he
door heemskerkb Apr 25, 2010 om 11:21
Geldzaken & recht

StuFi terugbetalen vanwege WAJONG uitkering

Hallo,

Graag wil ik advies vragen over een brief die ik van de IB-groep heb ontvangen.

Vorig jaar ben ik afgestudeerd aan het HBO. Ik heb in de 5 jaar dat ik gestudeerd heb gewoon studiefinanciering gekregen, een basisbeurs. Omdat ik niet in de schulden wilde raken, heb ik nooit een lening afgesloten. Ik heb sinds mijn 18e een volledige WAJONG uitkering omdat ik voor 100% afgekeurd was. Ik heb vorig jaar mijn opleiding afgerond en dacht dat hiermee alles afgedaan was aangezien het bedrag in een gift werd omgezet.

Nu ontving ik tot mijn grote verbazing een brief van de IB groep. Hierin stond dat ik in 2007 een te hoog inkomen had en daarom achteraf geen recht had op een OV kaart. Ik moet nu het volledige bedrag van de OV kaart terugbetalen, wat neerkomt op ruim 1100 euro. Dit terwijl mijn WAJONG uitkering slechts 25 euro per maand boven het maximum zat. Hoewel ik een eigen auto heb (in bruikleen van het UWV) had ik deze OV-kaart nodig om kilometervergoeding van het UWV te krijgen. Ik moest 80 kilometer per dag rijden, dus zelf betalen was geen optie, omdat ik mijn studie dan niet kon bekostigen.

Mijn vraag is of ik hier iets tegen kan doen. De bedragen van de WAJONG zijn uiteraard landelijk vastgelegd, en ik ben er altijd van uit gegaan dat de inkomensgrens van de Studiefinanciering op de uitkering is aangepast. Ik vind deze situatie werkelijk waar belachelijk, want dit zou betekenen dat je als jong gehandicapte geen studie zou kunnen volgen omdat je dus nooit recht hebt op een Studiefinanciering of OV kaart, omdat elke WAJONG uitkering blijkbaar een te hoog inkomen is. En ik ga er van uit dat er uiteraard meer gehandicapten zijn die tegen dit probleem aanlopen.

Ik hoop dat u mij van advies kunt voorzien hoe te handelen in deze situatie. Bij voorbaat hartelijk dank.

M.v.g,
Bart Heemskerk

10388 5 Rapporteer

kr
door krieties - Apr 25, 2010 om 17:39
442 Antwoorden / 0 Vragen

De wajong is een "gewone" sociale uitkering en dus inkomen. Wellicht had u toch beter verantwoord kunnen lenen.

e
door e - May 18, 2010 om 01:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bart,

Graag zou ik willen weten wat je als advies gekregen hebt en hoe de situatie met de wajong en ib-groep er bij jou inmiddels voor staat. Ik zit namelijk met ongeveer dezelfde situatie.

vriendelijke groet

mo
door monica - May 18, 2010 om 11:16
70 Antwoorden / 8 Vragen

beste Bart,
Voor Studiefinanciering is een inkomensgrens. Daarbij wordt niet gekeken waar dat inkomen vandaan komt, maar naar de hoogte. Men kijkt voor de stufi naar het hele jaarinkomen en al zit jij maar iets boven de grens, je hebt dan geen recht op stufi voor dat jaar. Om terugbetaling te voorkomen had je beter vanaf de maand dat je boven de grens zou komen de stufi tijdelijk stop kunnen zetten. Ook had je dan een zogenaamde 0-lening kunnen nemen, daarbij heb je wel recht op OV. Maar daar heb je nu niets meer aan.
Overigens is studiefinaciering bedoeld om studenten te steunen die geen of onvoldoende inkomen hebben, vandaar de inkomensgrens.

e
door e - May 18, 2010 om 13:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Monica,

Ik zit in een soortgelijke situatie, een wajong uitkering, studiefinanciering en achteraf boetes en vorderingen. De oplossingen die je aandraagt hebben bij mij niet geleid tot geen vorderingen/boetes. Ik heb de maanden mei tot en met dec van 2007 een nullening gehad, maar krijg dezelfde vordering over meerinkomen en boete over 12 maanden ov-kaart. Ik kon ook nog eens mijn studiefinanciering niet geheel stop zetten en weer aanvragen, omdat ik in 2006 al dertig ben geworden. Daarnaast heeft in 2006 en 2007 de ib-groep in telefonisch contact aangegeven dat de wajong en studiefinanciering samen zouden kunnen gaan en geen probleem zouden opleveren. Dit bleek achteraf dus niet het geval.

vriendelijke groet

pe
door peus33 - Jun 16, 2010 om 13:01
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=krieties schreef op zondag 25 apr 2010, 17:39]De wajong is een "gewone" sociale uitkering en dus inkomen.

Dat is niet helemaal juist.
Iemand met bijstand die opeens studiefinanciering krijgt mag niet meer in de bijstand of wordt er op zijn minst op gekort. Wajong blijft (bleef) 100% staan. Je mist dus een soort automatische correctie als je bij de wajong instantie doorgeeft dat je gaat studeren. De correctie komt hier bij de ib-groep vandaan.

Helaas is je recht op de ov vervallen, ook al zat je 1 euro boven het maximum zal je de waarde van de OV moeten terugbetalen en niet die ene euro. Heb je niet alsnog een aftrekpost die je in kan dienen bij de belasting oid? Met een wajong zal je niet veel ruimte hebben voor een aflossing.

Sinds 2010 zijn de regels anders, wie na 1 januari wajong aanvraagt en gaat studeren krijgt geen volledige wajong meer.

Technisch klopt het dat er geen probleem is als je gaat studeren en wajong ontvangt.