ph
door phpieterse Oct 18, 2017 om 13:21
Geldzaken & recht

Trachten achteraf te verzekeren

In 2007 startte Oegstgeest een plan om een voetbalveld te verhuizen en het vrijgekomen gebied met o.a. woningen te (laten) bebouwen. De ene na de andere rechtzaak volgde aangezien er onvoldoende oplossing werd geboden voor afvoer van hemelwater. Er bestaat bij omwonenden angst dat verdere verharding van het ex-voetbalveld de wateroverlast zal doen verergeren.
In 2014 sloot ik een rechtsbijstandverzekering af bij FBTO aangezien er in algemene zin ontwikkelingen op komst waren aangaande de rechtpositie van de oudere werknemer in het algemeen. Ik wilde, voor het zover komen zou, een beroep op verzekerde juridische bijstand kunnen doen.
Nu, terwijl het bouwplan voor de zoveelste keer beoordeelt wordt door de Raad van State, lijkt het erop dat een boom in mijn tuin opgeofferd gaat worden. Eerder was daar geen sprake van aangezien de aanvankelijke plannen van de Oegstgeest, de projectontwikkelaar en het Hoogheemraadschap leken op andere ontwikkelingen. Ook nu is het niet helder wat er precies gebeuren gaat (de Raad van State geeft over ongeveer een maand een uitspraak). Daar komt bij dat de beoogde handelingen, het graven van een sloot, over een pad loopt dat sinds 1932 gebruikt wordt door de aanwonenden. Er zou dus sprake kunnen zijn van historisch recht van overpad.
Nog vóór ik FBTO kan uitleggen waar het om gaat, schieten zij mijn vraag af vanwege het feit dat ik in 2007 van de handelingen van de gemeente op de hoogte had kunnen zijn en dat ik mij zo met terugwerkende kracht tracht te verzekeren.  Kan FBTO op deze grond mijn verzoek afwijzen?

697 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2017 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen
ne
door neodutchio - Oct 18, 2017 om 13:30
5166 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt u onderdaad niet halverwege verzekeren. De zaak loopt al een tijdje. Je kan je huis ook niet verzekeren als het smeulen al is begonnen. Een verzekering sluit je af en spreek je aan als het nodig is. Je kan het niet afsluiten op het moment dat het nodig is, dan bent u te laat.

dokun
door dokun - Oct 18, 2017 om 13:39
152 Antwoorden / 0 Vragen

Ja natuurlijk kan dat..

U kunt zich niet verzekeren voor lopende zaken. Of u moet dat hebben gemeld voordat u de verzekering afsloot. Maar dan was u of geweigerd voor deze zaak of u had een torenhoge premie moeten betalen.

kv
door kvjapio - Oct 18, 2017 om 14:18
281 Antwoorden / Vragen

Dat kan wel. Maar misschien kunt u fbto voorleggen dat u tijdens het afsluiten niet kon vermoeden dat u persoonlijk zou worden benadeeld.
Overigens noemt u vier zaken door elkaar, waarmee u er zelf al een puzzel van maakt (bouwplan, positie oudere werknemer, boom in uw tuin, recht van overpad).

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2017 om 14:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen
me
door mein33 - Oct 18, 2017 om 15:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Staat simpelweg in de voorwaarden.

Zaken die reeds lopen zijn niet achteraf (meer) te verzekeren.
Sommige verzekeraars hanteren zelfs nog een periode van drie maanden na het afsluiten van de verzekering waarbij in dan ontstane geschillen geen bijstand wordt verleend.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2017 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou u nu ineens een probleem gaan krijgen met uw werkgever, hebt u wel dekking.

boppe1943
door boppe1943 - Oct 18, 2017 om 17:27
1129 Antwoorden / 98 Vragen

FBTO heeft terecht gehandeld. Zij gaan ervan uit dat u problemen met de bouwplannen had kunnen verwachten toen de verzekering werd afgesloten. Ook wordt men niet geholpen als de gebeurtenis tijdens de verzekering plaatsvond.