al
door alphonse Feb 17, 2015 om 15:30
Geldzaken & recht

Vermoeden van fraude melden of niet?

Beste lezers,
Na ettelijke jaren ben ik als hardwerkend persoon ziedend en weet niet of ik iets moet doen en wat ik eventueel zou kunnen doen. Mijn buurman (bijna 80) werkt uiteraard niet meer en krijgt 2x per week hulp in de huishouding. 2 van zijn kinderen zijn dagelijks minimaal 3 uur bij hem maar meestal blijven ze een uurtje of 5 tot 6.
De buurman rent als een kievit de trappen op (eengezinswoning), heeft zojuist 20 minuten met een moker palen de grond in geramd, ik dacht dat huishoudelijk hulp van de gemeente alleen was voor mensen die echt niet meer kunnen? Hij krijgt een moker opgetild maar een poetsdoekje niet.

Zijn dagelijkse koffieleuters (dochter en schoonzoon) rijden auto, slepen tassen vol luxe boodschappen aan, laten al hun pakketten bij onze buurman bezorgen???
(afgelopen 2 weken 8 pakketten)
Kunnen zich een caravan permitteren. Brengen het grootste gedeelte van de dag bij mijn buurman door, anders zien hun buren natuurlijk te veel. Zij werkt enkele uurtjes per week, in de avond bij een verzorgingstehuis, want overdag zijn ze de hor op of bij mijn buurman.

Hoe kan dit? Ik werk me kapot, wordt door hem ook nog uitgelachen als ik op de zondag mijn tuin moet onderhouden en krijg gezegd dat ik dom ben.

Ik weet helemaal niets van uitkeringen of zo maar dit kan toch niet? Een wwb uitkering zullen ze niet hebben maar wel een nabestaanden uitkering (een van de vorige partners is overleden) en misschien nog eentje van het uwv omdat hij het aan zijn rug heeft.
Dat hij (schoonzoon) wel vaker de verzekering tilt weet ik zeker, hij heeft mij al eens gevraagd om een offerte "voor de verzekering", ook na een "inbraak" claimen ze behoorlijk wat cashgeld wat niet aanwezig was (muren zijn erg gehorig).

Maar dan nog, zoveel luxe en de hele dag overal koffie leuten? Als dat alles mogelijk is met een uitkering en wat slimme trucs stop ik morgen met werken want deze luxe kan ik me niet veroorloven met meer dan 50 uur hard werken de afgelopen 30 jaar.

De afgelopen jaren dacht ik altijd: "laat maar gaan, ik wil er niets mee te maken hebben", maar na zoveel jaren ben ik hun denigrerende opmerkingen zat, en het feit dat ze me belachelijk malen omdat ik nog hard werk met 56 al helemaal.

Ik vermoed dat deze familie heel wat maatschappelijk geld opstrijkt zonder er recht op te hebben en nu wil ik er iets aan doen.

Ik zou blij zijn met meningen en adviezen want ik ben woest maar weet ook niet waar te beginnen en of ik het wel moet doen.

Groetjes,
alphonse

4772 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 17, 2015 om 15:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk eens hier.

ge
door gerboe - Feb 17, 2015 om 15:37
806 Antwoorden / 0 Vragen

En stel nou dat hij zijn eigen hulp betaalt?

zoekster
door zoekster - Feb 17, 2015 om 15:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U werkt zich een slag in de rondte en toch heeft u nog zeeën van tijd om uw buren dag en nacht in de gaten te houden en met een glas tegen de muur ze af te luisteren.

Doe iets nuttigs met uw spaarzame vrije tijd.

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2015 om 15:54
16860 Antwoorden / 108 Vragen

@alphonse, zou me maar twee keer bedenken om een eventueel "fraude geval" te melden. Begrijp sowieso niet dat u de kinderen die er meestal 5 á 6 uur bij Pa verblijven, kan zien: u werkt immers 50 uur? En ook al misschien: poetsvrouwtje misschien betaald door henzelf? Maar goed, als het u zo boos maakt en het anoniem wilt melden (dat anoniem maak ik er zelf van) ben ik toch bang dat u dan later van een koude kermis thuiskomt. Bij loeihard bewijs? Zelfs dan zou ik het niet aanraden, maar goed, als u er zich zo over aan het opwinden bent vraagt u toch rechtstreeks aan de fitte, 80 jarige man waar "ie het allemaal van doet"? Niet dat het u aangaat. Gedachten zijn vrij, dat wel, misschien heeft het schrijven hierover u al een beetje opgelucht.

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2015 om 16:10
11590 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft geen specifiek inzicht in het inkomen en uitgaven van de buurman, ergo: rustig gaan zitten, bakkie koffie, ademhalen en doorgaan met uw leven en hopen dat als u 80 bent ook in een goede conditie verkeerd.

al
door alphonse - Feb 17, 2015 om 17:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Gerboe: hij betaalt zijn hulp niet, komt van de gemeente, zijn woorden.

Zoekster: tijd om dag en nacht de buren in de gaten te houden? Ik heb een gezin, vrouw, kinderen en die zijn overdag wel vaker thuis. Over de nacht heb ik niet gesproken. Glas tegen de muur? (wist niet eens dat dit kon, jij hebt er kennelijk al ervaring mee), mijn vrouw en kinderen horen ieder woord, dat ligt niet aan de buren maar aan de enorme gehorigheid hier, dus worden er zaken besproken omtrent oplichting, ja helaas dan horen wij dat, ze kunnen het toch ook elders bespreken als ze niet willen dat iemand het hoort, ze weten dat iedere druppel urine hier hoorbaar is, helaas.

Tenormin: als ik al een aangifte zou doen zou dat zeker niet naar de buurman toe zijn maar naar zijn dochter en schoonzoon. Het gaat mij niet aan? Natuurlijk wel, wij allemaal, althans werkend Nederland, betalen voor zulk soort fraudeurs. Ik word uitgelachen en moet de denigrerende opmerkingen slikken (van dochter en schoonzoon, niet van de buurman!) en dat dagelijks, dus dat gaat mij zeker aan. Zij hebben een huis elders maar vertoeven hier zodat de frauduleuze praktijken niet gezien worden daar waar ze wonen (vlakbij de gemeente).

Maar goed, het is natuurlijk niet iets dat ik graag zou doen, vandaar ook mijn schrijven hier, liever zou ik het vergeten en het niet meer willen zien of horen, maar helaas is dat onmogelijk.
Ik heb een koophuis en gezien de crisis kan ik niet verhuizen/verkopen, zou ik wel het liefst doen na zoveel jaren ellende met die kinderen van de buurman.

Toch bedankt voor alle reacties,
groet,
alphonse

getty
door getty - Feb 17, 2015 om 17:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wie zegt dat de dochter en schoonzoon de loterij niet hebben gewonnen? U heeft geen idee hoe ze aan hun geld komen, U oordeelt over een situatie die u niet kent. Aangifte doen kan niet.

pi
door pieterwolters - Feb 17, 2015 om 18:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschuwing: Afgunst kan uw leven verzieken.

me
door mein33 - Feb 17, 2015 om 18:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@alphonse,

Uw woede komt mijns inziens voort uit een jarenlange opgebouwde onvrede over het gaan en staan en doen en laten van uw buren.
U uit echter vermoedens die u klaarblijkelijk niet hard kunt maken op het moment dat u een melding bij de Gemeente zou doen over vermeende frauduleuze handelingen
Een ieder heeft het recht om zijn/haar leven te leiden zoals hij/zij dat wil en niemand is aan u verantwoording verschuldigd voor zijn/haar gedrag, zeker zolang hij/zij met dit gedrag geen overlast veroorzaakt of u en uw gezin schade berokkend.

Blijkbaar heeft u betrokkenen al aangesproken op hun, in uw ogen, onacceptabele gedrag en dat kan alleen maar leiden tot van kwaad naar erger.
U zou er verstandig aan doen , uit eigen belang en dat van uw gezin, de buren en hun handel en wandel te negeren.
Ik wil u echter wel meegeven dat een gesprek bij bureau maatschappelijk werk van uw Gemeente wel enig nut zou kunnen hebben omdat u daar uw probleem kan voorleggen en vervolgens is het dan aan de Gemeente om te bepalen of er n.a.v. dit gesprek een onderzoek moet/kan worden ingesteld.

Neem afstand en beperk u tot uw eigen vierkante meter.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2015 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus de dochter en schoonzoon van de buurman verwaarlozen hem niet. Toch fijn dat kinderen zich zo om hun ouders kommeren.

Luze boodschappen? Hebt u dan inzicht in die tassen. En dan deze week al acht pakketten bezorgd. Weet u dan voor wie die bestemd zijn en wat er in zit? Heeft uw vrouw niets beters te doen dan de pakjesbezorger in de gaten te houden?

Wees blij dat uw buurman nog zo fit is, anders komt hij misdchien om mantelzorg bij u.

Hebt u dan inzicht in hun financien dat u weet dat wat ze doen niet zou kunnen?

Isoleer de muur tussen uw huis en het zijne, dan hoort u minder en zij horen minder van u, want als u hun gesprekken kunt volgen, geldt dat ook door hen van de uwe.

Zet uw afgunst opzij en concentreer u op uw eigen leven.

komsja
door komsja - Feb 17, 2015 om 18:42
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@alphonse
U zegt dat uw buurman van bijna 80 jaar oud nog als een kieviet de trap op loopt,maar hoe weet u nou of hij als een kieviet de trap op loopt,als u in een flat zou wonen en zou zien dat die man niet de lift neemt maar als een kieviet de trap op loopt naar de tweede verdieping? dan zou ik daar m,n petje voor afnemen,en denken:Wow wat heeft die oude man nog een hoop energie in zijn donder om dat op die leeftijd nog te kunnen.
En dat die man 20 hele minuten palen in de grond heeft staan te slaan,Ja nou en!!!!!!!!!!!!
Ik zou denken: IK wou dat ik dat met m,n bijna 80 jaar nog kan.
Maar denk dat u gewoon een ander het licht niet in de ogen gunt (zoals zo vaak te merken is)
Laat die oude man doen wat hij doet en houd u bezig met uzelf en uw eigen sores.
Maar wat u wil doen zijn nazi praktijken,dat klinkt heel erg hard maar daar komt het wel op neer.
Laat iemand van bijna 80 leven zoals hij of zij dat wil en daar moet u zich niet mee bemoeien.
Leef je eigen leven en laat de ander met rust.

ge
door gerboe - Feb 18, 2015 om 10:05
806 Antwoorden / 0 Vragen

Gemeenten wilden schoonmaakhulp per 1-1-2015 afschaffen maar daar heeft de rechter een stokje voor gestoken. Voorlopig blijven de oude regels van kracht tot dat er een gesprek heeft plaatsgevonden met de betrokkene(n).
Het hoeft helemaal geen misbruik te zijn.

imanuela
door imanuela - Feb 18, 2015 om 22:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kon mijn reactie niet wijzigen, ik bedoelde het sarcastisch met de geraniums!

Omdat het diep triest is dat deze mensen niets beter te doen lijken te hebben dan hun buren te bespioneren.

Daarbij ook nog eens paranormale gaven lijken hebben, door te weten wat er in boodschappen tassen zit van een ander. En dan ook nog eens precies lijken te weten voor wie er pakketjes worden afgeleverd bij de buren.

En dan uiteindelijk gaat het niet om de buurman maar om zijn kinderen.

Zelf denk ik laat ieder nu gewoon zelf bepalen hoe te leven. En die mensen die echt fraude plegen lopen vanzelf wel tegen de lamp, daar zijn toch geen verraders voor nodig!

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2015 om 23:08
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=imanuela schreef op woensdag 18 feb 2015, 22:06]Ik kon mijn reactie niet wijzigen, ik bedoelde het sarcastisch met de geraniums!

En die mensen die echt fraude plegen lopen vanzelf wel tegen de lamp, daar zijn toch geen verraders voor nodig!

Ja hoor, begreep best dat het sarcastisch was bedoeld, maar fraudeurs lopen niet zomaar tegen de lamp, daar hebben we klokkenluiders voor nodig. Kan daar niet op ingaan, maar is 3 dagen geleden in "kennissenkring" gebeurd. Gelukkig. Groot nieuws, in de voetbalwereld. Belasting kan weer flink gaan cashen!! Opnieuw: gelukkig. Zou het nooit, never, zelf gemeld hebben maar de gevangen "kat in het nauw" opent dan zijn mond.