de
door deboskabouter Aug 11, 2013 om 21:14
Geldzaken & recht

Tweede hypotheek op mijn naam , kan ik een hypotheek afsluiten ?

Beste medeforummers, ik en mijn inmiddels ex vrouw hebben in 2005 een huis gekocht , omdat zij wat geld kreeg van der ouders zijn we getrouwd op huwelijkse voorwaarden en kwam het huis volledig op haar naam te staan. 2 jaar later hebben wij een verbouwing gedaan en een tweede hypotheek afgesloten , die echter wel op beide namen...

Nu 2 jaar geleden ben ik gescheiden en wil ik graag een huis gaan kopen, maar ik vraag me af of dat door die 2 e hypotheek überhaupt mogelijk is omdat die nooit van mijn naam is gehaald ofzo. Mijn ex woont gewoon nog in dat huis maat ik ben wel bang dat als zij bijvoorbeeld straks de lasten niet meer kan betalen de bank misschien bij mij aan klopt ? Graag wat advies , het zou me erg helpen ! Alvast bedankt

10665 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2013 om 21:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult geen hypotheek voor de aanschaf van een huis kunnen krijgen, zolang u niet door de bank ontslagen bent van hoofdelijke aansprakelijkheid van die andere hypotheek.

Ik begrijp niet dat een en ander niet aan de orde is geweest tijden het opstellen van het convenant voor de echtscheiding.

U zult dus met uw ex en de bank moeten overleggen of zij die tweede hypotheek volledig op haar naam kan krijgen.

Ook ten aanzien van de fiscus moet dat geregeld worden, want de situatie zoals die nu is, levert straks de grootste fiscale problemen op.

En inderdaad, als zij niet meer betaalt, komen ze gewoon bij u.

Het lijkt wel of al die advocaten tegenwoordig zitten te slapen, dat dat zelfs niet besproken wordt.

de
door deboskabouter - Aug 11, 2013 om 21:46
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste tijger bedankt voor het antwoord.
Is het zo dat een tweede hypotheek ergens geregistreerd staat ? Naar mijn weten niet bij een bkr ofzo toch ?

Ik denk dat het een probleem gaat worden en mijn ex die hyptoheek niet alleen op haar naam krijgt ivb met haar inkomen , echter het huis wat we toen kochten hebben we met het geld van haar ouders. 2 ton gefinancierd en die overige 100.000 staat dus op haar naam , de tweede hypotheek was 56.000 die staat dus op beide namen.

Maar goed misschien als ik straks de bank in schakel willen ze straks het hele bedrag opeisen , zou dit wel handig zijn ?

Met de belastingsdienst is het wel goed geregeld maar toen met de scheiding helaas niet , misschien ook uit angst dat zij met de kinderen op straat zou komen te staan . Tot nu toe heeft ze altijd gewoon keurig de lasten betaald,maar binnenkort zal ze wel de rentevaste periode moeten verlengen , zou dat voor problemen zorgen?

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2013 om 22:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste boskabouter

Hypotheken worden niet geregistreerd bij het BKR. Maar dat doet er verder niet toe. Als u een hypotheek aanvraagt, moet u met uw financiële billen bloot en u kunt dit niet verzwijgen.

Als er gewoon aan de betalingsverplichting wordt voldaan, kan de bank helemaal niets opeisen.

Ook het aangaan van een nieuwe renteperiode geeft geen problemen, zolang er maar betaald wordt.

Dus als ik het goed begrijp, is er een pand gekocht van circa € 300.000, waarvan uw ex € 200.000 van haar ouders heeft gekregen en er is een hypotheek van € 100.000 op haar naam alleen, plus een hypotheek van € 50.000 op uw beider naam. Misschien is het mogelijk, gezien haar zeer gulle ouders, dat die ouders borg staan voor die tweede hypotheek, zodat u van hoofdelijke aansprakelijkheid kan worden ontslagen.

U zegt dat het met de belastingdienst wel goed geregeld is. Ik vraag mij af wat u daar hebt kunnen regelen. Na verloop van tijd is de rente over die tweede hypotheek nog maar deels aftrekbaar.

Dus mocht u zelf werkelijk een huis willen kopen, dan zult u een en ander met de bank en uw ex moeten zien te regelen, anders krijgt u nooit een hypotheek.

de
door deboskabouter - Aug 11, 2013 om 22:23
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ja dat klopt inderdaad tijger ,
Dus als alles gewoon betaald word is er geen probleem ? Dus u verwacht niet dat de bank moeilijk zal gaan doen?

Wellicht als in aangeef dat ik ontslagen wilt worden van aansprakelijkheid en der
Ouders werken niet mee dat de bank het niet tolereert ?

Ik heb direct bij het uit elkaar gaan de belastingdienst stopgezet de teruggave van het huis en fiscaal partnerschap dat hebben we laten regelen bij onze belasting adviseur en dat gaat tot nu toe gewoon goed hoor gelukkig .

Als ik bij het kopen van een nieuw huis met de billen bloot
Moet staat er toch niet op mijn kont getatoeëerd dat ik een deel van een tweede hypotheek
Op mijn naam heb staan?

Overig ben ik niet van plan dat te gaan verzwijgen want daar heb je alleen maar jezelf mee .

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2013 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om met het laatste te beginnen, als u valse of foute gegevens verstrekt, geeft dat de nodige problemen. Ik neem aan dat de bank een en ander controleert in het hypotheekregister. Dat weet ik niet zeker, maar verzwijgen is geen optie.

Zolang er geen problemen zijn met het betalen, maakt de huidige bank ook geen problemen.

Als uw ex volgens de regels van de bank niet voldoende inkomen heeft om aan haar verplichtingen te voldoen, zal de bank niet meewerken aan het ontslaan van u uit hoofdelijke aansprakelijkheid. De enige mogelijkheid is dat haar ouders die verplichting, uiteraard met toestemming van de bank, overnemen, of borg staan.

Dat u de restitutie van de belastingteruggave hebt laten stopzetten is prima, maar na twee jaar is voor uw ex de helft van de rente over die tweede hypotheek niet meer aftrekbaar. Dus zo goed geregeld is het niet met de belastingdienst.

de
door deboskabouter - Aug 11, 2013 om 23:04
9 Antwoorden / 2 Vragen

Wat heeft dat voor invloed op mij dan tijger ? Dat begrijp
Ik niet zo goed .

Als haar haar ouders daar nou niet aan mee werken en de bank ook niet , wat dan te doen ?? Dat zou beteken dat ik nooit meer een huis kan kopen ?

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2013 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste boskabouter

Crue gezegd, ja dan kunt u geen huis kopen voordat die tweede hypotheek is afgelost. Of u moet zo'n flink inkomen hebben, dat de hypotheek voor het huis wat u wilt kopen, plus die hypotheek op het huis van uw ex samen ruimschoots onder de norm blijft die de banken hanteren.

Hoe wordt die tweede hypotheek afgelost? Wordt er iets op afgelost? Hoe is het risico verder afgedekt?

Ik weet niet wat u in het echtscheidingsconvenant hebt afgesproken, maar normaal gesproken zou u kunnen vorderen dat het huis verkocht wordt om die hypotheek te kunnen aflossen. Zou in deze situatie natuurlijk een rare gang van zaken zijn. Maar u ben niet verplicht verbonden te blijven met uw ex door die hypotheek.

Dus misschien willen uw ex-schoonouders nog eens in de buidel tasten om de echtscheiding echt definitief te maken.

kl
door klusman - Aug 14, 2013 om 11:47
91 Antwoorden / 9 Vragen

Ik vind het een beetje een vreemd verhaal. U hebt een tweede hypotheek op uw naam, terwijl u geen onderpand hebt. Hoe kan dat??

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2013 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@klusman

Dat is niet zo vreemd. Ts heeft meegetekend voor de tweede hypotheek op het pand van zijn toenmalige echtgenote.

il
door iljaha - Aug 14, 2013 om 13:19
180 Antwoorden / 3 Vragen

Hypotheken worden ingeschreven bij het kadaster, en die inschrijving blijft ook als er 100% is afgelost. Pas als de hypotheekovereenkomst is beëindigd, al dan niet vroegtijdig, verdwijnt de inschrijving. Let er wel op dat de bank die uitschrijving niet vergeet!
Gewoon een goed gesprek aangaan met uw ex lijkt me het meest handig (evt na contact met uw echtscheidingsadvocaat), van rare kronkels verzinnen wordt niemand beter. En als dat niet lukt, dan geldt het oude gezegde "die zijn billen brandt, moet op de blaren zitten".

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2013 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@iljaha

Wat voor rare kronkels worden er dan verzonnen? Het gaat hier helemaal niet over de uitschrijving bij het kadaster, maar de hoofdelijke aansprakelijkheid tov de bank.

me
door mein33 - Aug 14, 2013 om 13:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@deboskabouter,

Het lijkt mij een vreemde zaak dat een gezamenlijke hypotheek niet is meegenomen in de scheidingsprocedure, want ongeacht dat u op huwelijksevoorwaarden getrouwd was, heeft er toch een boedelscheiding plaatsgevonden. Hieronder valt ook een gezamenlijke financiele verplichting.
Is de door u bedoelde hypotheekakte destijds wel gepasseerd bij de notaris ?
Ik adviseer u, voor u verdere stappen onderneemt, bij de advocaat die bij uw scheidingsprocedure was betrokken nader te informeren over de stand van zaken m.b.t. deze hypotheek en hoe u verder dient te handelen.

de
door deboskabouter - Aug 18, 2013 om 23:13
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Mein33,
Het is niet heel vreemd, de rechte kan wel bepalen dat alles op haar naam komt,maar daar hoeft de bank nog niet me akkoord te gaan , dus dat moet altijd via de bank geregeld worden.

Maar stel al we nu ontslag aanvragen van hoofdelijke aansprakelijkheid, en dat lukt niet vanwege haar inkomen... zouden haar ouders dan garant kunnen staan voor dat deel?

Ik heb helaas niet echt het idee dat ze mee gaat werken...

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2013 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boskabouter

Als haar ouders niet mee willen werken in de zin van borg staan voor die tweede hypotheek, dan houdt het op.

En de rechter bepaalt niet of alles op haar naam komt. U bent een verplichting aangegaan tegenover de bank. Pas als aan die verplichting is voldaan, dus als de hypotheek is afgelost, of als iemand anders uw verplichting met toestemming van de bank overneemt, bent u er van af.

de
door deboskabouter - Aug 7, 2014 om 22:36
9 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi nog even terug komend op dit topick.. Ik heb inmiddels een woning kunnen kopen, je komt er niet vanaf dus het wordt volledig mee gecalculeerd in de nieuwe hypotheek gelukkig was de abn erg coulant! Iedereen nogmaals bedankt

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2014 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dan maar, hoop ik. En ik hoop dat uw ex aan haar verplichtingen blijft voldoen, zodat ze niet bij u op de stoep komen staan.

de
door deboskabouter - Aug 7, 2014 om 23:14
9 Antwoorden / 2 Vragen

Nee precies maar daar ben ik ook niet bang voor, alles is onder controle gelukkig