la
door langeco Mar 28, 2015 om 08:41
Geldzaken & recht

Verlenging transportdatum

Na het invullen van de gezondheidsverklaring wil de verzekeringsmaatschappij extra informatie opvragen bij huisarts/specialist. Daardoor verloopt de transport datum van 1 april en hebben wij verlenging aangevraagd van de transport datum. Alles volgens de regels gedaan. Notaris afgebeld en de verkopers de gehele tijd op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Ook op tijd aangegeven dat 1 april niet haalbaar zou zijn dit doordat het allemaal lang duurt. Ik heb de doctoren ingelicht en zodra zij iets binnenkrijgen van de verzekeringsmaatschappij nemen zij contact op. En de verzekeringmaatschappij stuurt een bericht zodra zij iets opsturen naar de doctoren. Meer kan ik dus op dit moment niet doen dan afwachten.
Nu heb ik het vermoeden gebaseerd op verhalen van andere mensen dat de transport datum rond 20 april zal komen te liggen. Dus zou dat een overschrijding zijn van 20 dagen dit komt meer voor zei de notaris niets aparts aan. Wij hebben dan ook netjes de verkopers om verlenging van transport datum aangevraagd.
Nu krijg ik gisteren een belletje van de verkopende makelaar en komt met het volgende.
De transport datum wil hij verzetten naar 1 mei zodat het dan zeker rond zou zijn met die verstande dat tot vanaf 1 april tot 10 april 50 euro per dag en vanaf 10 april 100 euro per dag betaald word aan de verkopers. Dus het komt neer op 2500 euro onkosten voor ons aan hen betalen. Dit voor een huis met een aankoopwaarde van dik onder de 200.00 euro en ik een hypotheek heb van ruim onder de 100 euro vraag ik mij af hoe de verkoper op dit bedrag komt van een huis die hij vanaf 2002 in bezit heeft. Zij willen dus zeggen dat hun onkosten op dat pand per maand 2500 euro zijn. Nou lekker voor een tussenwoning denk ik dan zo. Nu heb ik het koop contract er op na gelezen en er staat werkelijk niets in over dit behalve Regel 4.1 en die zegt. Eigendomsoverdracht. de akte van levering zal gepasseerd worden op 1 april 2015 of zoveel eerder of later als partijen nader overeenkomen.. Nu is mijn vraag kan ik de verkopers vragen om gespecificeerd hun onkosten voor mij in kaart te brengen met originele nota's/bankafschriften/rekeningen zodat zij mij aantonen dat zij dit bedrag dan ook werkelijk kwijt zijn voor die maand. Ik snap dat de verkoper kosten maakt en ik ben zeker bereid om die op mij te nemen maar ik kan niet geloven dat het voor een tussenwoning een bedrag zou zijn van 2500 euro. Ik wil zijn Hypotheek van de maand april plus zijn verzekeringen maar dat zal toch nooit dit bedrag kunnen zijn en een boete voor iets wat ik niet in de hand heb vind ik onredelijk.. Alles tot nu toe goed verlopen hij heeft al een bankgarantie, ik vraag mij daarom ook af waarom dit zo in 1 keer en kan dit dan ook.?
MVG.

1685 17 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Mar 28, 2015 om 10:21
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste langeco,

vraag is wat er is afgesproken omtrent de ontbindende voorwaarde dat u de financiering rond krijgt.
Wat is daarover tussen u en de verkoper over afgesproken in het voorlopige koopcontract ?
(neem aan dat het rond krijgen van de financiering als ontbindende voorwaarde is opgenomen)
Is er in het voorlopige koopcontract een boete vastgelegd mocht de overdracht later plaatsvinden ?

Neem aan dat het de zelfde aankoop betreft waarover u eerder een vraag heeft gesteld.

la
door langeco - Mar 28, 2015 om 10:44
17 Antwoorden / 15 Vragen

In de Ontbindende voorwaarde staat inderdaad dat ik er onderuit kan als ik de hyphotheek niet rond krijg. De overllijdingsverzekering is aan de hyphoheek gekoppeld dus als ik die niet krijg geen hyphotheek en dus ontbinding. Maar over te laat is niets opgenomen. Alleen gevraagd of wij de verkopers op de hoogte willwn houden van de ontwikkelingen. Dat hebben wij netjes gedaan en nu komen ze met deze voorwaarden. Dit gebeurde telefonisch en al het ander is via email verlopen. Nu heb ik gevraagd of zij dan deze nieuwe voorwaarden willen mailen maar dat is tot nu toe nog niet gedaan.
Ik vraag mij af of dit alles legaal is en op wat voor basis hun berekening is..

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2015 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk is dit legaal. Er is een ontbindende voorwaarde waarop u een beroep kunt doen, maar ook de verkoper kan u aan de transpirtdatum houden. Kan er dan niet getransporteerd worden, dan houdt alkes op als u op die ontbindende voirwaarde een beroep doet. Doet u dat niet, en is er geen transport, dan bent u in principe uw bankgarantie kwijt.

En die ontbindende voorwaarde ivm de financiering zal normaal gesproken niet tot de transportdatum lopen, maar loopt eerder af. Dus uw mogelijkheid tot zomaar ontbinden zal al voorbij zijn.

U zult in onderhandeling moeten met de verkoper over die kosten. U hebt uiteraard geen recht op inzage van zijn bescheiden.

ho
door hopetobehelping - Mar 28, 2015 om 17:00
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste langeco,

als uw ontbindende voorwaarde, de financiering rond krijgen, nog steeds geldig is (er geen datum op zit) kunt u dat wellicht nog gebruiken in de onderhandelingen met de verkoper bij het bepalen wat u de verkoper extra verschuldigd bent als de transportdatum later is.

Nooit deze ontbindende voorwaarde laten vallen (ga er in het vervolg vanuit dat deze nog geldig is), u heeft immers nog niet alle bescheiden dus wie weet komt er nog een kink in de kabel.
Het bedrag van € 2500,- is inderdaad behoorlijk, maar wel legaal. Er is niets over beschreven in uw voorlopige koopovereenkomst als ik het goed begrepen heb. Van de datum 1 mei weet u ook niet of deze haalbaar is, u bent afhankelijk van anderen.
Als de ontbindende voorwaarde nog steeds geldig is kunt u nog altijd afzien van de koop (wat u uiteraard niet wilt), dat zou ik gebruiken in de onderhandeling met de verkoper over het te bepalen bedrag. Met een hypotheek van € 200.000 en een rente van 6% zouden de bruto rente kosten (los gezien van de belasting aftrek) € 1000,- per maand zijn. Probeer onder dat bedrag uit te komen en meteen ook laten vastleggen (inclusief uw ontbindende voorwaarde voor rond krijgen van de financiering) mocht het nog later worden (bedrag van €25/€ 30 per dag zou mooi zijn).

Hoop voor u dat u snel over het benodigde papierwerk beschikt en dan kunt gaan genieten van uw aangekochte woning.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2015 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken is een ontbindende voorwaarde natuurlijk niet geldig tot de datum van het transport.

En die ontbindende voirwaarde verlengen is voor de verkoper ook riskant. Voor hetzelfde geld komt die verzekering helemaal niet rond.

ho
door hopetobehelping - Mar 29, 2015 om 07:50
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 mrt 2015, 18:20]Normaal gesproken is een ontbindende voorwaarde natuurlijk niet geldig tot de datum van het transport.

En die ontbindende voirwaarde verlengen is voor de verkoper ook riskant. Voor hetzelfde geld komt die verzekering helemaal niet rond.

Daar heeft u helemaal gelijk in. Maar (mits de ontbindende voorwaarde nog geldig is uiteraard) het laten vallen van de ontbindende voorwaarde is voor de koper juist weer riskant. Stel het lukt toch niet om de financiering rond te krijgen dan gaat de koop niet door en is koper de gebruikelijke 10% waarschijnlijk verschuldigd aan verkoper (afhankelijk van wat er in de voorlopige koopovereenkomst staat, maar de 10% is wel redelijk standaard voor zover ik weet).
Wel bijzonder dat een verzekeringsmaatschappij nu zo'n invloed heeft op een woningverkoop. Zou mooi zijn als die verzekeringsmaatschappij gewoon wat sneller zou reageren en uitsluitsel geven.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2015 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die overlijdensrisicoverzekering is dus blijkbaar weer een te groot risico voor die verzekeringsmaatschappij, dat daar extra onderzoeken voor moeten plaatsvinden.

Dus het is helemaal niet "bijzonder" dat dat zo'n invloed heeft.

la
door langeco - Mar 29, 2015 om 19:45
17 Antwoorden / 15 Vragen

Ik wil jullie bedanken voor jullie advies.
Als ik het goed begrijp moet ik proberen om de vergoedingskosten die zij eisen te verlagen en ook alle eerdere afspraken te behouden en dan alleen de transportdatum zien te verlengen naar 1 mei.
In principe gaan zij daar dus mee akkoord alleen tegen een vergoeding van 100 euro per dag na 10 april en 50 euro tot aan 10 april..Snap tot op dit moment nog niet waarom per 10 april de kosten verdubbelen. Maar ja ik Ga morgen bellen met de verkopers en hoor wel hoe zij gestemd zijn.
En om terug te komen op de overlijdensrisico verzekering dat duurt dus nu reeds 3 weken zonder dat er iets is ondernomen door desbetreffende maatschappij. Gisteren kregen wij eindelijk een brief dat er informatie is opgevraagd bij de huisarts. Dus ook die bel ik morgen dat wat dat zij door moet geven dat dan ook morgen gelijk doet en per direct bij de juiste persoon mailt ..Hoelang dat het dan nog duurt om de hoogte van mijn premie te bepalen durf ik niet te zeggen want daar gaat het om om mijn maandelijkse betaling voor de verzekering. Nogmaals dank en ik laat jullie de uitslag zeker weten..

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2015 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de datum voor de ontbindende voorwaarde is toch ook al gepasseerd? Wie heeft dan die bankgarantie afgegeven?

marcel75
door marcel75 - Apr 5, 2015 om 16:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In de koopovereenkomst zal vast wel ergens vermeld zijn dat bij niet-nakoming/wanprestatie een boete van 3 promille per dag verschuldigd is. En die kan nu wel eens spelen. Dat is bij een woning van € 200.000,-- al € 600,-- per dag. Dan is € 100,-- per dag nog heel schappelijk.

la
door langeco - Apr 17, 2015 om 13:49
17 Antwoorden / 15 Vragen

Ik wil toch nog even kwijt dat mijn Hypotheek rond is.
Aanstaande Maandag zitten wij bij een notaris om te tekenen.
Toch nog 2 vraagjes voor wij afronden.
Aanstaande maandag is er ook nog een inspectie, meterstanden en zo doornemen.
Nu heb ik aangegeven dat het huis en tuin leeg moet zijn, ooit kocht ik een huis en trof op de dag van tekenen bij inspectie een volle schuur aan met autobanden en accu's noem maar op.
Toen zei die man kom ik morgen halen.
Jong en enthousiast geloofde wij die man. Nooit meer gekomen natuurlijk.
Nu ligt er in de tuin onder de veranda een stapel hout en een berg stenen en op zolder zagen wij vorige week nog isolatie materiaal liggen.
Ik vroeg de makelaar dat is toch wel weg hij keek een beetje verontwaardigd.!!
Wat te doen als dit niet weg is? Er staat nergens beschreven dat dit achter zou blijven.

En dan zou ik graag willen weten of ik er nog achter kan komen of onze tussenpersoon niet mede schuldig is aan het te laat zijn van de transportdatum.
Mijn overlijdensrisico verzekering was op vrijdag 3 april rond en heeft daarna nog 12 dagen geduurd voordat ik van de bank bericht kreeg dat alles naar de notaris was gestuurd.
Ik kreeg op maandag 6 april een mail van tussen persoon dat mijn vrouw 3 jaaropgaves moest opsturen en op vrijdag 10 april dat de creditkaarten opgezegd moesten worden anders was het te krap. Zomaar na eerst weken te moeten wachten op overlijdensrisico verzekering kwam dit.
Had die tussenpersoon al niet voordat mijn premie bepaald werd de boel rond kunnen hebben of werkt dit zo niet.?
In ieder geval bedankt voor jullie zeer nuttige informatie tot nu toe.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard moet het huis en ook de tuin leeg zijn, oftewel vrij van rommel.

Allereerst, maak ook een foto van de meterstanden voor uzelf met bijvoorbeeld een krant, datum, erbij.
Controleer goed of alles wat achter moest blijven er is en of alles wat er niet hoort, weg is. Maak foto's.

Toen wij 40 jaar geleden ons huis kochten, zaten er in een paar plafonds scheuren. De verkoper verklaarde in de voorlopige koopakte dat hij dat zou laten repareren. Bij de inspectie voor de overdracht bleek dat niet het geval, ook waren er een aantal zaken weg die achter hoorden te blijven.

Bij de notaris hebben wij dat aangegeven. Er is toen afgesproken dat een deel van de koopsom onder beheer bleef van de notaris en nadat die plafonds gerepareerd zouden zijn door een aannemer die wij konden aantrekken, en de spullen terugwaren die ten onrechte waren meegenomen, de notaris het eventuele restant aan de verkoper zou overmaken.

En zo geschiedde.

U hebt een voddenbasl van een tussenpersoon. Die jaaropgaven is zowat het eerste waar hij naar moet vragen en als de financiering zo moeilijk ligt, had hij meteen de creditcards ter sprake moeten brengen.

Of het hem te verwijten is dat de bank zo lang over het goedkeuren en doorgeven van de verzekering heeft gedaan, kan ik niet beoordelen. Heeft de tussenpersoon op 3 april te horen gekregen dat de verzekering ok was? Dan valt hem ook dat nog te verwijten.

Maar ik neem aan dat u hem al voor zijn "diensten" hebt betaald, of dat aan de notaris is doorgegeven dat hij betaald moet worden. Het zal u veel energie kosten zijn nota naar beneden te krijgen.

En die energie kunt u, denk ik, beter besteden aan de verhuizing.

Veel geluk en succes in uw nieuwe woning.

ho
door hopetobehelping - Apr 18, 2015 om 11:36
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste langeco,

fijn om te horen dat het allemaal toch nog goed gekomen is met uw hypotheek.

Zoals tijger1 ook al aangeeft, alles wat niet in orde is bij de inspectie noteren/foto's maken.

Overal hangt u 'een bedrag' aan.
Totaal komt het dan op een bedrag (hopelijk € 0, dan is alles in orde) dat door de notaris 'achtergehouden' kan worden, zou zeggen liefst x2 om er wat meer druk achter te zetten. De verkopende partij zal er niet blij mee zijn maar die moet uiteraard zorgen dat de woning bij de overdracht netjes en conform de gemaakte afspraken is.
De afspraak die dan bij de notaris vastgelegd zou kunnen worden is op welke termijn (een week of zo) alles wat er nog ligt weggehaald moet zijn en als dat niet gebeurd dan is het bij de notaris 'achtergehouden bedrag' voor u.
Totaal verschillend van uw situatie, maar de volgende link geeft u wellicht wat meer kijk op hoe een notaris kan handelen: nieuwbouw woning.

Veel plezier in uw nieuwe woning en succes met verhuizen.

marcel75
door marcel75 - Apr 18, 2015 om 12:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De notaris kan en mag niet zomaar even geld achterhouden. Allereerst zal er overwaarde moeten zijn die in depot kan blijven. Is die er niet, dan ben je al snel klaar.

Daarnaast zal de notaris een depotovereenkomst op moeten stellen. Daar zijn kosten aan verbonden die al snel oplopen naar de € 300,--. Diegene die om het depot verzoekt, zal in de regel deze kosten voor zijn rekening moeten nemen. Die geeft immers de opdracht om de depotovereenkomst op te stellen.

De truc met een foto van een krant zegt feitelijk niets, alleen dat de foto niet op een latere datum gemaakt kan zijn, wel op een eerdere dus. Bij de inspectie worden de meterstanden op een formulier geschreven door de makelaar en dat formulier wordt door verkoper en koper getekend. Daarmee zijn de meterstanden vastgesteld.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2015 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja. Uiteraard kan de krant van verleden week gebruikt worden. De drukker zal vast wel de datum willen wijzigen naar as maandag.;-))

Er is toen bij ons geen depotovereenkomst opgemaakt en het even in beheer houden vergde ook geen kosten.

Maar dat w as misschien de "goede oude tijd".;-))

marcel75
door marcel75 - Apr 18, 2015 om 14:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

dat is inderdaad 40 jaar geleden! Nu zijn de regels en de tarieven heel anders!

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2015 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 18 apr 2015, 14:00]dat is inderdaad 40 jaar geleden! Nu zijn de regels en de tarieven heel anders!

Maar op de krant van as maandag staat echt nog steeds de datum van maandag hoor.;-))