mi
door mitzie1988 Aug 24, 2009 om 16:21
Geldzaken & recht

Verhoging abonnementskosten KPN

Ik ben sinds 1 maand lid van KPN.

Nu hebben ze de kosten van digitene verhoogd, zonder mij daarvan op de hoogte te brengen. Ik vroeg me af of ze dit zomaar mochten doen?
Ik ben akkoord gegaan met 7,50 per maand (staat in mijn contract, 1 jaar) Nu krijg ik ineens een afschrift van 8,50..
Het gaat mij echt niet om 1 euro, maar gewoon om de vraag of ze zomaar de abonnementskosten mogen verhogen?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op weet

2002 16 Rapporteer

willemo_1
door willemo_1 - Aug 24, 2009 om 17:17
167 Antwoorden / 0 Vragen

mitzie 1988,

Rond 29 juli 2009 heeft KPN de Digitenne abonnee's een mail gestuurd dat de prijs abonnementsprijs voortaan € 8,50 per maand gaat bedragen.

Als je het daarmee niet eens bent kan je het abonnement zonder financiële gevolgen opzeggen.
Hiertoe vóór eind augustus 2009 kontakt opnemen met de klantenservice met tel.nr. 0900-0576 voor een bedrag van € 0,45 / min. dagelijks van 8.00 uur tot 22.00 uur.

Het oude tarief was er (na een forse verlaging enkele jaren geleden) al gedurende meerdere jaren.
De prijs was eerst namelijk:
- € 13,95 p/maand als je alleen digitenne gebruikt,
- € 10,95 p/maand voor digitenne als je ook een KPN telefoon aansluiting gebruikt
- € 7,95 p/maand als je digitenne en een KPN telefoon aansluiting en ADSL van KPN gebruikt.
Deze tarieven zijn dus enkele jaren geleden gelijk getrokken naar € 7,50 p/maand.
Gezien de inflatie moest het tarief echter toch een keer worden opgetrokken en er kan moeilijk rekening mee worden gehouden dat u nu toevallig sinds één maand digitenne hebt.
De verhoging mag dus want zij geven u de kans om op te zeggen.

Met vriendelijke groet,
Willem

mi
door mitzie1988 - Aug 24, 2009 om 17:18
22 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt, ik heb nooit een email gekregen van KPN :) Maar ik weet nu dus hoe de vork in de steel zit.

Bedankt

ja
door janfanta - Aug 26, 2009 om 13:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

lulkoek verhaal van KPN want ook ik vernam het via het afgeschreven bedrag geen mail of schriftelijk stuk ontvangen zoals men beweert.

Slikken of stikken zegt KPN je betaald of zegt het op in beide gevallen fout zelf opzeggen betekend dat je geen rechten kan ontlenen aan het contract KPN gewoon aan het huidige contract houden. Ze beweren tevens circa 50% goedkoper te zijn dan anderen ook dit is een leugen, Ziggo 16,80 zonder huur van ontvangers te ontvangen KPN met 2 decoders 16,00 opgedeeld in de huur van decoders prijstijging van 1,50 naar 4 euro per stuk.

Je kunt KPN gewoon aan het huidige contract houden of KPN het contract laten opzeggen zodat jij de rechten behoudt, en dan nog KPN weigert vragen te beantwoorden omtrent de verhoging waarbij de ontvangers/decorders al lang betaald zijn.

Voor 45 ct per minut mag je bellen, ik heb mijn incasso terug gehaald en kpn laten weten 11 euro te betalen en meer niet.

ri
door richard27 - Aug 26, 2009 om 14:06
21 Antwoorden / 2 Vragen

ook ik heb geen bericht (zowel via mail als post) gehad over de verhoging. Ik wacht nog op de nieuwe afrekening. Als het zo is dat deze duurder is geworden maak ik het zelf over en niet meer dan 7,50.

Richard

willemo_1
door willemo_1 - Aug 26, 2009 om 14:20
167 Antwoorden / 0 Vragen

richard27,

Als u maar € 7,50 i.p.v. € 8,50 gaat betalen zal KPN uw Smartcard (op afstand) deactiveren zodat u uitsluitend de publieke zenders nog kunt ontvangen. Dus dan ontvangt u alleen nog  Nederland 1, 2 en 3 en de regionale zender alsmede de pubkieke radiozenders.
In de grensgebieden met Duitsland en België komen daar nog de Duitse en Belgische zenders bij.

Met vriendelijke groet,
Willem

ri
door richard27 - Aug 26, 2009 om 16:30
21 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb een contract voor 1 jaar.
ik moet hiervoor 7,50 betalen.
verhoging zal eventueel kenbaar gemaakt moeten worden zodat men evt kan overstappen.
Tussentijds in een contract zomaar de prijs verhogen zonder informatie te geven mag volgens mij niet

willemo_1
door willemo_1 - Aug 26, 2009 om 16:50
167 Antwoorden / 0 Vragen

richard27,

Aan u de taak om aan KPN aan te tonen dat u het bericht van KPN van 29 juli 2009 omtrent de verhoging niet hebt ontvangen. Dat zal u waarschijnlijk niet lukken. Ik wens u veel succes.

Groeten,
Willem

edwardus
door edwardus - Aug 26, 2009 om 16:55
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@janfanta: je trekt hier een te grote broek aan en het helpt je niet.
Niet op de manier die jij verwacht althans. Als je binnenkort
incassokosten berekend krijgt en/of uiteindelijk een BKR registratie
moet je niet gaan zeuren ok?

Zoals heel veel mensen wél al weten, mag een leverancier de voorwaarden
en/of de tarieven aanpassen, ook al staat dat vierkant in het contract.
Als jij het daarmee niet eens bent, kun je wel het contract per direct opzeggen en het niet tegen de oude voorwaarden voorzetten.

Zelf de prijs bepalen voor de dienst is geen optie, je trekt hiermee aan het kortste eind.

edwardus
door edwardus - Aug 26, 2009 om 17:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat hoeft ook niet per se, KPN heeft het immers ook publiekelijk bekendgemaakt, dat is op zich al voldoende.

ja
door janfanta - Aug 26, 2009 om 19:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

De omgekeerde wereld, kpn moet aantonen dat zij jou op de hoogte heb gebracht van de verhoging een mailserver verdwijnt niet na verzenden van mail zou simpel moeten zijn dus. Wat betreft Incasso kosten, laat me niet lachen het contract is rechtsgeldig zoals deze door de partijen zijn overeengekomen een eenzijdige verandering dus contractbreuk hoef je niet mee akkoord te gaan het zelf opzeggen betekend dat jij je rechten opgeeft en dus vrijwillig akkoord gaat met de contractbreuk die kpn pleegt, erg handig hoor.

kpn goedkoper 50% goedkoper zelfde verhaal door de verhuur van ontvangers zit je op 16 euro tegen 16,80 bij ziggo(meer zenders) wie flest de boel nu ontvanger vam 1,50 naar 4 euro per stuk max 3 per huishouden is 12 euro dan de 8,50 maakt 20,50 voor een normaal gezin terwijl de splitter van ziggo 1,25 kost bij de bouwmarkt en je dus voor 16.80 goedkoper uit bent.

Contracten worden opgesteld door mensen met het volle verstand en je mag verwachten dat beide partijen zich hier aan houden eenzijdig dit veranderen met als enige optie slikken of stikken kan dus niet. Kpn dient alle bestaande contracten te respecteren net als de afnemer zich hier aan te houden. De inflatie op de betaalde ontvangers is 2,50 per maand per stuk terwijl deze van 2007 zijn.

edwardus
door edwardus - Aug 26, 2009 om 19:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Yada yada zoals ik al zei ... niet zeuren straks ok?

willemo_1
door willemo_1 - Aug 27, 2009 om 10:32
167 Antwoorden / 0 Vragen

(jan)fanta,

Jouw fanta(sie) is wel erg groot

M.vr.gr.
Willem

sjojs87
door sjojs87 - Aug 28, 2009 om 21:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik moet bekennen dat ik die mail over de verhoging niet heb gehad. En bewzen?? hoe kan ik dat nu bewijzen. zij zeggen natuurlijk dat ik m gewoon gewist hebt. hoe dom kan je zijn om zulke informatie via de mail bekend te maken.

Aangezien ik nooit in de tv gids kijk en vandaag toevallig wel een keer zag ik opeens dat de boel verhoogd werd. stond een kleine advertentie in. waar toch duidelijk werd aangegeven dat de 13% een beetje teveel van het goede was. Hier ben ik het helemaal mee eens! een verhoging oke  mogelijk maar een hele euro??? Dan hebben ze bij kpn niet goed genoeg vooruit gekeken en de kosten berekend als ze zoveel meer kosten maken dan ze 'dachten' (zoals me manager altijd zo leuk zegt, met denken kom je nergens ik kan ook wel denken dat me vrouw met de buurman in bed ligt maar zolang ik t niet zeker weet kom ik nergens. Hun huwelijk is trouwens prima;))

Ik heb in maart mijn  contract met een jaar verlengt voor €7.50 ze moeten bij kpn wel super dom zijn als ze toen nog niet inzagen dat ze de kosten niet kunnen dekken. Hadden ze best mogen aangeven. Er staat nog zo nadrukkelijk vermeld;

Letop!

Uw nieuwe jaarcontract gaat in op 12-03-2009. Er veranderd verder niets aan uw maandelijkse betaling, u blijft de standaar abonnementsprijs van 7,50 voor digitenne betalen.

Daarnaast vind ik t ook belachelijk dat ze zulke dingen via de mail kendaar maken. Toen ze me een nieuwe ontvanger aanboden op voorwaarde dat ik mijn contract verlengde met een jaar kon er ook en brief vanaf. Je hebt dan veel meer zekerheid dat je je klanten ook daadvwerkelijk bereikt. Ik heb ze via de website maar een bericht gestuurd want ik ga niet ook nog eens zorgen voor een torenhoge telefoonrekening omdat ik urenlang met iemand aan de telefoon moet hangen. Dan kan ik evengoed direct die euro extra betalen. Ze hadden dit veel eerder kunnen zien aankomen.

edwardus
door edwardus - Aug 28, 2009 om 23:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat niet om kostendekkend ja of nee hoor, KPN denkt gewoon dat ze dat kunnen maken omdat het nog steeds het goedkoopste alternatief is voor tv ontvangst. Ze beramen dat er minder omzetdaling zal zijn door mensen die weglopen dan dat ze aan extra omzet zullen binnenhalen.

mw
door mwwagner - Aug 31, 2009 om 20:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb dus vandaag met KPN gebeld om mijn contract voor Digitenne op te zeggen. Krijg ik te horen dat ik wel korting kan krijgen. Dat ik nu dus nog een jaar het oude tarief ga betalen en over jaar pas de verhoging. Ik heb het niet gedaan, want ik vind het belachelijk dat als ik klaag dat ik geen verhoging krijg en iemand die niet klaagt helemaal niks.

edwardus
door edwardus - Sep 2, 2009 om 15:22
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wellicht ook interessant: er is sinds kort een 2e DVB-T provider bijgekomen: EDPnet DigiTV, deze levert nog steeds voor €7,50 per maand. Wel €20 setupkosten, die heb je er in minder dan 2 jaar weer uit als dat prijsverschil zo blijft. Zelfde product, andere prijs.