an
door anita2012 Dec 4, 2012 om 15:21
Geldzaken & recht

Tandarts heeft een fout gemaakt moet ik nu betalen?

Een aantal maanden geleden werd er bij mij een oude vulling vervangen.
Tijdens het uitboren van de vulling boorde de tandarts te diep en raakte/ beschadigde de zenuwen van de kies.
Hij zei dat hij een tijdelijke oplossing zou maken en hoopte dat dit zou houden en anders moest ik terug komen voor een behandeling.
Binnen een paar weken ben ik terug gegaan omdat ik twijfelde en op vakantie ging en geen zin had in problemen op vakantie.
Hij heeft toen foto's gemaakt en er waren geen problemen.
Tot 10 mnd nadien s nachts in een keer veel pijn volgende ochtend een bult op mijn tandvlees .
Kon meteen terecht bij zijn vervanger het was dus ontstoken (er werd gezegd dat ik niet zolang had moeten doorlopen en eerder had moeten komen terwijl ik dus al die tijd na die foto geen pijn of last meer heb gehad)
de vervanger heeft een wkb gedaan en zo goed mogelijk pus enz weggehaald en een tijdelijk vulling gezet + een anti biotica mee gegeven.
Binnen kort weer terug en dan een kroon.

Nou vraag ik me af moet ik dit betalen? Als hij niet te diep geboord had had ik deze problemen niet gehad waar ik al bang voor was dat ik ze zou krijgen.

En als ik dit niet hoef te betalen hoe moet ik dit dan regelen ?

16170 14 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Dec 4, 2012 om 15:56
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik lees niet of je al een rekening gehad hebt. En zo je een rekening ontvangt dan doe je er goed aan om dit met je tandarts te bespreken.

tenormin
door tenormin - Dec 4, 2012 om 16:25
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Een paar weken na de behandeling ben je teruggegaan, om eventuele problemen in je vakantie te voorkomen. Na 10 maanden krijg je weer problemen. Nu kan de vervanger wel zeggen dat je eerder had moeten komen en dat had je ook wel gedaan als je pijn zou hebben gehad, maar die pijn is er dus 10 maanden niet geweest. Denk wel dat je gewoon moet betalen. Geen idee hoe je verzekerd bent maar, je hebt nog niet eens een rekening gehad. Pas als die komt zou je het aan je tandarts kunnen voorleggen dat het zijn fout (?) was. Er zit m.i. wel een behoorlijk lange tijd tussen.

su
door superzwaan - Dec 5, 2012 om 12:43
13 Antwoorden / 0 Vragen

ja, je moet gewoon gewoon betalen. In de zorg gelden namelijk andere regels. Bij een arts krijg je namelijk geen garantie. Je vraagt toch ook geen geld terug als je antibiotica kuurtje niet geholpen heeft?
Een arts heeft een INSPANNINGSverplichting, geen RESULTAATverplichting. Hij moet zijn best doen. Dat heeft deze tandarts gedaan en er kunnen nou eenmaal dingen misgaan.
Je zal dus gewoon moeten betalen.

labren
door labren - Dec 5, 2012 om 12:44
862 Antwoorden / 0 Vragen

wat een raar verhaal , bijna 1 jaar na de behandeling kan nooit de schuld bij de tandarts liggen want dan zou je al eerder last gehad moeten hebben , die rekening moet je gewoon betalen want als er wat verkeert gegaan zou zijn heb je gelijk last en niet bijna 1 jaar later

vliegenderob
door vliegenderob - Dec 5, 2012 om 13:09
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=labren schreef op woensdag 5 dec 2012, 12:44]wat een raar verhaal , bijna 1 jaar na de behandeling kan nooit de schuld bij de tandarts liggen want dan zou je al eerder last gehad moeten hebben ,

Nee hoor, een medische fout kan zich na twintig jaar nog wel openbaren maar, jammer voor jou, Superzwaan heeft gelijk.

dearagain
door dearagain - Dec 5, 2012 om 18:54
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*bespreek dit met de tandarts zelf en dring aan op een coulance regeling

jo
door johannes1 - Dec 5, 2012 om 19:10
63 Antwoorden / 53 Vragen

ja, die tandartsen !
mijn vrouw had 'n brug, die van de bevestigingstanden afgebroken was. diende 'n nieuwe te krijgen met verdere uitbreiding, waarvoor goeie tand afgeslepen moest worden !
'kreeg' 'n tijdelijke brug, die geplakt werd.
tot 4 x toe heeft ze deze moeten laten herplakken, hetgeen tendeljk maar gestaakt werd, omdat 't n[/i]et help. [sorry de [ geeft ets vreemd; krjg 't net weg.
de tandarts racht moo telkens plakkosten n rekenng, de prompt door de verzekerng geslkt werden. weten zj veel !
n dat soort gentjes [ egenljk 'n fot v d t.a. , etalen we allen aan zjn verehoogd nkomen.

andere vraag :
waarom kan k - na logen - net typen; doe dan op de grote C met 't pjltje ovenaan klkken en dan komt voor vraag/vara kassa 'n gele k te staan; kan dat soms anders ??

su
door superzwaan - Dec 6, 2012 om 12:05
13 Antwoorden / 0 Vragen

tja Johannes, ook voor jou geldt: Een arts heeft een INSPANNINGSverplichting, geen RESULTAATverplichting. Hij moet zijn best doen. Dat heeft deze tandarts gedaan en er kunnen nou eenmaal dingen misgaan.

defries
door defries - Dec 7, 2012 om 11:36
69 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het verhaal goed begrijp heeft de tandarts een fout gemaakt en kennelijk ook toegegeven (of interpreteer ik de vraag verkeerd?). Als 'superzwaan' gelijk zou hebben zijn we een stuk verder en kan het medisch tuchtcollege opgedoekt worden..........................

su
door superzwaan - Dec 7, 2012 om 14:41
13 Antwoorden / 0 Vragen

defries haalt 2 dingen door elkaar.

Zoals ik zei: "Een arts heeft een INSPANNINGSverplichting, geen RESULTAATverplichting. Hij moet zijn best doen. Dat heeft deze tandarts gedaan en er kunnen nou eenmaal dingen misgaan." Er is dus geen "niet goed, geld terug" garantie.

Het tuchtcollege heeft tot doel de kwaliteit van de geleverde zorg de toetsen aan de norm die van een (tand)arts verwacht mag worden. Kortom, het tuchtcollege kan de vraag beantwoorden of deze arts een fout gemaakt heeft. Artsen kunnen nou eenmaal fouten maken.
Op basis van het verhaal heb ik het idee niet dat er een fout is gemaakt maar dat er complicatie op is getreden. Een ontsteking kan altijd ontstaan, hoe nauwkeurig je ook werkt. Maar als het pas 10 maanden na de operatie gebeurt is het zeer onwaarschijnlijk dat het met de operatie te maken heeft en is het gewoon domme pech eh staat het er los van.

zoekster
door zoekster - Dec 7, 2012 om 14:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=superzwaan schreef op vrijdag 7 dec 2012, 14:41]

Op basis van het verhaal heb ik het idee niet dat er een fout is gemaakt maar dat er complicatie op is getreden. Een ontsteking kan altijd ontstaan, hoe nauwkeurig je ook werkt. Maar als het pas 10 maanden na de operatie gebeurt is het zeer onwaarschijnlijk dat het met de operatie te maken heeft en is het gewoon domme pech eh staat het er los van.

Volgens mij haal jij ook wat door elkaar en dat is een mening en de echte feiten. Dit laatste gedeelte van je verhaal is zomaar een oordeel terwijl je verder helemaal geen inzage hebt in de feiten.
"ik heb het idee'
"het is zeer onwaarschijnlijk'
Dat soort kwalificaties koop je helemaal niets voor.

Je weet dus helemaal niet of deze tandarts een verwijtbare fout heeft gemaakt. Je denkt alleen van niet. Vraagsteller is nog even ver met de beantwoording van de vraag als toen ze hem stelde.

jpm
door jpm - Dec 7, 2012 om 15:04
820 Antwoorden / 28 Vragen

Praat eerst eens met de tandarts die allereerst hieraan gewerkt heeft, zeker als deze ook voordien betrouwbaar is gebleken. Omdat het al zo lang geleden was denk ik dat "causaal verband" niet aantoonbaar is. Dat wil niet zeggen dat de tandarts helemaal niets wil doen, maar daar kom je pas achter als je contact met hem persoonlijk opneemt.

su
door superzwaan - Dec 7, 2012 om 15:07
13 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 7 dec 2012, 14:55][quote=superzwaan schreef op vrijdag 7 dec 2012, 14:41]

Op basis van het verhaal heb ik het idee niet dat er een fout is gemaakt maar dat er complicatie op is getreden. Een ontsteking kan altijd ontstaan, hoe nauwkeurig je ook werkt. Maar als het pas 10 maanden na de operatie gebeurt is het zeer onwaarschijnlijk dat het met de operatie te maken heeft en is het gewoon domme pech eh staat het er los van.

Volgens mij haal jij ook wat door elkaar en dat is een mening en de echte feiten. Dit laatste gedeelte van je verhaal is zomaar een oordeel terwijl je verder helemaal geen inzage hebt in de feiten.
"ik heb het idee'
"het is zeer onwaarschijnlijk'
Dat soort kwalificaties koop je helemaal niets voor.

Je weet dus helemaal niet of deze tandarts een verwijtbare fout heeft gemaakt. Je denkt alleen van niet. Vraagsteller is nog even ver met de beantwoording van de vraag als toen ze hem stelde.

klopt, zoals ik zei, zijn het veronderstelling of er een fout is gemaakt of niet, daarom zeg ik dat ik dat idee heb. Ik ken inderdaad de feiten niet. Ik ging op de opmerking van defries in over het tuchtcollege.

De vraag van de vraagstelster heb ik al 2x heel helder beantwoord. Ze heeft geen enkele recht op geld teruggave. Er geldt in de zorg geen : "niet goed, geld terug garantie", want een arts (ik val in herhaling: een arts heeft een INSPANNINGSverplichting en geen RESULTAATSverplichting.

Je kan wel je gevoelens met de tandarts bespreken.

defries
door defries - Dec 7, 2012 om 20:54
69 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bewust de zaak gechargeerd, altijd goed voor de discussie. Ik lees in een enkel geval, en dat is ook interpretatie, dat als de goeie man zijn best heeft gedaan, is de kous af en dat wil ik bestrijden - je best doen is vaak niet voldoende. In de vraagstelling lees ik dat de tandarts heeft gereageerd op wat er fout is gegaan en daarmee dit erkent, ik citeer: "Hij zei dat hij een tijdelijke oplossing zou maken en hoopte dat dit zou houden en anders moest ik terug komen voor een behandeling.". Nu het mis dreigt te gaan moet deze man zijn verantwoordelijkheid nemen lijkt mij.