mr
door mrt2 Jan 7, 2014 om 21:15
Geldzaken & recht

Valutering

Ik heb een beleggersrekening en op mijn rekeningafschrift zag ik, dat mijn bank een rentedatum hanteert die 3 dagen na de boekingsdatum ligt. Ik meende dat dit per 1-11-2009 niet meer is toegestaan. Mijn vraag daarom, hoe zit dit precies?

2910 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2014 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is inderdaad niet meer toegestaan, dus vraag uw bank hoe dat zit.

ph
door philip36 - Jan 7, 2014 om 22:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u aandelen verkoopt staat het bedrag natuurlijk niet meteen op uw rekening.
Het duurt 3 werkdagen voordat u over uw geld kunt beschikken.

jantje7
door jantje7 - Jan 7, 2014 om 23:08
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ook bij aankoop van aandelen is de valuta datum 3 dagen later dan de aankoop datum.
Bij kopen / verkopen opties is het 1 dag. Staat duidelijk in de voorwaarden bij b.v. Binckbank

mr
door mrt2 - Jan 8, 2014 om 00:19
24 Antwoorden / 12 Vragen

Even wat datums:
Er is mij door de bank bericht, dat het bedrag 30 december op mijn rekening is bijgestort. Dit is voor deze bank een interne overboeking. Op mijn dagafschrift zie ik aan het nieuwe saldo, dat 31 december de boekdatum is. De bank vermeldt op mijn afschrift echter alleen een rentedatum en bij het betreffende bedrag staat daar 3 januari.
De bank heeft mij laten weten, dat de bijboeking meetelt in het saldo zoals vermeld op het fiscale jaaroverzicht bij 31-12-2013. Dit betekent, dat ik daarover ook nog eens 1,2% rendementsheffing ga betalen. Aan deze boeking/valutering kunnen/willen zij verder niets veranderen.

fi
door fisbel - Jan 8, 2014 om 02:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is een bekend probleem. Afboeken aan het eind van het jaar bijvoorbeeld op 30 of 31 december betekent bij de meeste banken dat de datum op het afschrift 2 of 3 januari is. Praktijkvoorbeeld: giften worden op 30 december overgemaakt. Op overzicht saldi is de vermindering in saldo te lezen. Maar op het afschrift staat een datum van een paar dagen later. Een datum in het nieuwe jaar.

De consequentie is dat de afschrijving / afschrijvingen niet meegenomen wordt /worden voor de vermogensrendementsheffing Box 3. En in dit voorbeeld moet de giftenaftrek alsnog naar het volgende jaar.

Hoe het precies werkt weet ik niet. Veel mensen meenden en menen belasting te besparen door op 30 of 31 december bedragen weg te sluizen van de ene bankrekening naar de andere bankrekening. Het bedrag verdween dan even van de rekening. Mocht deze 'truc'in het verleden al mogelijk zijn, daar is kennelijk door deze wijze van verwerking een stokje voor gestoken. Terecht natuurlijk.

Maar wel vervelend als je met de beste bedoelingen en binnen de wet betalingshandelingen uitvoert die door deze pauze in verwerking nadelig voor je uitpakken.

jantje7
door jantje7 - Jan 8, 2014 om 07:18
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=
De bank heeft mij laten weten, dat de bijboeking meetelt in het saldo zoals vermeld op het fiscale jaaroverzicht bij 31-12-2013. Dit betekent, dat ik daarover ook nog eens 1,2% rendementsheffing ga betalen. Aan deze boeking/valutering kunnen/willen zij verder niets veranderen.

U zoekt spijkers op laag water. Of nu het aandelen saldo of het bankrekening saldo meetelt voor het vaststellen van uw vermogen maakt dus niets uit. Dus beslist niet beide.

mr
door mrt2 - Jan 8, 2014 om 08:52
24 Antwoorden / 12 Vragen

Oké, dat begrijp ik, Het feit blijft evengoed, dat, of de bank boekt en valuteert op 31 december, of boekt en valuteert op 3 januari en niet dus op 30/31 december boeken en 3 januari valuteren. Bovendien is mij op 30/31 december door de bank meegedeeld, dat ik pas in januari over het vrijgevallen bedrag kon beschikken.