jp
door jpls Apr 12, 2010 om 10:41
Geldzaken & recht

Toekennen lotnummers staatsloterij

Sinds jaar en dag koop ik per maand een paar straatjes 1/5 staatsloten. Die haal ik dan met een tussenpoos van ongeveer een week en op verschillende plaatsen.

Zo heb ik voor trekking 10 april 2010, 3 maal een 1/5 straatje staatsloten gekocht.
Deze heb ik gekocht op verschillende plaatsen en op verschillende uiteenliggende datums.
Het bijzondere is dat van 2 straatjes dat de letters van de lotnummers ruim verschillen maar van de cijfers het middelste cijfer 1 verschilt. De lotnummers zijn als volgt:

Straatje 1: Straatje 2:

LC 082711 FS 082611
BO 075402 KA 075302
KW 068193 BM 068093
GK 050884 CK 050784
DN043575 HH 043475
FU 036266 AT 036166
CM 028957 LD 028857
AY 011648 AE 011548
FB 004339 BG 004239
LD 090020 LD 099920

Ik kan niet gelijk verbanden leggen en conclusies trekken, maar feit is wel dat “willekeurig” niet van toepassing is. Dit is me net iets te veel toeval.
Ik vraag me af in hoeverre de trekking beïnvloed wordt door de nummers van de verkochte loten. Iets zegt me dat hier niets van klopt.
Welke ‘wiskundige’ heeft een verklaring?

(Nb: de opbrengst van deze loten was overigens minimaal)

7695 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

jpls

Een leuk en heel merkwaardig verschijnsel. Ik ben benieuwd, wie hier voor een verklaring heeft.

Met vriendelijke groet, ReadAC

Note: ook ik had een minimale opbrengst met 1 straatje van 10 euro.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad zeer bijzonder!!! zelf speel ik al vele jaren met een klein straatje(automatische afschr) en win hier nauwelijks iets op; alleen de eindcijfers. Echter als ik er een los (heel) lot on-line bijkoop valt hier vrijwel altijd een prijs op (nog geen hoofdprijs) maar toch ook opmerkelijk.
Een vriend van mij speelt ook al jaren met een standaard heel lot (automatisch)en wint hier vrijwel nooit iets op. koopt hij een los lot erbij dan wint hij wel een prijs.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit geen spijkers op laag water zoeken? Er zal altijd wel iets opvallends te ontdekken zijn afhankelijk van wat je in het vizier hebt. Maar, wat wil je daarmee bereiken?

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik vind dit heel vreemd maar een verklaring heb ik niet.
heb je de loten wel in de zelfde plaats gekocht?

misschien worden er heel veel straten verkocht.

gek vind ik het wel.
Misschien eens met andere mensen vergelijken die ook straatjes kopen

ik speel ook mee maar heb nog geen grote prijs gewonnen . wel de laatste twee nummers een keer goed gehad.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke nummers uitgegeven worden is in principe irrelevant. Al zou u 10 opeenvolgende nummers hebben in 1 straatje, en in het volgende straatje de 10 nummers daaropvolgend, de kans op een prijs blijft gelijk. Tenminste, als we er van uit gaan dat de trekking van de nummers volledig willekeurig gebeurt is bij elke prijs die getrokken wordt de kans voor elk nummer even groot, onafhankelijk van hoe dicht het bij het vorige winnende nummer ligt. En ik ga er voor het gemak wel van uit dat de trekking bij de Staatsloterij volledig willekeurig is.

Veel mensen denken dat de kans dat prijzen op opeenvolgende nummers valt kleiner is. Dat is statistisch onjuist. Elk nummer maakt elke keer weer dezelfde kans.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de loten die ik automatisch kocht had ik ook nooit prijs. Loten die ik los koop wel. Dus ik koop niet meer automatisch. Scheelt overigens veel geld ;)

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

marwin schreef op maandag 12 apr 2010, 14:17: Op de loten die ik automatisch kocht had ik ook nooit prijs. Loten die ik los koop wel. Dus ik koop niet meer automatisch. Scheelt overigens veel geld ;)

Ook de wijze van kopen is bij volkomen willekeurige trekking van geen invloed op het al of niet winnen van prijzen. Het blijft alleen een kans dat u iets wint, geen zekerheid... De enige zekerheid is dat de uiteindelijke winnaar toch altijd de Staatsloterij is.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2010 om 02:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@:

Wanneer je geen loten meer koopt en het geld dat je er bij kopen gewoon zou sparen heb je wel zekerheid. De zekerheid van altijd prijs.
Wanneer je het geld zo lang laat staan als de tijd dat je nu niets gewonnen hebt, dan heb je praktisch een hoofdprijs. Mooier kun je het niet hebben, toch?

Hardware ERror MAN. (Was ruim 40 jaar geleden genezen na 1 keer een half lot met eigen geld. Gestopt en nooit meer. Heb wel de hoofdprijs bij elkaar gespaard...)

ve
door verwijderd - Apr 17, 2010 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben er inmiddels achter

De lotnummertoewijzing geschiedt bij Straatjes op basis van een speciaal daartoe voor de Nederlandse Staatsloterij ontwikkeld, beveiligd en niet van buitenaf te beïnvloeden geautomatiseerd proces. Dit proces houdt rekening met de uitgifte van lotnummers die reeds gereserveerd zijn voor deelnemers met een abonnement en andere vastgelegde uitgangspunten. Bovendien is het systeemtechnisch wenselijk om een Straatje Staatsloten als zodanig te kunnen definiëren en herkennen. Dat maakt dat bepaalde parameters zijn ingesteld waaraan een Straatje/Straat moet voldoen. Resultaat hiervan is, dat de eindcijfers van een Staatje aflopen en de 'op-een-na-laatste-cijfers' oplopen. Deze 'instellingen' worden vooral zichtbaar bij de aanschaf van twee of meer Straatsjes. Omdat het niet uitmaakt voor de winkans immers alleen verkochte lotnummers loten bij de trekking mee, is deze keuze gemaakt.