De
door Dee010420 May 14, 2024 om 23:12
Geldzaken & recht

Vreemde incasso paypal via riverty

Goedendag! Gisteren ontving ik een incasso mail via riverty back in flow , het ging om een vordering van paypal ivm negatief saldo van april 2021. Ik wist zelf niet eens dat ik een paypal account heb/had. Ik gebruik nooit paypal en kan dus ook met bijna 100% zekerheid zeggen dat ik in het verleden ook niets betaald / besteld heb met paypal en zeker niet een bedrag van bijna 200 euro!...
Ik heb nooit eerder een bericht / aanmaning hiervan ontvangen en dit is dus ondertussen meer dan 3 jaar geleden.

paypal kan mij na vele mails alleen telefonisch verder helpen, maar door een lichte beperking ben ik niet instaat om iemand telefonisch te woord te staan. Dit geef ik duidelijk via de mail aan maar ze reageren hierna niet meer.
riverty heb ik mee gemaild die sturen mij van het kastje naar de muur.
via de whatsapp (2 verschillende afdelingen met verschillende nummers) reageren ze al niet sinds 9 uur vanochtend.

iemand hier nogmeer problemem/ ervaring mee? En wat kan ik doen?!

ik kan trouwens met mijn email adres niet inloggen op paypal en ook als ik klik op wachtwoord vergeten kan ik niet verder met mijn mail adres.

3843 18 Rapporteer
mahadma
door mahadma - May 14, 2024 om 23:21
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Hij die eist, die bewijst. Vraag dus bewijs van de vermeende vordering. Bij de deur waarder/rechter staan ze bij gebrek aan bewijs niet echt sterk.

De
door Dee010420 May 14, 2024 om 23:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inderdaad gevraagd om bewijs, de eerste keer zeiden ze dat ik dan maar moest bellen , dit gaat dus niet voor mij. En nu heb ik geëist om de informatie te verkrijgen over de vordering

De
door Dee010420 May 14, 2024 om 23:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

En ja riverty schijnt het nogal makkelijk te vinden om niet te reageren denk ik, op 2 verschillende telefoonnummers via whatsapp en via de mail ook.
tot op heden geen reactie ontvangen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 14, 2024 om 23:57
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dee,

Vraag aan iemand om voor u te bellen: familie-lid, vriend, vriendin, buurman, buurvrouw, maatschappelijk werker, enzovoort.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - May 15, 2024 om 00:00
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Riverty blijkt al sinds een aantal jaar niet meer met Paypal te werken en handelt klachten zelf af. Weet u zeker dat dit geen spam was o.i.d.? Zeker omdat u bijna zeker weet geen paypal account te hebben. Dubbel check  eerst maar goed of dit een echte mail mail is of geldklopperij.

De
door Dee010420 May 15, 2024 om 11:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Riverty zelf zegt dat ze nogsteeds partners zijn van paypal

Topantwoord

sw
door swat1500 - May 15, 2024 om 00:01
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Als u 100% zeker weet nooit een Paypal accoount te hebben gehad dan moet u geen verdere actie ondernemen tot er een deurwaarde voor de deur staat. Die komt niet want als u echt geen Paypal accoount hebt gehad kan men ook uw adres niet weten.
Daarnaast zijn incasso mails al bij voorbaat verdacht.
Dat men alleen telefonisch informatie wil geven is ook al verdacht.
Er stond in die mail toch geen knop waar u op kun drukken voor meer informatie en die heeft u toch hopelijk niet gebruikt?
Zo ja, dan u computer, laptop of tablet (laten) scannen op malware.

In principe zou PP geen vordering op u kunnen hebben want u dient altijd een bankrekening te koppelen aan het PP account.

Kortom stuur een mail waarin u aangeeft de vordering niet te erkennen en de dagvaarding om bij de kantonrechter te komen met vetrouwen tegemoet ziet.
Noem vooral in uw email niet uw volledige naam en zeker niet uw woonadres!

De
door Dee010420 May 15, 2024 om 09:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is goed om te weten! Dankuwel! Nee ik heb niet op de link geklikt. Het rare is ook dat er wekelijks geld op mijn rekening staat, dus als het echt was waarom is het dan nooit afgeschreven.

De
door Dee010420 May 15, 2024 om 09:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

En nee ik heb gelukkig niet op de betaal link geklikt, want ik ben niet van plan voor deze kosten op te draaien. Gelukkig dus!

Ik zag dat riverty vroeger infoscore was. Ik heb 1 keer een kleine schuld bij een zorgverzekering gehad en daar kwam alles netjes via de post binnen heel officieel dus. En nu alleen per mail

De
door Dee010420 May 15, 2024 om 09:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moest wel , om contact te krijgen met riverty mijn dossiernummer met postcode daarbij doorsturen. Dit is wel appart toch,. Shit had ik dit nou maar eerder geweten

Topantwoord

1paul
door 1paul - May 15, 2024 om 07:27
3188 Antwoorden / 0 Vragen

zou zo maar eens oplichting kunnen zijn, vraag ze maar eens om de ondeliggende bewijzen van uw betalingsachterstand, als u die niet krijgt dan niet betalen..

marita5
door marita5 - May 15, 2024 om 08:17
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dee010420 ,

Lees hier veelgestelde vragen m.n onder : Veiligheid , privacy & persoonsgegevens , klik op de rode regels .

https://my.riverty.com/nl-be/support/faq?type=faq

https://nl.riverty.support/hc/nl

Contact Riverty Back in Flow ,

https://be.flow.riverty.com/contact

Topantwoord

Mabelle
door Mabelle - May 15, 2024 om 09:07
483 Antwoorden / 1 Vragen

Je geeft Tenormin een topantwoord. Begrijp ik het dan goed dat het inderdaad een phishingmail bleek te zijn en dat je probleem is opgelost?

De
door Dee010420 May 15, 2024 om 09:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb naar beide riverty nummers zojuist gestuurd dat ik de onderliggende bewijsstukken wil inzien , en ook direct er bij gezet dat ik lees dat riverty en paypal al een tijd niet meer samen werken.

het jammere / moeilijke is dat ik geen reactie krijg op enige appjes.

het is toch ook gewoon raar dat het een vordering zou zijn van april 2021, en dat ik hier nooit eerder iets over heb vernomen. 3 jaar na dato dus ook!

de mail kwam binnen op 13 mei om 19 uur en in die mail stond ook dat ik diezelfde dag nog moest betalen (uiterlijke betaal datum 13 mei 2024) hoe dan?!

ik raak helaas snel in paniek met dit soort dingen door mijn verleden (mijn ex heeft mij met aardig wat schuld achter gelaten) maar dit is 100% zeker allemaal afbetaald, en ja nogmaals paypal ? Ik weet nergens van..

Mabelle
door Mabelle May 15, 2024 om 09:25
483 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees 'mijn ex' en 'veel schulden door ex'. Kan hij of zij er op 1 of andere manier bij betrokken zijn? In ieder geval niet betalen totdat Riverty je bewijs hebt aangeleverd. Blijf paar keer per dag appje sturen naar ze en bewaar de chat goed zodat je bewijs hebt dat het Riverty is die niet communiceert.

De
door Dee010420 May 15, 2024 om 11:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou altijd kunnen dat hij hier mee te maken heeft. Maar hem bereiken of dergelikke is geen mogelijkheid.
als ik nou antwoord zou krijgen van waar het bedrag naartoe is gegaan misschien kan ik dan een link leggen. Maar nu is het puur onzekerheid.. ook met de antwoorden die ik krijg van paypal, ze zeggen dat ik al 6 jaar klant zou zijn bij paypal, nou dit ben ik zeker niet.

1paul
door 1paul May 15, 2024 om 11:38
3188 Antwoorden / 0 Vragen

wacht gewoon de bewijs stukken af, niet meer reageren, niets meer vragen maar gewoon afwachten, komt er niets meer dan ook niet betalen komen ze met iets van je ex dan hangt het er helemaal vanaf van wanneer de eventuele schuld is, het kan dan namelijk zijn dat jij hier ook nog verantwoordelijk gehouden kan worden maar eerlijk gezegd verwacht ik dit niet als ik je verhaal tot nu toe lees en ja, zoals al gezegd, bewaar de hele communicatie goed!!

De
door Dee010420 - May 15, 2024 om 09:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk! Geen reactie via de mail en/of app. Maar wel een reactie op mijn trustpilot review met daarin dat ik hun moet mailen...
nou benieuwd wat ze nu te zeggen hebben

1paul
door 1paul May 15, 2024 om 11:38
3188 Antwoorden / 0 Vragen

niet meer reageren zij lokken jouw steeds uit, niet doen, eerst de bewijs stukken!!

De
door Dee010420 - May 15, 2024 om 09:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit ontving ik na mijn mail naar aanleiding van de trustpilot review, direct antwoord. Toch gek he?

@q
door @qwerty@ May 15, 2024 om 16:43
75 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het nep is, kijk maar eens hoe ze de opdrachtgever PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A. schrijven:
PayPal Europe S.a r.l et Cie, S.C.A. zoek de verschillen.

De
door Dee010420 - May 15, 2024 om 11:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dus wederom om bewijsstukken gevraagd aan paypal en dan krijg ik dit als reactie, zie foto.

er staat ook dat ik al 6 jaar klant zou zijn bij paypal! Nou dit klopt zeker niet want toen was ik net 16... en ik weet zeker dat ik op mijn 16e geen account heb aangemaakt..

ik heb een mail teruggestuurd met wederom de zelfde vragen: bewijsstukken , waar is het geld naartoe afgeschreven, waarom komt dit 3 jaar na dato etc.

ik word er lichtelijk moedeloos van op dit moment..

1paul
door 1paul May 15, 2024 om 11:41
3188 Antwoorden / 0 Vragen

niet moedeloos worden en ook niet meer reageren, ze willen u laten geloven dat u fout zit, stop ermee en laat ze eerst maar met de stukken komen..

vind je het niet gek dat ze die eerst nog op moeten vragen??

in
door intel08 May 15, 2024 om 14:37
20 Antwoorden / 2 Vragen

Welk e-mailadres hebt u benaderd? Hebt u dit zelf opgezocht en geverifieerd of gewoon gereageerd op inkomende e-mail?
Het kan, indien het spam/phising betreft, ook zijn dat u rechtstreeks met de oplichter contact heeft. Ik vind het vreemd dat er een e-mail komt met uiterste betaaldatum vandaag (vaak wijst dat op phising) en dat er geen bewijs of specificatie wordt toegezonden.

ga
door gastonf - May 15, 2024 om 11:47
21 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien ook nog wel van belang, probeer alles zwart op wit te krijgen, ga niet in op het feit dat ze graag met je telefonisch in kontakt willen komen.
Blijf  vooral op je standpunt staan van zwart op wit bewijs materiaal.

Telefoon gesprekken kan je wel opnemen en dit hoef je overigens ook niet kenbaar te maken aan hun tijdens een eventueel gesprek.

stefvn
door stefvn - May 15, 2024 om 12:51
3 Antwoorden / Vragen

Beste,

Duidelijk de zoveelste phishing mail. Zo krijg ik er wel een paar per dag.

Bovendien is een incassoclaim zonder voorafgaande kennisgeving of aanmaning juridisch gezien niet geldig. Een gerechtelijke incasso vereist een wettelijke kennisgeving en de mogelijkheid voor de schuldenaar om te reageren en eventueel te betwisten.

Dus gewoon de prullenbak in. Als het echt is moeten ze maar een aangetekende brief zenden.

Groeten

Mabelle
door Mabelle May 15, 2024 om 14:43
483 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dit is geen phishing mail.

ka
door kaartendraak - May 15, 2024 om 13:02
184 Antwoorden / 2 Vragen

Is het niet gewoon een phishing mail waar je nu in getrapt bent door te reageren?

Mabelle
door Mabelle May 15, 2024 om 14:42
483 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dit is geen phishing mail.

he
door henkie.penkie - May 15, 2024 om 13:40
150 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon blokkeren, kijk even van welk mailadres dit afkomt. Verder niets openen ook niet op een link klikken die is bij gevoegd. Dit doe je door alleen de mail te openen en dan op de naam klikken dan krijg je het rijtje welk mail adres en daarn op blokkeren tippen.je krijgt dan een zichtbaar rood vlakje dat deze geblokkeerd is. Hierna deze pagina terg zetten en dan dezemail verwijderen dan naar je prullenbak en deze hierin ook verwijderen.Komt het mail adres niet over een dan is het wel degelijk een NEP mail.

Re
door Reinier182 - May 15, 2024 om 13:59
178 Antwoorden / Vragen

Zeker wat andere ook zeggen een paypall account nooit gebruikt ruikt naar oplichting. Probeer contact te krijgen met de bedrijven om te controleren of het bericht wel echt is. Misschien is de account allang opgeheven omdat het niet gebruikt wordt? Probeer via een familielid of goede vriend contact te leggen. Duidelijkheid krijgen is belangrijk.

Mabelle
door Mabelle - May 15, 2024 om 14:45
483 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt inmiddels antwoord gekregen van Riverty waarin staat dat ze het incassotraject voorlopig on hold zetten. Gewoon nu even niets doen totdat meer bekend is.

ro
door ronny530 - May 15, 2024 om 14:47
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Heel vreemd want de telefoonnummers in beide srceenshots verschillen.
Het telefoonnummer in de eerste screenshot is het nummer 085 0220109 dat nummer bestaat sowieso niet want in Nederland beginnen alle netnummers met een getal tussen de 1 en de 9.
In de tweede screenshot dezelfde cijfers 020 2012901 maar in een andere volgorde en na even googlen ja hoor pure oplichting waarbij paypall als opdrachtgever wordt gebruikt.
U heeft in de allereerste mail toch niet op een link geklikt en op uw Paypall account ingelogd want als dat wel het geval is heeft de oplichter uw account overgenomen en het emailadres en het wachtwoord veranderd.
Het lijkt er wel op want u kunt niet meer inloggen en in de eerste screenshot wordt u een soort van bedankt in de vorm van dat er geen aanmaningen zullen volgen.
Ik vrees dat uw paypall saldo leeggehaald is en hoop voor u dat er aan het account geen bankrekening gekoppeld is.

Roli56
door Roli56 - May 15, 2024 om 15:31
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb iets vergelijkbaars aan de hand gehad met Paypal, en het bleek toch dat mijn account gehacked is geweest. Ik heb onmiddellijk mijn wachtwoord veranderd en twee-traps verificatie ingesteld. Paypal wilde niets voor mij doen, en zodoende heb ik mijn rechtbijstand-verzekering erbij gehaald. Die heeft mij keurig bijgestaan de de schade voor mij opgelost. Wellicht ook een oplossing voor u.