sa
door salomon Dec 24, 2005 om 12:15
Geldzaken & recht

Verantwoording woningstichting

Mijn ouders willen hun huis verkopen en een seniorenwoning gaan huren.
Ze staan al langer dan 6 jaar ingeschreven bij de woningstichting (ws
voortaan). Bij deze ws geldt dat als maximale inschrijfduur 6 jaar
wordt gehanteerd, dwz dat als 2 personen reageren op een woning en
beide staan langer dan 6 jaar ingeschreven, dat de oudste hem krijgt.

De ws is niet geneigd openheid van zaken te geven... Zo zouden mijn
ouders bv. graag willen weten wie er nog boven hen op de wachtlijst
staan (met een hogere leeftijd dus). Op het moment dat een woning
waarop zij gereageerd hebben aan iemand anders wordt toegewezen, willen
wij eigenlijk graag weten of dat wel terecht is, en geen
vriendjespolitiek.

De verantwoording die de ws aflegt is vrij gebrekkig: eens per 2 weken
in een regionale krant. Er staat dan vaak de mededeling : "De overige
woningen zijn nog in behandeling", waaronder dan vaak de
seniorenwoningen vallen, en waarop nooit meer wordt teruggekomen...

Hebben mijn ouders recht om te weten op welke positie op de wachtlijst
zij exact staan ? Kunnen zij de ws dwingen  inzage te geven
waarom een woning terecht aan een ander wordt toegewezen ?

Alvast hartelijk bedankt voor uw reacties....

597 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 24, 2005 om 12:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Uw ouders kunnen vragen hoe hoog zij op de ranglijst staan. Dit geeft
echter alleen een indicatie hoeveel mensen er nog voor hun staan. Er
kan altijd een urgent geval tussenschuiven of helemaal voorgaan.

Inzage in aan wie de woning is toegewezen en waarom zal de
woningstichting niet geven in verband met de privacy van de mensen, die
de woning toegewezen hebben gekregen.

Vladja

sa
door salomon - Dec 24, 2005 om 16:56
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Vladja,

Bedankt voor je reactie, maar ik heb er helemaal niets aan. Ik snap dat ze de ws kunnen vragen, maar zoals gezegd zijn die niet erg geneigd zich te verantwoorden en openheid van zaken te geven... De kwestie is dus : kan je de ws dwingen zich te verantwoorden en je je plaats op de wachtlijst te vertellen. Beter lezen volgende keer...

Toch bedankt...

vladja
door vladja - Dec 24, 2005 om 17:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Uit mijn antwoord blijkt dat je ze dus niet kan dwingen om te vertellen
op welke plaats je staat en al helemaal niet wie een woning toegewezen
krijgt en waarom vanwege de privacy.

Vladja

hutch
door hutch - Dec 24, 2005 om 17:30
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Zou Salomon (of zijn/haar ouders) zich niet kunnen beroepen op openbaarheid van bestuur en op zijn minst de leeftijd kunnen vragen van degene aan wie die woning is toegekend (gegund)?

Anders is het inderdaad erg ondoorzichtig en valt er weinig te controleren.

Gr. Hutch

vladja
door vladja - Dec 24, 2005 om 19:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hutch, ik vrees dat als de mensen jonger zijn dan de ouders, je om
uitleg kan vragen. Dat zit je gelijk op het privacy gebied. Het enige
wat zij kunnen doen is uitzoeken wie er toezicht houdt op de toewijzing
en daar een gesprek mee aan gaan om duidelijkheid te krijgen over de
algemene gang van zaken. Die persoon zal nooit op individuele gevallen
ingaan.

Natuurlijk is er openbaarheid van bestuur, maar dat wordt afgeschermd
door de privacy. Het is vaak bij ws een zeer ondoorzichtige zaak,
waarbij af en toe naar buiten komt dat er ook vriendjespolitiek wordt
bedreven. Maar dan is er meestal een klokkenluider die iets naar buiten
brengt. Als buitenstaander maak je weinig kans om daar je vingers
achter te krijgen.

Het enige wat je kunt doen, is naar zo'n woning gaan een tijdje nat de
inschrijving en trachten uit te vinden waarom deze mensen de woning
hebben gekregen. Je bent dan volkomen afhankelijk van hun medewerking.
Ik denk dat die mensen daar niet op zitten te wachten, zeker niet als
zze voorrang hebben gekregen. Daar zal je eerst minstens een vijftal
duidelijke overtredingen van de reglementen moeten verzamelen, voordat
je iets kunt ondernemen.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 24, 2005 om 19:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Excuus voor de typefouten.

hutch
door hutch - Dec 24, 2005 om 20:18
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dus het enige wat over blijft is eigen rechercheurtje spelen en er proberen achter te komen wat de leeftijd van die mensen is. Maar of dat ook veel zin heeft, weet ik niet, in ieder geval niet meer voor die woning. Zij zullen die woning toch niet krijgen, al zou het ook duidelijk worden dat er (mogelijk) vriendjespolitiek bedreven wordt.

Als zij een gesprek aangaan met de verantwoordelijke persoon, zal deze toch moeten verklaren, dat de andere mensen ouder zijn in leeftijd. Wil hij hier niets over verklaren, klopt er in het geheel iets niet.

En natuurlijk hebben die ouders er recht op om te weten op welke plaats zij dan staan.

Gr. Hutch

je
door jessicaorl - Dec 28, 2005 om 23:27
36 Antwoorden / 3 Vragen

Ze hebben wel het recht om na te gaan, op welke plaats zij op de wachtlijst staan. Helaas hebben ze niet het recht, om de ws te dwingen, waarom een woning aan een ander wordt toegewezen.

Heel vervelend, maar zo is het nu eenmaal. Heeft inderdaad te maken met privacy, maar er speelt uiterard meer. Toewijzing van woningen gebeurt niet altijd op de meest eerlijke wijze. Hoe vaak gebeurt het niet, dat een kennis of familielid van iemand, die el in een complex woont of een aanvraag ingediend heeft voorrang krijgt. Dat is mij ook al een keer overkomen.

Logisch dat een ws of woningbouwvereniging daar geen openheid in geeft.

Jesse.