mi
door mina01 Jan 25, 2009 om 16:13
Geldzaken & recht

Tweede woning

Beste allemaal,

Mijn man en ik bezitten een woning met een hypotheek. We willen met een hypotheek op de overwaarde van deze woning een appartementje kopen waar één van mijn dochters (we hebben er twee) in kan gaan wonen. Mijn vraag is voornamelijk wat de mogelijke aanpakken zijn qua belasting.

Zou het bijvoorbeeld handig zijn om dit appartement als tweede woning voor onszelf te kopen of zouden we het op de naam van mijn dochter moeten laten zetten?

En is het voordelig (en mogelijk) om ook mijn tweede dochter erin te betrekken, terwijl maar één van hen er daadwerkelijk in gaat wonen? Ieder van hen bezit dan 50% van het huis.

Alvast bedankt!

Mvg, Mina

479 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jan 25, 2009 om 16:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Afhankelijk van uw financiële positie zou ervoor kunnen kiezen om zelf een hypotheek op de eigen woning te nemen zodat u de overwaarde in handen krijgt.

Dat geld leent u vervolgens door aan uw dochters, die van dat geleende geld het appartement kopen. Uw dochters moeten dan wel rente aan u gaan betalen, maar die rente is voor de aldaar wonende en inschreven dochter fiscaal aftrekbaar en u kunt er voor kiezen om de rentebetaling middels schenkingen te verzachten. De nog thuiswonende dochter zal haar aandeel in het appartement in Box 3 moeten opgeven, maar daar staat dan ook de hele schuld in Box 3 tegenover.

Zo houden uw dochters de maximale fiscale voordelen, is de waardestijging van het appartement voor hun portemonnee en kunt u zo af en toe nog wat schenken.

Uiteraard kunt u meteen gebruik maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling zodat uw dochters minder aan u hoeven te lenen omdat zij een deel van de benodigde gelden van u krijgen.

U kunt het ook op eigen naam kopen en verhuren. In dat geval moet u het appartement opgeven in Box 3, maar daar staat voor u ook een schuld tegenover in Box 3.

Ook kan er voor worden gekozen om alleen de daar haar in trek nemende dochter het appartement aankoopt en een lening bij u aangaat. Als zij dan vertrekt, kan uw andere dochter het kopen. Fiscaal voordeel is dat de rente in het geheel voor de aldaar wonende dochter aftrekbaar is. Fiscaal nadeel: je betaald bij de 1e aankoop overdrachtsbelasting, maar ook bij de overdracht aan de 2e dochter.

Er zijn dus een aantal mogelijkheden. Bespreek die eens met een (kandidaat-) notaris en kijk wat u voor het u gunstigst is en het beste aanvoelt.

grindweg
door grindweg - Jan 25, 2009 om 17:54
2308 Antwoorden / 28 Vragen

 buiten het beridht wat er al staat spelen er meer factoren , zoals wat gebeurt er als uw ansere dochter haar deel op eist, belasting vrije schenking elk jaar van een kleine 4500euro. tot 36 jaar een een malige uitkering. maar let met alles op dat de hypotheek van een tweede huis ed niet aftrekbaar is. neem een zeer goede fiscalist in de arm. dat is nog het aller beste. kost een paar centen maar dan bent u zeker.

marcel75
door marcel75 - Jan 25, 2009 om 19:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Grindweg,
Waarom kosten maken voor een fiscalist, als de notaris alles in 1x kan regelen? Dan weet je ook meteen zeker dat het civielrechtelijk klopt.

En waarom zou de andere dochter "haar deel opeisen"? Een schenking is een cadeautje, geen recht of verplichting. Het is natuurlijk nooit aan te raden om "stiefkinderen" te maken door de een wel en de ander geen schenking te geven, maar een schenking opeisen is niet mogelijk.

fl
door flextell - Jan 27, 2009 om 14:28
10 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>

vul eens een formulier in op [edit redactie]

ze doen niet alleen problemen oplossen maar ook voor dit weten ze wel oplossingen.