du
door dunster Mar 30, 2013 om 20:19
Geldzaken & recht

Vermogensbelasting anno 2013

Voor spaarders is de vermogensbelasting altijd een hekel punt geweest.
Nu ik net mijn aangifte van 2012 heb afgerond, schrik ik nogal van het bedrag dat ik moet betalen omdat ik boven de vrijstelling zit met mijn vermogen. Zo vermogend ben ik ook weer niet, dit ter buiten deze discussie.

Ik zit momenteel met mijn spaargeld bij de Rabobank en heb de afgelopen 2 maanden diverse berichten ontvangen van de Rabobank die mij mededelen dat de rente omlaag is gegaan. van 2,1% naar 1,6% in een tijd bestek van 2 maanden.

Ik denk dat het nu toch echt tijd wordt dat de belastingdienst zijn/haar tarief gaat bijstellen.
Ze gaan er nog steeds van uit dat we 4.5% ontvangen terwijl dat nu bijna 3% minder is.

Wellicht een discussie die Kassa live op TV kan inbrengen.

1996 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2013 om 20:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst gaat ervan uit dat u 4% rendement maakt op uw vermogen boven de vrijstelling en niet 4,5%.

U kunt uw geld natuurlijk ook op een andere bank zetten, waar u meer dan 1,6% rente krijgt. Kleine moeite.

du
door dunster - Mar 30, 2013 om 20:56
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 30 mrt 2013, 20:47]De belastingdienst gaat ervan uit dat u 4% rendement maakt op uw vermogen boven de vrijstelling en niet 4,5%.

U kunt uw geld natuurlijk ook op een andere bank zetten, waar u meer dan 1,6% rente krijgt. Kleine moeite.

Inderdaad 4%, vergissing van mij.
Bij andere banken kom ik toch echt niet hoger uit dan 2,15%.
Nog een groot verschil met de 4%.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2013 om 21:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de 1,2% vermogensrendementsheffing wordt niet berekend over uw hele vermogen, maar over dat gedeelte wat boven de vrijstelling uitkomt.

Stel dat met minder rendement gerekend mag worden dan 4%, dan wordt die 1,2% wellicht verhoogd.

Het moet uit de lengte of de breedte komen.

Leaseplan bank nog gewoon rente 2,24%.

du
door dunster - Mar 30, 2013 om 21:20
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 30 mrt 2013, 21:00]
Stel dat met minder rendement gerekend mag worden dan 4%, dan wordt die 1,2% wellicht verhoogd.

Het moet uit de lengte of de breedte komen.

Daar heb je helaas gelijk aan.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 30, 2013 om 21:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=dunster schreef op zaterdag 30 mrt 2013, 21:20][quote=tijger1 schreef op zaterdag 30 mrt 2013, 21:00]
Stel dat met minder rendement gerekend mag worden dan 4%, dan wordt die 1,2% wellicht verhoogd.

Het moet uit de lengte of de breedte komen.

Daar heb je helaas gelijk aan.

Als u in depot zet voor een vaste tijd, als u het nu voorlopig nodig heeft, kan nog wat meer rente vangen

jo
door joentje1978 - Apr 5, 2013 om 22:27
367 Antwoorden / 6 Vragen

Je kunt inderdaad het beste je geld op een spaarrekening zetten met de hoogste rente.
Zakt de rente van je huidige bank en is er een andere betrouwbare bank met een hogere rente dan verhuis je gewoon naar die andere bank, nieuwe spaarrekening openen is een fluitje van een cent.

En als je bij de ene bank weg gaat dan laat je daar gewoon nog een € 1,00 op staan zodat ze de rekening niet opheffen en kan je er later weer gebruik van maken.
En ondertussen ga je gewoon lekker freewheelen tussen een aantal spaarrekeningen.

Aan spaardeposito's daar zit een risico aan.
Voor een rente die misschien maar 1% hoger is dan de rente die je op een normale spaarrekening krijgt moet je je geld wel 5-10 jaar vastzetten en in die tussentijd loop je het risico dat de normale spaarrente misschien wel veel meer dan 1% hoger wordt.

Heb zelf jarenlang mijn spaargeld op een spaarrekening laten staan waarvan de rente vrij laag was.
Op een gegeven moment ben ik toch maar eens op zoek gegaan naar een andere spaarbank en die rente was maar liefst 2,5 keer zo hoog en dat leverde veel meer rente op, had ik veel eerder moeten doen.
Rente bij die spaarbank is afgelopen jaren ook weer van 4,6% naar 1,7% gegaan dus toen hield ik uiteindelijk maar 0,5% rente over van het bedrag wat buiten die vrijstelling viel (was € 60000,00).
Dus € 720,00 (1,2%) rente ging naar De Belastingdienst en ik hield er zelf maar € 300,00 (0,5%) aan over.

Vind het al sowieso bezopen dat je elk jaar belasting moet betalen over weggespaard geld (loon en vakantiegeld) waar al dik belasting over geheven is.

Mocht het ooit gebeuren dat de spaarrente onder de 1,2% vermogensbelasting komt dan zorg ik ervoor dat alles boven die vrijstelling van de bank af wordt gehaald.

Men doet er niks aan om i.v.m. de lage spaarrente's die vermogensbelasting te verlagen maar je zult zien dat als de spaarrente's straks ineens omhoog gaan ze de vermogensbelasting dan ook ineens omhoog gaan gooien.

Heb niets tegen een goed belastingsstelsel maar het kan ook te gek.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 7, 2013 om 19:08
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je weet hoe traag de Rabo is....
Dus boek het per 30 december over naar ABN AMRO of ING en het komt pas 2 januari of later binnen en bijgeboekt en je hebt per 31 december/1 januari €0,00 Euro om belasting over te betalen.

Verder zou ik eerder aandelen adviseren als je boven de belastingvrije som komt.
Dan heb je genoeg en diverse fondsen presteren meer dan 5%.
Dus kijk nu eens rustig rond naar Robeco of andere zoals Alex en Binck en
de overboek truck, het is legaal want ze kijken alleen naar de stand per....
En dat onze Staats Banken als ABN~AMRO en (stor)ING zo traag zijn kan ik niets aan doen.

Niet het Saldo nu maar per die datum is bepalend en daar mag je misbruik van maken zolang hun zo proberen rente te plukken tijdens het overboeken tussen diverse banken onderling.

Dus niet van ING naar ING maar tussen diverse grote banken....
Dit is dus ontwijking en geen ontduiking.

tijger1
door tijger1 - Apr 7, 2013 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot15karakters

Wat een dom advies. Dat geld is helemaal niet weg en moet je gewoon aangeven.uw "methode" is helemaal niet legaal.