mw
door mwillems Oct 22, 2007 om 18:42
Geldzaken & recht

Successierechten en schenking

Eind 2006 en in begin 2007 hebben mijn zus en ik een schenking gekregen van onze ouders. Helaas is mijn vader in het voorjaar van 2007 overleden. Ik heb aangifte successierechten gedaan namens alle familieleden en kreeg de aanslag binnen. Omdat de schenkingen gedaan waren binnen 180 dagen voor het overlijden van mijn vader heb ik beide schenkingen ook keurig vermeld, maar de belastingdienst heeft maar rekening gehouden met 1 schenking (die van 2006, waar ook al schenkingsrechten over voldaan waren). De belastingdienst heeft het al betaalde schenkingsrecht verrekend met het te betalen bedrag, maar heeft zelf de 2e schenking "vergeten", terwijl het duidelijk bij de aangifte zat.

Ik kan pas aangifte doen van de schenking in 2007 vanaf januari 2008. Omdat de schenking gedaan is door mijn beide ouders, ben ik van plan om het bedrag te delen en alleen de schenking van mijn moeder op te geven. De beide schenkingen van mijn overleden vader moeten immers al verrekend zijn in de aanslag successierechten.

Kan ik dit zo doen?

795 3 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2007 om 23:35
16888 Antwoorden / 202 Vragen

mwillems@ waarom zou u de schenking nog moeten opgeven of wel waarin? U heeft daarvan toch melding gemaakt in de aangifte successie? En schenkingen binnen de "grens" behoef je niet bij de aangifte IB/PV op te geven. Houd er wel rekening mee dat de fiscus zich kan realiseren dat er een fout is gemaakt. Mijn ervaringen leren echter dat er wel vaker fouten worden gemaakt die men niet erkent of toegeeft. Overigens: Als uw moeder nog leeft, laat dan formeel regelen dat zij de schenking heeft gedaan en is er helemaal geen probleem. Het kan zelfs zo zijn dat de fiscus de tweede schenking ook als zodanig heeft bezien. Geen slapende honden wakkjer maken lijkt mij.

rb
door rb - Dec 1, 2007 om 10:48
65 Antwoorden / 0 Vragen

er lopen twee zaken successie en schenking

successie

alles wat binnen 180 dagen wordt geschonken wordt geacht krachtens erfrecht te zijn verkregen. De verkregen schenking wordt dan bij de verkrijging uit de nalatenschap geteld en het reeds betaalde schenkingsrecht wordt verrekend met het succesierecht. (wel is het zo wanneer vader en en moeder in gemeenschap van goederen waren gehuwd, de helft van de schenking als fictie wordt bijgeteld en de helft van het schenkingsrecht wordt verrekend)

Wanneer in de aangifte duidelijk de schenking van 2006 en 2007 is aangegeven en bij de regelins is de schenking van 2007 vergeten,kan wanneer de aanslag is vastgesteld daar niet meer op0 worden teruggekomen door de belastingdiens. U hoeft niet meer successierecht te betalen

schenkingsrecht

deze staat los van het successierecht De schenking is gedaan door beide ouders, de helft valt voor de fictie in het successierecht

Verder staat de schenking los van het successierecht en moet gewoon over de jaren 2006 en 2007 aangifte voor het recht van schenking worden gedaan (voor jaar 2007 voor 1 maar 2008)

mw
door mwillems - Dec 1, 2007 om 10:52
17 Antwoorden / 5 Vragen

bedankt voor uw antwoord. Zo had ik het zelf ook bedacht.

In 2008 ga ik aangifte doen over de helft van de schenking van 2007(mijn moeders deel dus). De schenking valt niet binnen de belastingvrije som.