sa
door samson May 24, 2004 om 11:16
Geldzaken & recht

Verhaalsrecht

Nadat ik een standkachel in mijn auto heb laten inbouwen kreeg ik te maken met een grote benzinelekkage. Van de juridische afdeling van mijn autoverzekering kreeg ik telefonisch het advies de inbouwer in de gelegenheid te stellen de schade te herstellen en als daarna herstel niet goed was ik het recht had dit bij een derde te laten herstellen op kosten van de inbouwer.Een half jaar later bleek er weer een benzinelekkage te zijn en heb ik een derde de reparatie uitlaten voeren waarbij bleek dat de inbouwer op wel 10 punten verkeerd had gehandeld.Dus is mijn conclusie dat er hier sprake is van beunhazerij. Door verkeerde adressering heeft de inbouwer mijn aansprakelijkheidsstelling voorafgaande aan herstel niet ontvangen en kan ik hem via die weg niet meer aansprakelijk stellen. Kan iemand mij vetrellen of het mogelijk is om hem achteraf aansprakelijk te stellen voor het verkeerd inbouwen van de standkachel op basis van het rapport van de uiteindelijke hersteller. Dus voor de fouten die zijn geconstateerd. De schadepost is 3000,= Euro.

1078 5 Rapporteer

cl
door clemens_1 - May 25, 2004 om 07:35
4 Antwoorden / 0 Vragen

Als de onjuiste adressering aan de inbouwer is te wijten heeft de aansprakelijkheidstelling toch haar werking en kan u de inbouwer op grond van boek 6 BW artikel 74 e.v. (wanprestatie) aanspreken en schadevergoeding vorderen.

Als u de inbouwer alsnog aanpsrakelijk wilt stellen moet u hem ook een termijn stellen waarin hij het verzuim kan herstellen en daar ligt het probleem, zegt hij toe het verzuim alsnog te herstellen dan kunt u zelf niet meer voldoen aan u eigen eis.

sa
door samson - May 25, 2004 om 21:33
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank voor uw reactie. De verkeerde adressering ligt aan mij. Het originele bedrijf was failliet verklaard en onder een andere naam met dezelfde personeel voortgezet,echter dat heb ik me op dat moment niet gerealiseerd.

Tevens is het niet de bedoeling geweest een tweede reparatie door de inbouwer te laten verrichten omdat ik er ,blijkt achteraf terecht, geen vertrouwen in had.

Waar het mij om gaat is of het mogelijk is de inbouwer te vervolgen voor het feit dat het inbouwen volledig verkeerd is gebeurd.Deze conclusie komt voort uit het reparatierapport van het bedrijf die de tweede reparatie heeft uitgevoerd. Dit is een erkende installateur.

cl
door clemens_1 - May 26, 2004 om 12:18
4 Antwoorden / 0 Vragen

als de oorspronkelijke inbouwer failliet is, kunt u uw schadevergoeding indienen bij de curator, maar of het wat helpt, ik betwijfel het, succes

sa
door samson - May 30, 2004 om 09:51
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik leg mijn probleem waarschijnlijk niet goed uit ,wat blijkt uit de antwoorden.

Vooraf aan de tweede reparatie heb ik de inbouwer aansprakelijk willen stellen maar dat bericht hebben ze door een fout van mij nooit ontvangen.Ondertussen was de definitieve reparatie reeds uitgevoerd dus kan ik die weg niet meer bewandelen.

Vraag: Is het mogelijk een bedrijf te vervolgen voor het volledig verkeerd inbouwen van een standkachel in mijn auto. Dit gebaseerd op het reparatierapport van een erkende installateur die na een tweede benzinelekkage de reparatie definitief heeft opgelost.

ni
door nicolien_1 - Jun 5, 2004 om 20:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

toen de lekkage weer aan de orde kwam had u zich juridisch gezienw edeorm tot de wederpartij meoten wenden met eht verzoek de lekkage deugdelijk te herstellen.. dit heet ingebrekestelling.. Een aansprakelijkstelling al dan neit aan jusite adres voldoet heir niet. U heeft helaas zonder ingebrekestelling een derde ingeschakeld hetgeen tot gevolg heeft dat u op grond van de wet geen recht heef top vergoeding van de door u geleden schade.

U kunt uieraar dtrachen de wederparitj een gedeelte laten vergoeden, maar juridisch gezien kunt u niet zoveel ben ik bang.

Volgende keer eesst een jurist raadplagen voordat u een derde zonder meer opdrachten geeft.