustig af, moet eerst nog maar eens zien of de rente inderdaad wel negatief wordt.

jo
door joentje1978 - Mar 22, 2015 om 12:28
367 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 mrt 2015, 12:13]@joentje1978

Bij de invoering was de rente boven de 4%. Dus uw veronderstelling is onjuist.

Is in 2001 ingevoerd en als ik de gemiddelde rente tussen de jaren 2003 - 2010 bekijk is de spaarrente bij de betere banken meer onder de 4% geweest dan boven de 4%, zie hier

Als ik die grafiek zo bekijk is de rente in 7 jaar tijd bij elkaar opgeteld maar 2,5 jaar boven de 4% geweest.
Nog maar te zwijgen over de spaarrente van de laatste 4 jaar.

Dus deugd die regeling van die vermogensrendementsheffing al sowieso niet.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joentje 1978

Valt wel mee hoor met dat niet deugen. Ten eerste is er ruim € 21.000 vrijgesteld. Ten tweede kan en kon men het op deposito zetten met ern hogere rente. Ten derde kan en kon men groen sparen, vrijgesteld plus een extra heffingskorting.

En het belangrijkste is nog als men bijvoorbeeld maar 3% zou rekenen en dat belasten tegen 40 of 50 % wordt u er niets wijzer van.

Afgezien daarvan is er over klagen zinloos, want het is besloten door de regering. Dus weet wat u over twee jaar of zo stemt.;-))

valerius-2
door valerius-2 - Mar 22, 2015 om 13:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op zondag 22 mrt 2015, 12:15]Mensen die momenteel minder dan 1% spaarrente krijgen zijn "slapers" die hun geld bij de grote banken gestald hebben staan.
Zijn genoeg banken waar je meer dan 1% rente kan krijgen (1,6% rente) dus er zal wel een langere tijd overheen gaan voordat de rente daar negatief word.

Als ik ooit zou moeten betalen om mijn geld bij een bank te stallen dan zou ik het er creatief af halen.

Eerst wordt je al jaren door De Belastingdienst bestolen, slikken ze boven de vrijstelling bij een spaarrente van 1,6% maar liefst 75% van je ontvangen spaarrente in.
En dan zou je bij een negatieve rente ook nog eens geld aan de bank moeten betalen en daarnaast ook nog die 1,2% vermogensrendementsheffing?
Ben gekke Henkie niet.

Maar denk dat die 1,2% vermogensrendementsheffing straks wel veranderd word.
Is nu al niet meer geloofwaardig dat men stelt dat je 4% rendement op je spaarrekening kunt halen, laat staan dat als je spaarrente straks onder de 1,2% vermogensrendementsheffing zit of zelfs negatief.

Denk dat het er straks er op neer komt dat je hetzelfde of zelfs nog meer vermogensrendementsheffing gaat betalen.
Heffen ze straks over het gehele spaartegoed vermogensrendementsheffing.

Maar wacht het allemaal rustig af, moet eerst nog maar eens zien of de rente inderdaad wel negatief wordt.

Ja voor mensen die veel geld hebben is dat wel denkbaar maar voor de kleine spaarders maken die een tiend procent niet veel uit. Als ik dan kijk op 10000 euro is dat 10 euro, om daar om je zelf dan druk te maken.

jo
door joentje1978 - Mar 22, 2015 om 13:49
367 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 mrt 2015, 13:07]@joentje 1978

Valt wel mee hoor met dat niet deugen. Ten eerste is er ruim € 21.000 vrijgesteld. Ten tweede kan en kon men het op deposito zetten met ern hogere rente. Ten derde kan en kon men groen sparen, vrijgesteld plus een extra heffingskorting.

En het belangrijkste is nog als men bijvoorbeeld maar 3% zou rekenen en dat belasten tegen 40 of 50 % wordt u er niets wijzer van.

Afgezien daarvan is er over klagen zinloos, want het is besloten door de regering. Dus weet wat u over twee jaar of zo stemt.;-))

Vind het in de eerste instantie al sowieso bezopen dat er keer op keer belasting geheven wordt op spaargeld (lees weggespaard salaris en vakantiegeld) waar al dik belasting over geheven is.

Ze hadden beter een percentage van de daadwerkelijk ontvangen rente kunnen nemen, had ik eerlijker gevonden (ook als de rente 6% is).
In de tijden van betere spaarrente's betaal je iets meer vermogensrendementsheffing en in de slechte tijden een stuk minder.
Dan had men tussen in de periode 2003-2014 zo'n 8,5 jaar lang een stuk minder vermogensrendementsheffing hoeven betalen en 2,5 jaar iets meer.

edrick3
door edrick3 - Mar 22, 2015 om 16:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lvank,

..... Dan gaan mensen hun spaargeld van de bank halen en bewaren in de sok.....
Nou nee, dan betaal je de bank dus voor het bewaren van je geld.
Dan is het net zoiets als het huren van een kluisje voor andere waardevolle zaken.
En wie weet - mocht het zover komen, wat ik niet veronderstel - gaat de belasting je dan wel minder belasting laten betalen; je hoeft dan in ieder geval niets te betalen over je rendement (want dat is dan negatief).

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Mar 22, 2015 om 16:15
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@Edrick3, als ik de lijn doortrek: En wie weet - mocht het zover komen, wat ik niet veronderstel - gaat de belasting je dan wel minder belasting laten betalen; je hoeft dan in ieder geval niets te betalen over je rendement (want dat is dan negatief).

Zou dat gaan betekenen, dat de belastingdienst ons de rente ipv de bank gaat betalen?

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je betaalt nu ook al niet over je rendement. Dus al zou het rendement negatief zijn, betasl je nog. Hooguit over wat minder vermogen.