je
door jesuisleroy Dec 6, 2011 om 18:27
Geldzaken & recht

Volledig casco auto gestolen blijkt omgekat

Op 21 juli dit jaar heb ik particulier een auto gekocht. Veel vragen gesteld, kentekencheck op internet gedaan etc. alvorens over te gaan op de koop. Het betrof geen gestolen auto en de dagwaarde-check week niet erg veel af van de vraagprijs. Vervolgens met succes overgeschreven op het postkantoor en volledig casco verzekerd bij Bruns ten Brink Assuradeuren (via Independer). Na 2 maanden, op 14 september is de auto gestolen! Natuurlijk direct een proces verbaal laten opstellen. Na een maand krijg ik een eigendomsoverdracht thuisgestuurd welke ik dien te ondertekenen met bijgevoegd het eigendomsbewijs en beide sleutels. Na hieraan voldaan te hebben, heb ik hiervan een ontvangstbewijs gekregen van een schade-expert/onderzoeker welke bij ons thuis kwam om enkele aanvullende vragen te stellen. Deze wist ons totaal te verassen met het bericht dat de auto van oorsprong niet beschikte over een airco en elektrische ramen en ik dus in bezit was van een luxere auto dan geregistreerd stond. Tevens was deze auto in maart dit jaar "totall-loss" gereden en is op een sloopbedrijf komen te staan. Deze auto is opgekocht, waarschijnlijk door de verkoper van wie ik mijn auto heb gekocht. Maar daar dit model over luxere opties beschikt en geen enkele schade vertoont. Concludeert de expert dat het om een zogenoemde "omgekatte" auto gaat. Een week later wist hij ons tevens te vertellen dat de verkoper al voor een andere, onbekende reden, in de gevangenis zit. Ongeveer een maand later werd ik gebeld door de verzekering die op de hoogte was dat het om een andere uitvoering ging die tevens "totall-loss" is geweest en ik dus een andere auto in mijn bezit had. Ik heb dit niet bevestigd, enkel en alleen vermeld dat die vermoedens mij bekend zijn. Een vergoeding van €1000,- minder dan mijn aankoopbedrag was wat ze mij uit wilden keren, omdat het een andere uitvoering was die tevens schade zou hebben gehad. Zij waren dus al op de hoogte van alle ins en outs en wilden dus het "minder luxe model" vergoeden. Zojuist heb ik bericht gekregen dat de verzekering NIET overgaat tot vergoeding, omdat de verzekering was aangeboden voor een minder luxe uitvoering dan die ik in bezit had en zij concluderen dat het om 2 verschillende auto's gaat en die luxe're dus niet verzekerd is en zij daarom geen verzekeringsdekking verlenen. Niets anders dan mij met het telefoontje al verteld was dus, maar ze willen hun poot dus stijf houden. Dit is een erg koude douche en ik weet niet goed wat ik nu zal doen. Ik heb geen rechtsbijstand bij mijn auto afgesloten. Wat kan ik doen en wat zijn mijn opties en kansen? Kan ik het volledige aankoopbedrag op de verkoper verhalen? Of kan ik nog iets met of tegen de verzekering beginnen? Graag hulp! bedankt.

3016 3 Rapporteer

independer.nl
door independer.nl - Dec 7, 2011 om 12:28
7 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Leroy,

Dit is inderdaad een vervelende situatie. Ondanks dat de schadeafdeling hier al mee bezig is, wil ons serviceteam hier ook graag naar kijken. Zou u uw gegevens (kenteken, postcode + huisnummer) willen e-mailen naar webcare@independer.nl?

Vriendelijke groet,
Independer.nl

sw
door swat1500 - Dec 7, 2011 om 22:04
3799 Antwoorden / 0 Vragen

In beginsel heeft u een goed gekocht dat niet voldoet aan de verwachtingen die u daar redelijkerwijs daarvan mocht verwachten. De gekochte auto is immers feitelijk niet het voertuig te zijn waarop de bijbehorende papieren betrekking hadden.
De verkoper had u moeten vertellen dat het voertuig omgekat was en dat de papieren dus feitelijk vals zijn.
U dient daar de verkoper op aan te spreken de koopovereenkomst te ontbinden en het door betaalde terug te eisen.

Het probleem zal echter zijn die verkoper terug te vinden. Die zal waarschijnlijk niet zo dom zijn geweest het kenteken van de "schadeauto" op zijn eigen naam te registreren. Vaak wordt daar een zogenaamde "katvanger" (niet zelden een zwerver of een verslaafde) gebruikt.
Daarnaast beschikt u ook niet meer over het voertuig en dus keihard bewijs om uw claim aan te tonen.

De verzekeraar lijkt mij niets te verwijten de verzekerd slechts het object dat u gedocumenteerd aanbied en dat bljkt feitelijk een heel ander object te zijn wat du s dan niet verzekerd is. Had de verzekeraar geweten dat het voertuig omgekat was dan was zij het risico niet aangegaan.
Wellicht zie ik het laatste iets te somber in maar dat gaat u gauw genoeg horen.

Ten slotte zou het mij niets verbazen als uw verkoper de auto gewoon weer terug gestolen heeft en wederom omgekat op internet heeft gezet danwel gestript afgevoerd richting het oosten.

je
door jesuisleroy - Dec 7, 2011 om 23:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

Als consument heb je niet de toegang tot de gegevens welke gaan over het schade-verleden en het type uitvoering/uitrusting zoals de auto uit de fabriek geleverd wordt. De verzekeraar wél. Alleen om die reden alleen al vind ik dat de verzekeraar een groter verantwoording in dit geheel heeft. Een handje ophouden voor de verzekeringspremie, vervolgens al het in mijn bezit overgebleven eigendom opvorderen d.m.v. een eigendomsoverdracht. En vervolgens niet meer thuisgeven. In een groot zwart gat zijn die zaken beland, zonder ik er ook maar iets van terug zal zien. Dit kan toch wettelijk niet toelaatbaar zijn? En hoe komen zij aan het bewijs dat het om een ander type uitvoering gaat anders dan de informatie die ik ze zelf gegeven heb? Dat noem ik slaan met de stok die ik ze zelf in goed vertrouwen gegeven heb. Het wordt tijd dat het systeem eens wat meer waterdicht wordt. Dat de verzekeraars en andere invloedrijke instanties de verantwoordelijkheid nemen om samen te werken en de gaten voor de burgers zo klein mogelijk maakt i.p.v. de burger in zijn hemd te laten staan en het rendement uit gedupeerde burgers te halen. Ik zal het hier zeker niet bij laten, want als een verzekering hier zo makkelijk mee wegkomt, dan is het triest gesteld in Nederland. En dus zal ik me er met juridisch advies goed in verdiepen.