te
door tempelaarsrgm Jun 6, 2012 om 16:14
Geldzaken & recht

Vergoeding autoschade

Beste,
In Januari 2011 is mijn geparkeerde auto, door toedoen van een dronken Poolse bestuurder met een Pools voertuig, volledig vernield en total loss verklaard. Nadat de politie deze bestuurder heeft aangehouden en getuigenverklaringen heeft opgenomen, is de zaak door de politie behandeld, in een dossier gestopt en ( schijnbaar ) opgestuurd naar justitie. Tot nu toe hoor ik daar helemaal niets meer van. Ik weet niet of Justitie de zaak ontvangen heeft en hoe en wat ik nu verder moet doen. Had ik dingen moeten doen op de plaats van het ongeval? en zo ja.. wat dan? Wat kan ik nu doen om mijn geleden schade terug te krijgen? Ik weet het echt niet meer. Kan iemand mij helpen. Waar en bij wie moet ik zijn? Hoe moet ik zaken aanpakken? Hoelang gaat die toestand duren?

884 10 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 6, 2012 om 16:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Weet je bij welke poolse maatschappij de WA-verzekering loopt? Staat dat op het schadeformulier?

Vladja

zwemmer
door zwemmer - Jun 6, 2012 om 16:16
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Heeft u de politie hierover benaderd?

vladja
door vladja - Jun 6, 2012 om 16:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zwemmer schreef op woensdag 6 jun 2012, 16:16]Heeft u de politie hierover benaderd?

De politie geeft geen info betreffende een eventuele strafzaak en voor het opvragen van een proces-verbaal moet je tegen betaling van een kleine vergoeding zijn bij : Stichting Processen Verbaal ...

Vladja

vladja
door vladja - Jun 6, 2012 om 16:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Iedere EU-verzekeringsmaatschappij heeft voor autoschades etc. een "vertegenwoordiger" in het land waar de schade plaats vindt, omdat die bekend is met de landelijk geldende wet- en regelgeving, die op de schade van toepassing is.

Daarom mijn vraag naar de poolse maatschappij, dan kan ik de nederlandse vertegenwoordiger geven.

Daarmee kan je de schade gewoon in de Nederlandse taal afhandelen.

Vladja

hagaman
door hagaman - Jun 6, 2012 om 16:30
107 Antwoorden / 5 Vragen

Wij hebben binnen ons bedrijf soortgelijke situatie gehad en ik moet u teleur stellen maar het is nu all 3 jaar geleden en we hebben nog steeds geen cent ontvangen :) dus ik geloof niet dat u er überhaupt iets van kunt krijgen want meeste verzekeringen dekken de schade niet als iemand dronken is, in ieder geval in Poland. Dus ik zou zeggen vergeet het. zand erover. leven gaat door :)

vladja
door vladja - Jun 6, 2012 om 16:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

haganan,

Heb je dat gehoord van de Nederlandse vertegenwoordiger? Of ben je rechtstreeks met de polen in onderhandeling gegaan?

Vladja

zwemmer
door zwemmer - Jun 6, 2012 om 16:49
2638 Antwoorden / 35 Vragen

@Vladja, ik stelde mij voor dat de politie hiertoe - zij het niet precies- toch iets over het verdere verloop zou kunnen zeggen of tenminste info naar de link die jij geeft had kunnen noemen. Maar goed, links onderaan de link staan wat info-mogelijkheden. Na zo'n lange tijd mag er wel eens wat duidelijkheid komen.

vladja
door vladja - Jun 6, 2012 om 16:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

zwemmer,

De politie kan niets over het verdere verloop zeggen. De zaak wordt ingestuurd naar het OM en het is verder aan de Officier van Justitie om te beslissen wat er gaat gebeuren. Dagvaarden, administratief afdoen met een forse boete etc. De politie staat daar buiten. Voor hun is de zaak afgedaan.

Vladja

emcede
door emcede - Jun 6, 2012 om 17:34
960 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=hagaman schreef op woensdag 6 jun 2012, 16:30] want meeste verzekeringen dekken de schade niet als iemand dronken is, in ieder geval in Poland.
Dit is onzin. Als de aanrijding in Nederland heeft plaatsgevonden, is de Nederlandse wetgeving van toepassing. En alcohol is geen toegestande uitsluiting, dus de verzekeraar zal gewoon moeten betalen.

Het grootste probleem is a. de juiste verzekeraar vinden en b. aansprakelijkheid aantonen.

Voor a. gaat u naar Klik hier. Als u niet weet wie de Poolse verzekeraar is, kunt u beginnen met het opvragen van het proces verbaal: Klik hier.

En voor b. neemt u contact op met de gevonden verzekeraar, u stuurt uw verhaal plus het proces verbaal en uw claim in en de zaak kan geregeld worden.

Zo makkelijk zal het niet gaan, maar begin ergens. Afwachten op de politie of justitie heeft geen enkele zin, daarmee wordt uw schade niet geregeld ook al wacht u 10 jaar!

vladja
door vladja - Jun 6, 2012 om 17:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dit is onzin. Als de aanrijding in Nederland heeft plaatsgevonden, is de Nederlandse wetgeving van toepassing. En alcohol is geen toegestande uitsluiting, dus de verzekeraar zal gewoon moeten betalen.

Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar voor alle landen, die op de groene kaart van de verzekering (internationale verzekeringsbewijs) genoemd worden.

Vladja