Wi
door Wijnandsfr Jan 8, 2017 om 12:07
Geldzaken & recht

Voorlopige belastingaanslag 2017

Hoe is het mogelijk dat we een voorlopige aanslag krijgen over 2017 terwijl we de inkomsten waarover we belasting moeten betalen nog niet eens hebben?

26111 21 Rapporteer

ha
door halex - Jan 8, 2017 om 12:12
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U krijgt één keer per jaar achteraf uw inkomsten uitbetaald? Waarschijnlijk niet. U betaalt de bakker en de slager ook niet achteraf over het hele jaar. Dus de Belastingdienst ook niet. Op basis van uw gegevens wordt een schatting gemaakt van uw inkomen. En dan kunt u de geschatte verschuldigde belasting maandelijks betalen. Betaalt u voor 1 maart het hele bedrag, dan krijgt u ook nog eens korting. Erg handig voor u, want zo loopt uw schuld bij de Belastingdienst in de loop van het jaar niet op. En hoeft u niet achteraf een groot bedrag ineens op te hoesten.

Ap
door Appelso Jan 17, 2017 om 19:41
Antwoorden / Vragen

Nee idd ik betaal de bakker of slager ook niet achteraf helemaal gelijk heeft u. Waarom moet ik nu dan wel vooruit betalen aan de belastingdienst? Deze schatting is namelijk gebaseerd op 2015 dus als je situatie nu anders is moet je zelf weer een wijziging doorgeven erg lastig allemaal.
Ook erg vreemd dat dit ineens maar weer op je deurmat valt je schrik je rot. Jammer dat dit niet van te voren bij je wordt aangekondigd al blijf ik het vreemd vinden dat ik nog aangifte 2016 moet invullen waar ik het grootste vermoeden ook recht heb op terug gave. Ik nu wel al 2 aanslagen heb gekregen voor 2017.
mijn vraag als de belasting het allemaal zo goed kan berekenen waarom bereken ze dat niet voor mij 2016, deze is namelijk voorbij. Hoef ik het ook niet meer in te vullen en zou ik ook geen aanslagen nu voor 2017 hebben gehad.

Ik blijf mij verbazen over dit land en hoe ouder ik wordt des te meer spijt ik krijg dat ik een harde werker ben.

tijger1
door tijger1 Jan 17, 2017 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@appelso. Wat een onzinnig gejammer, en dat in andermans topic. Log in, geef de wijziging door en u bent klaar. Van te voren aankondigen? Moet de belastingdienst u soms van te voren bellen, zodat u erbij kunt gaan zitten als u de enveloppe openmaakt? En twee aanslagen voor 2017? Dat kan niet. En wat heeft dat met hard werken van doen?

diumenge
door diumenge - Jan 8, 2017 om 12:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zodat de mensen die een voorlopige teruggave ontvangen ook betaald kunnen worden ;-)

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2017 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar moet u over een jaar belasting nabetalen. Nu loopt het gelijk met het jaar op.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 8, 2017 om 12:54
7226 Antwoorden / 3 Vragen

Belastingdienst stuurt ook voorlopige aanslag 2017

De Belastingdienst kan u ongevraagd een voorlopige aanslag sturen, als het vermoeden bestaat dat u over 2017 belasting moet bijbetalen. Wie alles in één keer betaalt krijgt een kleine korting. Maandelijkse betalingen zijn ook mogelijk. De Belastingdienst gebruikt steeds meer recente data. Wie over 2016 een naheffing kan verwachten, krijgt haast zeker in het voorjaar 2017 al een voorlopige belastingaanslag over 2017. Wie een maandelijkse teruggaaf verwacht, krijgt de eerste uitbetaling op 15 december 2016.
http://financieel.infonu.nl/belasting/65057-voorlopige-aanslag-2017-inkomstenbelasting.html

getty
door getty - Jan 8, 2017 om 13:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als de gegevens op de aanslag niet kloppen, kunt u een wijziging insturen via de voorlopige aangifte 2017
U ontvangt deze aanslag nu gebaseerd op dat u voorgaande jaren hebt moeten betalen.

marita5
door marita5 - Jan 8, 2017 om 13:22
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wijnandsfr ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/

edrick3
door edrick3 - Jan 8, 2017 om 13:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Omdat dat nu eenmaal de 'regels' zijn.

ga
door gamemuis - Jan 8, 2017 om 17:24
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp je frustratie.

Toen ik nog als freelancer bij de thuiszorg werkte kreeg ik de aanslag ook van tevoren.
Belachelijk want je weet nog niet hoeveel je dat jaar werkt en je kunt ook (langere tijd) ziek worden.
Dan heb je dus geen inkomen, maar mag je wel betalen (als je kiest voor maandelijkse betaling).
Uiteraard krijg je het teveel betaalde het jaar erop weer terug met de definitieve aanslag.
Maar met een laag inkomen kun je zo wel flink in de problemen komen.

Helaas klopt het wat Edrick3 zegt, zo zijn de (belachelijke) regels.

ha
door halex Jan 8, 2017 om 21:14
1374 Antwoorden / 4 Vragen

.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 8, 2017 om 20:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het staat er echt "voorlopige aanslag". Deze kan dus nog gecorrigeerd worden.

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2017 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gamemuis

Die regels zijn helemaal niet belachelijk. Als u in loondienst werkt, wordt het ook elke maand ingehouden. En als u langere tijd ziek bent en daarom geen inkomsten, kunt u gewoon verlaging vragen van de voorlopige aanslag.

Het is juist heel verstandig dat die aanslag vast opgelegd wordt, zit u het jaar er op niet met een flinke kostenpost.

pi
door pieterwolters - Jan 8, 2017 om 21:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn werkgever houdt ook belasting in tegen het toptarief terwijl ik volgende maand ontslagen zou kunnen worden waardoor ik nooit meer boven de 52% drempel komt dit jaar. Maar het lijkt me logischer om rekening te houden met de meest voorkomende situaties dan uit gaan van extreme situaties.

ha
door halex - Jan 8, 2017 om 21:15
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Gamemuis
Wat een onzin. Als uw situatie in de loop van het jaar wijzigt, kunt u dat gewoon doorgeven. De voorlopige aanslag wordt daarna binnen enkele dagen aangepast (als u de wijziging digitaal doet). Andersom is eerder het geval: als freelancers met een relatief laag inkomen na afloop van het jaar plots geconfronteerd worden met een aanslag inkomstenbelasting (die in principe niet meer in maandelijkse termijnen betaald kan worden, maar in één keer verschuldigd is) kunnen ze zo wel flink in de problemen komen. Vaak wordt de hoogte van de te betalen belasting onderschat. Met een maandelijks te betalen voorlopige aanslag hebben freelancers veel beter in beeld wat ze zelf te besteden hebben.

ga
door gamemuis - Jan 9, 2017 om 14:39
36 Antwoorden / 1 Vragen

Tja jullie kunnen het wel onzin vinden, maar ik ben toendestijds daadwerkelijk in de problemen gekomen doordat ik de ziekte van pfeiffer kreeg.
Het verwerken van de wijziging kost namelijk ook weer tijd. Gelukkig heeft mijn familie me toen kunnen helpen. Dus ik begrijp heel goed dat TS hier haar vraagtekens over heeft.

Gelukkig ben ik nu in loondienst en heb ik dat gezeur niet meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2017 om 14:55
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Anders dan dat ik ergens lees: een voorlopige aanslag kan wel degelijk worden gewijzigd! D.m.v. indienen wijzigingsverzoek zoals ook aangegeven en als het echt onterecht is kan ook altijd bezwaar worden gemaakt.!

De aanleiding van het ontvangen van de aanslag zal zijn dat u over 2015 bij voorheffing veel minder betaalde dan op basis van uw aangifte volgde resp. u helemaal geen voorheffing heeft (loonbelasting en premie via werkgever).

Zoals op de aanslag aangegeven kunt u er voor kiezen om maandelijks te betalen maar als u dat al in een keer doet u een korting krijgt van een zeker bedrag.

ja
door janf43 - Jan 9, 2017 om 21:03
733 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt in 11 gelijke termijnen betalen. De 1e termijn betaalt u voor eind februari. Dan heeft u al 2 maanden inkomsten binnen.

ge
door gerryelst1955 - Mar 2, 2017 om 14:45
14 Antwoorden / 2 Vragen

Ook ik betaal al drie jaar voorlopige aanslag van het jaar dat nog moet komen.
Voorheen kreeg ik jaarlijks belasting terug, en dat was best wel lekker een extraatje.
Door tijdelijke veranderingen is dat veranderd en heb geen recht op terug gave, en werd zo 1 van de gelukkige die belasting vooruit mag betalen.
Inmiddels ben ik er aan gewend dat ik maandelijks een bedrag moet betalen en dat gaat ongemerkt.
Iets waar ik het niet mee eens ben is dat als blijkt dat je toch een paar centen terug krijg, dat afgetrokken word van de voorlopige aanslag die je aan het betalen bent.
En dat vind ik eerlijk gezegd klote sorry , want het voordeeltje dat je heb iets terug te ontvangen is dan niet meer van toepsassing.
Want ik ben al bezig de aanslag van 2017 te betalen, zoals ik al zei gaat inmiddels automatichs van mijn rekening af,maar door dat er wat dingen veranderd zijn in 2016 zou ik normaal dan leuk bedragje terug ontvangen waarvan je dan iets leuks kan gaan doen of wat dan ook.
Met andere woorden de belasting heeft van mij noem ff bedrag van 1000 euro gehad en dat is misschien 500 euro teveel (krijg ik als ik teveel betaald heb daar rente over?)
Maar nee het geld wat ik terug krijg word ongevraagd van mijn voorlopige aanslag 2017 afgeschreven en dat vind ik niet terecht dat geld is van mij heb ik teveel betaald in 2016. En 2017 betaal ik gewoon netjes zelf iedere maand aan mijn voorlopige aanslag, dat is een vooruit betaling voor wat berekend is na 2016 waarschijnlijk ook teveel maar dan is het lekker als je toch iets terug ontvangt over 2016.en hoe het loopt in 2017 zie ik dan wel weer ook omdat ik niet weet hoe mijn belasting van 2017 gaat worden.Wat vinden jullie hiervan zie ik het verkeerd

ha
door halex Mar 3, 2017 om 11:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is dus niet waar. Het bedrag dat u terugkrijgt over 2016 wordt niet verrekend met 2017. Tenzij u dit jaar al een betalingsachterstand hebt, dan wel. U kunt nu net drie dagen aangifte doen over 2016. De definitieve aanslag over dat jaar is echt nog niet opgelegd, gebeurt op zijn vroegst vanaf medio april. Er klopt dus helemaal niets van wat u schrijft.

ge
door gerryelst1955 Mar 3, 2017 om 18:06
14 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi HALEX
Bedankt voor je reactie maar helaas is het wel zo, want van de definitieve aanslag van 2015 kreeg ik geld terug en dat werd verekend met de voorlopige aanslag van 2016, en daar had ik geen achterstand ik betaal netjes elke maand het afgesproken bedrag.
En ik weet dat over 2016 geld terug krijg dus ben benieuwd hoe ze dat dit jaar gaan doen dan, ik laat het nog wel weten

ha
door halex Mar 3, 2017 om 23:00
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dan is uw verhaal dus anders dan u suggereert. Waarbij ook de situatie over 2015 niet klopt. Een teruggave over een vorig jaar mag niet verrekend worden met een voorlopige aanslag van een lopend jaar, tenzij er achterstanden zijn. Mocht dat bij per ongeluk toch gebeurd zijn, dan heeft u als voordeel dat uw maandbedrag in één keer een stuk lager is geworden. Want dat is de hoogte van de voorlopige aanslag gedeeld door het aantal maanden dat er nog in het lopende jaar zitten. Als er in één keer een bedrag afgeboekt is, daalt het totaalbedrag, dus ook het maandbedrag. Is dat bij u niet gebeurd, dan speelde er dus wat anders.

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2017 om 23:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerry, Lees hier.

Verrekenen bij betalingsregeling

Hebt u een betalingsregeling voor het betalen van uw schuld? Dan kunnen wij het bedrag dat nog openstaat, verrekenen met aan u uit te betalen teruggaven. Voor uw voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting moeten wij dit eerst met u afspreken. Voor andere teruggaven hoeft dat niet. Blijft er na verrekening nog een schuld over? Dan betaalt u het afgesproken bedrag van de betalingsregeling tot de schuld is voldaan.

costnix
door costnix - Mar 3, 2017 om 11:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg zo'n voorlopige aanslag al sinds de vorige eeuw. Niets nieuws dus!

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2017 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerryelst

Als u bij bent met de betalingen van de voorlopige aanslag, wordt een teruggave over een ander jaar niet met die voorlopige aanslag verrekend. Dus uw verhaal is onzin.

ha
door halex Mar 3, 2017 om 23:00
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kennelijk speelt er iets anders. Misschien een betalingsregeling voor teveel ontvangen toeslagen? Daar wordt een teruggaaf IB wel mee verrekend.

ge
door gerryelst1955 Mar 4, 2017 om 12:15
14 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry Tijger1 en Halex, maar ik heb geen achterstand met betalingen, ook geen toeslagen teveel ontvangen, maar goed blijkbaar geloven jullie mij niet dus wacht ik wel af hoe het dit jaar gaat.

En Costnix vreemd dat u die voorlopige aanslag als sinds de vorige eeuw krijgt van het jaar dat nog moet komen, want het is pas sinds een paar jaar dat de belasting vooraf gaande van het jaar wat komt moet gaan betalen . Zo is mij dat verteld toen ik de belasting belde hoe dat mogelijk was. Is trouwens ook op het nieuws geweest.

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2017 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerry. Als men uit meerdere bronnen inkomen heeft, ontvangt men zeker al sinds de vorige eeuw een voorlopige aanslag. Ook bijvoorbeeld als men zelfstandige is. De laatste jaren stuurt de belastingdienst die voorlopige aanslag ook vast aan mensen die altijd moeten nabetalen.

Cookies
door Cookies Mar 4, 2017 om 12:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heerlijk die klaagzangen van mensen die niet eens weten hoe de vork in de steel zit.

ge
door gerryelst1955 - Mar 4, 2017 om 12:01
14 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Wijnandsfr
Dat vroeg ik me ook af, is iets nieuws van de belasting. Ze zijn begonnen met 500 duizend mensen en wij zijn 1 van de gelukkige fijn he.
En je doet er niks aan je moet gewoon gaan betalen en dan zijn ze vinden ze heel soepel mag maandelijks betalen.
Bij mij begon het 2014 betalen en toen kwam 2015 ook gelijk lekker toch zo

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2017 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u tijdens het jaar betaalt, hoeft u ook geen rente te betalen. Betaalt u in één keer, krijgt u zelfs nog korting. En door betaling tijdens het jaar hebt u ook geen achterstand.

Cookies
door Cookies - Mar 4, 2017 om 12:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En wat maakt het uit of je maandelijks tijdens het jaar betaald of in het jaar daar op? Betalen moet je toch.

DOOR GERRYELST1955 - 4 MRT. 2017 OM 12:01
13 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Hoi Wijnandsfr
Dat vroeg ik me ook af, is iets nieuws van de belasting. Ze zijn begonnen met 500 duizend mensen en wij zijn 1 van de gelukkige fijn he.
En je doet er niks aan je moet gewoon gaan betalen en dan zijn ze vinden ze heel soepel mag maandelijks betalen.
Bij mij begon het 2014 betalen en toen kwam 2015 ook gelijk lekker toch zo

ha
door halex - Mar 4, 2017 om 13:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een te betalen voorlopige aanslag bestaat al jaren. U moet wel goed opletten als u het nieuws kijkt. Het 'nieuwe' is dat de Belastingdienst vanaf 2014 steeds meer mensen een voorlopige aanslag oplegt. Omdat ze steeds beter zicht hebben op het actuele inkomen. Zodra u inkomen hebt, moet u belasting betalen. Omdat inkomstenbelasting over een tijdvak van een jaar gerekend wordt, kan je achteraf pas het exacte bedrag vaststellen. Maar omdat u in de loop van het jaar al het inkomen geniet, betaalt u wel maandelijks een soort van voorschot. Scheelt u achteraf een groot bedrag ineens en de samenleving heeft veel sneller het geld in kas om aan andere zaken te besteden.

ge
door gerryelst1955 4 mrt. 2017 om 12:15
14 Antwoorden / 2 Vragen

En Costnix vreemd dat u die voorlopige aanslag als sinds de vorige eeuw krijgt van het jaar dat nog moet komen, want het is pas sinds een paar jaar dat de belasting vooraf gaande van het jaar wat komt moet gaan betalen . Zo is mij dat verteld toen ik de belasting belde hoe dat mogelijk was. Is trouwens ook op het nieuws geweest.