br
door brandweerauto Sep 20, 2015 om 19:42
Geldzaken & recht

Uitkering / kostendelersnorm

hallo

Mijn vraag Ik woon bij mijn vader in en die heeft zijn pensioen uitkering .Ik heb zelf op dit moment een bijstand uitkering.per 1 juli is de nieuwe regeling in werking gegaan van de kostensdelersnorn .geld deze regeling alleen als mijn vader ook bijstand uitkering ? of maakt dat niet uit wat voor inkomsten je medebewoonder heeft.

996 7 Rapporteer

getty
door getty - Sep 20, 2015 om 19:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Jij
Wordt gekort op je bijstand omdat je bij iemand inwoont. De ander zonder bijstand niet.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2015 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kostendelersnorm die uw vader zou kunnen treffen omdat hij met u samenwoont, oftewel een korting van 20% op zijn AOW, is in ieder geval uitgesteld tot 1 januari 2018.

ho
door hopetobehelping - Sep 20, 2015 om 20:32
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste brandweerauto,

de kostendelersnorm heeft te maken met het aantal volwassenen waarmee u onder één dak woont.
Het maakt voor de kostendelersnorm voor uw bijstand dus niet uit of en welke inkomsten uw vader heeft.
In de volgende link leest u meer, klik hier.

door 1953 - Sep 21, 2015 om 02:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Kostendelersnorm

U moet eens naar de bijlage kijken van het Ministerie van SZW, daar vindt u uw antwoord.

In het kort komt het op neer dat u op uw uitkering wordt gekort, ook al bent u een mantelzorger.
De wet gaat vanuit dat als er meerdere (volwassen) personen in een huis (samen)wonen dat er meerdere inkomsten, op welke wijze dan ook, zijn en dat dan een 'gezamenlijke huishouding' vormt.

br
door brandweerauto - Sep 22, 2015 om 20:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

dankje wel voor jullie antwoorden

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2015 om 22:10
16883 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 21 sep 2015, 02:37]Kostendelersnorm

U moet eens naar de bijlage kijken van het Ministerie van SZW, daar vindt u uw antwoord.

In het kort komt het op neer dat u op uw uitkering wordt gekort, ook al bent u een mantelzorger.
De wet gaat vanuit dat als er meerdere (volwassen) personen in een huis (samen)wonen dat er meerdere inkomsten, op welke wijze dan ook, zijn en dat dan een 'gezamenlijke huishouding' vormt.

Op zich OK maar waar staat dat Ts mantelzorger is?

door 1953 - Sep 23, 2015 om 03:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 22:10][quote=1953 schreef op maandag 21 sep 2015, 02:37]Kostendelersnorm

U moet eens naar de bijlage kijken van het Ministerie van SZW, daar vindt u uw antwoord.

In het kort komt het op neer dat u op uw uitkering wordt gekort, ook al bent u een mantelzorger.
De wet gaat vanuit dat als er meerdere (volwassen) personen in een huis (samen)wonen dat er meerdere inkomsten, op welke wijze dan ook, zijn en dat dan een 'gezamenlijke huishouding' vormt.

Op zich OK maar waar staat dat Ts mantelzorger is?

Doelde het als een voorbeeld. Onlangs was nog een reportage bij Meldpunt (MAX) van een mantelzorger die ook werd en wordt gekort, voelde zich gestraft. Vandaar dat voorbeeld. Het zou ook een alleenstaande moeder/vader met drie volwassen werkloze inwonende dochters kunnen zijn geweest.