yo
door youdid Mar 9, 2009 om 20:11
Geldzaken & recht

Van koop naar huur, wat te doen met overwaarde?

Mijn moeder gaat haar huis verkopen en dit zal haar uiteindelijk een flink bedrag gaan opleveren. Omdat ze gaat samenwonen en met haar partner wil gaan huren, zal ze dit bedrag op een goede manier moeten gaan bewaren. Maar waar en hoeveel belasting moet ze erover gaan betalen? Kan ze dit bedrag gaan vastleggen voor huurrecht en hoeft ze er dan helemaal geen belasting over te betalen?

Kortom, wat doet iemand met de overwaarde van zijn huis, na de verkoop als hij/zij die voor lange tijd nergens anders in zal gaan investeren?

Elk advies is welkom.

5407 4 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 9, 2009 om 20:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag youdid,

Het bedrag dat overblijft na evt. boeterente en doorhaling van de hypotheek en evt. andere kosten van verkoop door makelaar o.i.d. is ter vrije beschikking.
Er hoeft ook geen belasting van te worden betaald, zij het dan dat het aldus verkregen vermogen aangegeven moet worden in box 3. Dat betekent dat er jaarlijks 1,2 % van naar de fiscus gaat, voor zover dat het belastingvrije vermogen te boven gaat.
Dat is te verevenen door het weg te zetten in b.v. een termijndeposito tegen een rente van minstens 4 %. Dat kan thans nog wel, afhankelijk van de grootte van het bedrag en de termijn. Maar met dat percentage blijf je de inflatie niet voor.

Het mooiste is dat ze de inflatie ook nog goed kan maken, zeg 1,5 %. Dan zou ze moeten zorgen dat dat ze 5,5 % rendement kan maken. Dat is, denk ik, niet mogelijk bij een bank van goede naam.

Let daarbij op dat de Nederlandse Bank tot het najaar nog èèn ton garandeert. Misschien langer. Indien niet, dan is het vrijgekomen bedrag te splitsen over meerdere banken.

Soms levert speculatie meer op, doch dat is riskant. Voorbeelden thans te over. Nooit doen van geld dat ze ooit denkt nodig te hebben voor b.v. levensonderhoud of huur.

Van de termijndeposito, (met termijn van 1 maand tot vele jaren naar keuze is mogelijk, met verschillend rendement) kan ze na afloop van een termijn het geld dat ze voor huur etc. denkt nodig te hebben er af nemen en de rest weer vastzetten.

Hardware ERror MAN

marcel75
door marcel75 - Mar 9, 2009 om 21:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als ze gaat samenwonen en een fiscaal partnerschap aangaat, heeft ze samen met haar partner een vrijstelling van grofweg € 44.000,--. Alles wat ze daarover heen gaan, moeten ze 3% belasting betalen over een fictief rendement van 4% (netto dus 1,2%).

Als ze binnen 5 jaar toch besluit een ander huis weer te kopen, dan zal ze rekening moeten houden met haar eigen-woning-reserve. Voor de winst die ze nu int, mag ze namelijk fiscaal gezien geen hypotheek meer afsluiten.

Wat ze ook kan doen, is regelmatig schenkingen doen aan de kinderen. Scheelt in de successierechten bij overlijden en in haar box 3 vermogen.

grindweg
door grindweg - Mar 9, 2009 om 21:30
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als u het gaat sparen oid dan wel spreiden niet op een bank dus. het ligt ook aan uw leeftijd wat er mogelijk is.u kan ook voor een deel een lijfrente kopen oid

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 9, 2009 om 23:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ youdid:

Als ze van vrij te besteden geld een lijfrente koopt, moet ze wel bedenken dat ze een garantiekapitaal polis neemt, die op einddatum een gegarandeerd eindkapitaal oplevert. Anders weet ze nooit welk bedrag er op einddatum over is. Ze kan een begunstigde aangeven voor het onverhoopte geval dat ze voor de einddatum overlijdt. In ieder geval daar niet ook nog een overlijdensrisicoverzekering bij afsluiten. Dat is dan niet nodig. de verzekeringsmaatschappijen worden niet van niets zo groot en luxe. Juist door dit soort verzekeringen. Robein Leven N.V. brengt geen kosten in rekening.

Banksparen is daar als alternatief voor bij gekomen sinds 01-01-2008. Laat je daarover bij een bank naar je keuze over voorlichten. Maar denk dan wel aan de maximum garantie door de Ned.Bank per persoon bij èèn bank.

Maar ik denk niet dat dit meer rendement oplevert dan een deposito en het geld zit bij een lijfrentepolis tot aan de einddatum vast.

H.